Moduł Zarządzanie produkcją 3.0
- Zarządzanie produkcją – do okien: zlecenia produkcyjne oraz operacje produkcyjne, na zakładkach surowce i produkty dodano kolumny: z jednostką zastępczą (Jm zast.) oraz wyliczoną ilość z jednostki zastępczej (Ilość w jed.zast.).
- Rozszerzono opcję grupowej edycji danych technologii o możliwość dodawania i usuwania folderów. Okno grupowej edycji technologii zostało rozbudowane o zakładkę „3 Folder”, na której należy określić wykonywaną akcję oraz wskazać odpowiedni folder.
- Dodano parametr w konfiguracji “Ustawienia – Zarządzanie produkcją 3.0 – Zlecenia – Zmieniaj ilości produktu i zlecenia, podczas łączenia zamówień ze zleceniem produkcyjnym. Parametr domyślnie ustawiony jest na wartość TAK, co oznacza dotychczasowe działanie systemu. Zmiana parametru na NIE spowoduje, że ilość w zleceniu produkcyjnym i produkcie nie będzie przeliczana podczas dodawania zamówienia do zlecenia produkcyjnego.
- Do funkcjonalności Harmonogramowanie szczegółowe dodano obsługę zasobów wiodących w operacji. Działanie tych zasobów polega na skracaniu czasu pracy pozostałych zasobów w wyniku harmonogramowania, do czasu zasobu wiodącego. Opcja ma zastosowanie, gdy liczba zasobów w operacji jest większa niż 1, zasób wiodący jest grupą kompetencyjną i jego czas może być skracany w wyniku działania parametru “Efektywność proporcjonalnie”. Aktywacja opcji następuje po zaznaczeniu pola „Wiodący” dostępnego w oknie: Technologia lub Zlecenie produkcyjne -> Operacja produkcyjna -> zakładka „8 Zasoby” -> zakładka „5 Harmonogramowanie”.
Istnieje możliwość ustawienia tylko jednego zasobu wiodącego w operacji, w przypadku wyboru kolejnego zasobu, poprzednie zaznaczenie zostanie usunięte.
- W oknie Operacje technologiczne rozszerzono opcję “Szukaj” o możliwość wyszukiwania po fantomie.
- Usprawniono edycję zleceń produkcyjnych. W konfiguracji systemu dodano parametr “Ustawienia – Zarządzanie produkcją 3.0 – Zlecenia – Pozwól usuwać z operacji, materiały i produkty, które są ustawione jako indeks meldowany”. Ustawienie parametru na wartość:
- NIE – spowoduje, że przy próbie usunięcia produktu wyświetlona zostanie informacja „Nie można usunąć produktu, ponieważ ten produkt jest głównym, meldowanym w operacji”
- TAK – system pozwoli na usunięcie materiału/produktu
Moduł Handlowo-Magazynowy
- Wprowadzono usprawnienie w działaniu zestawień z gałęzi „Obroty wg kartotek”. W konfiguracji systemu dodany został parametr “Ustawienia – Dokumenty – Zestawienia – Zestawienia obrotu wg kartotek oparte o tabelę tymczasową”, który umożliwia zmianę działania zestawień z dotychczasowych transakcji edycyjnych na metodę operowania na tabelach tymczasowych “global temportary table”. Zmiana ta znacznie usprawnia pracę użytkownikom, którzy przez długi czas operują na danych z ww. zestawień. Wartość parametru obowiązuje dla firmy i domyślnie ustawiony jest na NIE, w celu skorzystania z opcji należy zmienić ją na TAK.
- “Słowniki – Spis kartotek magazynowych” oraz “Magazyn – Stany magazynowe”. Dodano możliwość wyświetlenia kolumn:
- Stan TOTAL – prezentuje stanów ze wszystkich magazynów, na których jest dostępna dana kartoteka
- Stan dyspozycyjny TOTAL – prezentuje sumę stanów dyspozycyjnych ze wszystkich magazynów, na których jest dostępna dana kartoteka
- Sprzedaż – Dokumenty sprzedaży – Dodaj – Paragon. Na uproszczonym oknie potwierdzenia dodano podsumowanie z sumą rozliczeń oraz kwotą pozostałą do zapłaty lub reszty do zwrotu.
- Sprzedaż – Dokumenty sprzedaży – Dodaj – Dostawa – Wybierz. Umożliwiono wybór dodatkowego adresu kontrahenta ze słownika.
- Umożliwiono wystawienie automatycznej korekty wewnętrznej do dokumentu, dla którego wcześniej taka korekta nie powstała. W tym celu, na definicji korekty należy wskazać domyślny dokument do wystawienia. Następnie po poprawie korekty, jeśli system nie znajdzie wcześniej wystawionej korekty wewnętrznej, nastąpi automatyczne wygenerowanie takiego dokumentu.
- Sprzedaż – Zamówienia od odbiorców – Realizacja zamówienia wg numerów dostaw. Umożliwiono zmianę sortowania pozycji.
Finanse-Księgowość
- Sprawozdania – Deklaracje – CIT-8E. Dodano nową deklarację CIT-8E wraz z załącznikiem CIT/EZ.
- Operacje – Operacje roczne – Otwieranie/zamykanie lat księgowych. Podczas dodawania nowego roku umożliwiono określenie zakresu roku obrachunkowego innego niż rok kalendarzowy. Zakres dat może krótszy lub dłuższy niż 12 miesięcy oraz występować na przełomie lat.
- Sprawozdania – JPK – Konfigurator JPK. Na zakładce: “8. e-Sprawozdania” umożliwiono określenie większej ilości kodów PKD. Od teraz podczas generowania pliku JPK-SF program będzie weryfikował kody PKD z konfiguratora, a w przypadku ich braku pobierze kod wprowadzony w Danych firmy na zakładce „4 Działalność”.
- Dokumenty – Korekty – Korekty VAT do eksportu i dostaw wew. Dodano możliwość usuwania dokumentu “Zwrot VAT”. Czynność ta zostanie zapisana w rejestrze operacji dokumentu źródłowego.
Dodatkowo podczas edycji dokumentu źródłowego, przed wystawieniem dokumentu ZwVAT program zweryfikuje czy był on już usuwany przez użytkownika i zapyta czy wystawić ponownie.
Od teraz również usunięcie dokumentu “Naliczenie VAT” zostanie zapisane w rejestrze operacji. Dodatkowo umożliwiono edycję miesiąca VAT na korektach NVAT oraz ZWVAT (program wystawi w takim wypadku PKVAT).
- Dokumenty – Korekty – Korekty VAT do eksportu i dostaw wew. Od teraz dokumenty Korekty VAT: NVAT oraz ZWVAT nie zostaną wystawione, gdy w konfiguracji systemu poniższe parametry będą ustawione na wartość NIE:
- “Ustawienia – System – Włącz obsługę zamykania miesięcy VAT”
- “Ustawienia – System – Obsługa potwierdzeń korekt sprzedaży, dok. eksportowych i wewnątrzwspólnotowych”.
W następstwie, opcja “Operacje – Sprawdź poprawność miesiąca” dostępna będzie dopiero po włączeniu tych parametrów.
- Sprawozdania – JPK – JPK-Inne. Dodano możliwość generowania pliku JPK_MAG z dokumentami PW. W tym celu należy w konfiguratorze JPK, na zakładce „5 Magazyny” zaznaczyć parametr: “Generuj PW do struktury PZ”. Dodano również możliwość wyboru dokumentów PW, które mają być generowane.
- Dla deklaracji JPK-V7 dodano możliwość wydruku na UPO danych podatnika.
W tym celu należy w konfiguracji systemu włączyć parametr: “Ustawienia – Księgowość – Deklaracje – Wydruk danych podatnika na UPO dla JPK-V7” na TAK.
Kadry i Płace
- Na oknie danych listy płac umożliwiono wprowadzenie daty powstania dokumentu płacowego księgowego zapłaty za ZUS. Zakres dat to miesiąc następny od daty wypłaty. Program podpowiada datę zgodnie z osobowością:
- do 15. dnia następnego miesiąca – płatnicy posiadający osobowość prawną,
- do 5. dnia następnego miesiąca – jednostki budżetowe i samorządowe zakłady budżetowe
- 20. dnia następnego miesiąca – pozostali płatnicy składek
Moduł DMS
- “DMS – Obieg” \ “DMS – Akceptacja obiegu” przy podglądzie dokumentacji graficznej na oknie edycyjnym dodano funkcjonalności skalowania, przesuwania i obracania grafiki.
- Dodano możliwość wprowadzenia parametrów filtrowania już przy uruchamianiu okna „Repozytorium DMS”, co pozwala na zawężenie ilości zaczytywanych danych i usprawnieniu pracy w oknie. Uruchamianie okna filtrów na starcie uzależnione jest od parametru w konfiguracji “DMS – Widok – DMS – Repozytorium dokumentacji – pytaj o filtry podczas uruchamiania”. Domyślnie posiada ono wartość “Nie”, co oznacza dotychczasowe działanie (pobranie całej zawartości repozytorium przy uruchomieniu okna).
- Rozszerzono możliwości akceptacji ad-hoc dla obiektów DMS. Parametr dostępny w oknie definicji ścieżki akceptacji : „Operator wybierany podczas akceptacji (AdHoc)” został zmieniony na „Operator / grupa operatorów (AdHoc) – wybierany podczas akceptacji”. Zaznaczenie tego parametru skutkować będzie pojawieniem się podczas akceptacji okna z wyborem: Operatora/Grupy operatorów, po wskazaniu rodzaju program wyświetli odpowiedni słownik.
Rozrachunki
- Usprawniono mechanizm wystawiania przelewów do dokumentów, w których kwota netto została częściowo rozliczona, np. za pomocą PK. W konfiguracji systemu dodany został parametr: “Ustawienia – Rozrachunki – Przelewy – Dla przelewu Split Payment pozostałą kwotę VAT wylicz na podstawie wystawionych przelewów”, który może przyjąć wartość:
- NIE – wartość domyślna parametru. Oznacza stosowanie dotychczasowego, proporcjonalnego sposobu wyliczania kwoty VAT przelewu Split Payment. Edycja kwoty VAT możliwa jest za pomocą opcji Wylicz na podstawie wystawionych przelewów, dostępnego w menu pola.
- TAK – spowoduje, że podczas wystawiania przelewu system będzie weryfikował powiązane rozliczenia i automatycznie wyliczał kwotę VAT na podstawie wystawionych wcześniej przelewów.
Moduł Środki Trwałe
- Środki trwałe – Inwentaryzacja. Podczas usuwania pozycji z arkusza spisowego dodano informację: “Uwaga, usunięcie wybranej pozycji z arkusza bez wykonania stosownego dokumentu (np. LT) będzie skutkowało jej ponownym przywróceniem w trakcie zamykania i weryfikacji inwentaryzacji. Czy na pewno usunąć pozycję?”. Sposób działania mechanizmu pozostał bez zmian, natomiast wprowadzone ostrzeżenie ma na celu zapobieganie nieprawidłowościom podczas zamykania inwentaryzacji.
Księga Podatkowa
- Dokumenty – Księga podatkowa. Rozbudowano opcję “Przenumeruj” dostępną w menu kontekstowym okna Księga Podatkowa. Od teraz program wyświetlał będzie zapytanie o numer, od którego ma zacząć numerację dokumentów, co umożliwia kontynuację numeracji po przeniesieniu księgi z innego programu. Pole edycyjne okna domyślnie posiada wartość 1.
Wspólne
- Zaktualizowano zbiór tłumaczeń języka programu na język angielski.
- Rozszerzono funkcjonalność „Pobierz dane z GUS” dostępną w oknie danych kontrahenta. Od teraz mechanizm importu danych z GUS obejmował będzie również informacje o zakończeniu działalności. W przypadku pobrania takiej informacji zostanie ona wyświetlona w oknie tabeli wraz z datą zakończenia. Wpis oznaczony będzie kolorem czerwonym.