Moduł Handlowo – Magazynowy
Dodano cechy dla grup kartotek i grup kontrahentów
W słownikach (menu Słowniki → Słowniki dla kartotek, Słowniki dla kontrahentów) dodano obsługę cech grup kartotek oraz cech grup kontrahentów.
W oknach edycyjnych Grupy kartotek i Grupy kontrahentów dodana została zakładka 2 Cechy umożliwiająca dodanie zdefiniowanych w słownikach cech.
Dodanie cechy dla grupy nadrzędnej nie powoduje skopiowania jej na grupy podrzędne. Oznacza to, że cecha przypisywana jest do wybranego poziomu grup i nie jest ona dziedziczona przez grupy niższe w hierarchii.
Nowe opcje dla sprawozdania INTRASTAT
Udostępniono nową wersję funkcjonalności INTRASTAT, w której udoskonalono algorytmy generujące deklarację o zmiany wynikające z przepisów i ich interpretacji oraz zastosowano nowe wygodniejsze i bardziej ergonomiczne założenia. Wprowadzone zmiany obejmują możliwość m.in. pełnej edycji danych do INTRASTAT z poziomu pozycji dokumentu, prezentacji słowników UE na wydrukach dokumentów czy przepisania kodów CN z kartoteki na pozycje dokumentów.
Szczegółowy opis zmian znajduje się w osobnym materiale dostępnym pod linkiem: https://portalklienta.streamsoft.pl/faq/nowe-opcje-dla-sprawozdania-intrastat/.
Rozszerzono obsługę opakowań oraz opakowań zbiorczych
Dodano możliwość wyłączenia zależności pomiędzy opakowaniem zbiorczym kartoteki a jego ilością na pozycji dokumentu.
W oknie edycyjnym opakowania dodano parametr Pozwól na wyłączenie zależności ilościowej:
- Słowniki → Słowniki dla kartotek → Opakowania zbiorcze → Dodaj (F3) / Popraw (F4) → zakładka 1 Podstawowe
- Słowniki → Spis kartotek magazynowych → rodzaj Opakowania lub Magazyn → Stany magazynowe → rodzaj Opakowania
W oknie edycji pozycji dokumentu, w przypadku kartotek posiadających przypisane opakowania z ww. opcją, na zakładce Opakowania dodano nowe pole Brak kontroli ilości względem opakowania. Jego zaznaczenie spowoduje aktywację pola Ilość opakowań i możliwość wprowadzenia ilości w jednostkach i ilości opakowań niezależnie od siebie.
Gdy pole jest zaznaczone i zmieniona zostanie ilość opakowań program nie przeliczy ilości dla pozycji.
W przypadku wystąpienia wielu pozycji na dokumencie posiadających obsługę opakowań, jeżeli choć jedna z nich będzie miała zaznaczone pole Brak kontroli ilości względem opakowania, to na dokumencie opakowań system nie będzie wyliczał automatycznie ilości opakowań tylko przepisze ją z dokumentu źródłowego.
Zmiany w mechanizmie importu dokumentów zakupu EDI
Od teraz w przypadku napotkania nieprawidłowej pozycji system nie przerwie importu, a po przetworzeniu pozostałych pozycji wyświetli raport z informacjami o wszystkich nieprawidłowościach.
Dodano możliwość wystawienia korekt sprzedaży na termin oraz sposób płatności
Od teraz w module HM możliwe jest wystawienie faktur korygujących termin i sposób płatności. Sposób wystawienia dokumentu znajduje się w osobnym materiale dostępnym pod linkiem: https://portalklienta.streamsoft.pl/faq/korekty-sprzedazy-na-termin-i-sposob-platnosci/.
Nowa opcja ukrywania zdjęć kartotek
Wprowadzono możliwość ukrywania zdjęć kartotek w oknie edycji pozycji dokumentu. W menu Opcje, znajdującym się w lewym dolnym rogu okna pozycji dokumentu, dodano Ukryj zdjęcia kartoteki.
Włączenie opcji spowoduje pominięcie procesu załadowania zdjęcia/zdjęć i wyświetlania ich w oknie edycyjnym pozycji wszystkich dokumentów HM. Ustawienie to jest zapamiętywane w kontekście użytkownika.
Ponowna prezentacja zdjęć uruchamiana jest za pomocą opcji Wyświetlaj zdjęcia kartoteki.
Moduł Finanse i Księgowość
Nowe opcje dla formularzy sprawozdań finansowych
Na oknie definicji formularza, dostępnym w menu Sprawozdania → Konfigurator formularzy sprawozdań finansowych → Definicje formularzy sprawozdań finansowych, dodano parametr Rodzaj jednostki, który umożliwi podpowiadanie przez system oznaczeń pól formularza (TAG-ów) na zakładce 2 Pola formularza.
Ponadto w oknie Definicje formularzy, dodano kolumny Rodzaj jednostki, Niepoprawny dla e-Sprawozdań oraz opcję pod prawym przyciskiem myszy Sprawdź poprawność ze schematem xsd.
Szczegółowe informacje w znajdują się w dokumentacji odstępnej pod linkiem: https://portalklienta.streamsoft.pl/faq/konfigurator-formularzy-sprawozdan/
Moduł Kadry i Płace
Aktualizacja formularzy deklaracji
Dodano nowe wersje formularzy:
- PIT-11 (29) za rok 2024
- PIT-11Z (29) za rok 2024
- PIT-R (22) za rok 2024
- PIT-8C (12) za rok 2024
- ZAP (3)
- IFT-1 (17)
- Wn-D
- INF-D-P
- Z-06 za rok 2024
- Z-05 za rok 2025
- Z-03 za rok 2025
Modyfikacja sposobu wyliczania stawki zasiłku po zmianach w interpretacji ZUS dla absencji Siła wyższa
Z uwagi na możliwość rozliczania siły wyższej zarówno dziennie jak i godzinowo, oraz zmieniające się interpretacje ZUS w zakresie ujęcia tych absencji w składnikach wynagrodzenia, w systemach Streamsoft wprowadzone zostały modyfikacje dostosowujące wyliczanie podstawy wymiaru zasiłku w przypadku wystąpienia siły wyższej. Szczegółowy opis zmian dostępny jest pod linkiem: https://portalklienta.streamsoft.pl/faq/sila-wyzsza-w-stawce-zasilku-zmiany-w-programie-po-interpretacji-zus/.
Rozbudowa opcji grupowego dodawania składników płacowych
W oknie Definicja list, dostępnym w menu System, pod prawym przyciskiem myszy → Dodaj grupę składników rozszerzono o akcję Umowa o pracę – godzinowa. Umożliwia ona dodanie do definicji listy płac składników płacowych dedykowanych do rozliczania wynagrodzenia wyrażonego stawką godzinową.
Aktualizacja słownika Stałe płacowe
Dodano nowe wartości stałych płacowych:
- 30-krotna średnia krajowa (30XSR) – od 1.01.2025 obowiązuje wartość 260 190,00 zł
- 60% średniej krajowej (WLASC) – od 1.01.2025 obowiązuje wartość 5 203,80 zł
- Podstawa wymiaru ubezpieczeń społecznych dla nowych firm (WLASCN) – od 1.01.2025 obowiązuje wartość 1 399,80 zł
- Ograniczenie dobrowolnego chorobowego (250PRZEC) – od 1.01.2025 obowiązuje wartość 21 682,50 zł
- Prognozowane przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto w gospodarce narodowej (PROG_WY) – od 1.01.2025 obowiązuje wartość 8 673,00 zł
- Współczynnik ekwiwalentu urlopowego (EKWUR) – od 1.01.2025 obowiązuje wartość 20,83 zł
- Minimalne wynagrodzenia uczniów:
- Za 1 rok nauki (UCZEN_1) – od 01.12.2024 obowiązuje wartość 652,93 zł
- Za 2 rok nauki (UCZEN_2) – od 01.12.2024 obowiązuje wartość 734,55 zł
- Za 3 rok nauki (UCZEN_3) – od 01.12.2024 obowiązuje wartość 816,16 zł
- Dofinansowanie do schorzeń znacznych (DOF_ZNA) – od 01.07.2024 obowiązuje wartość 2 760,00 zł
- Dofinansowanie do schorzeń umiarkowanych (DOF_UMI) – od 01.07.2024 obowiązuje wartość 1 550,00 zł
- Dofinansowanie do schorzeń lekkich (DOF_LEK) – od 01.07.2024 obowiązuje wartość 575,00 zł
- Zwiększone dofinansowanie do schorzeń znacznych (DOF_ZNA_ZW) – od 01.07.2024 obowiązuje wartość 1 380,00 zł
- Zwiększone dofinansowanie do schorzeń umiarkowanych (DOF_UMI_ZW) – od 01.07.2024 obowiązuje wartość 1 035,00 zł
- Zwiększone dofinansowanie do schorzeń lekkich (DOF_LEK_ZW) – od 01.07.2024 obowiązuje wartość 690,00 zł
- Procent waloryzacji zasiłku rehabilitacyjnego (PREHAB) – od 01.01.2025 obowiązuje wartość 100,20%
Aktualizacja norm czasu pracy na 2025
W związku z ustawą Sejmu z dn. 27 listopada 2024 r. wprowadzająca dzień 24 grudnia jako dzień wolny, zaktualizowano słownik Normy czasu pracy dostępny w menu Słowniki → Kadrowe. W celu wprowadzenia nowych wartości na rok 2025 należy użyć opcji Wypełnij standardowymi danymi.
Zmiany w naliczaniu składki zdrowotnej dla właścicieli od 1.01.2025
Algorytm naliczania składki zdrowotnej u właścicieli rozliczających się podatkiem:
- wg skali podatkowej
- liniowym
- na karcie podatkowej
został dostosowany do zmian dotyczących minimalnej podstawy wymiaru składki zdrowotnej. Wprowadzone modyfikacje wynikają z projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, która będzie obowiązywać od 1.01.2025 r. i ustala roczną podstawę wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne nie niższą od kwoty stanowiącej iloczyn liczby miesięcy w roku kalendarzowym podlegania ubezpieczeniu zdrowotnemu i 75% minimalnego wynagrodzenia.
- Usprawnienie opcji kodowania PIT-11Z wysyłanych w formacie PDF
Od teraz w przypadku, gdy w oknie ustawień drukowania deklaracji, na zakładce Ustawienia zaznaczono parametr Koduj dokument PDF, to system będzie weryfikował czy zostało wprowadzone hasło główne. Jego brak będzie sygnalizowany komunikatem: Nie ustawiono hasła głównego. Ustaw hasło główne w ustawieniach kodowania PDF lub wyłącz opcję “Koduj dokument PDF”. Wprowadzone zmiany mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa danych.
Usprawnienie wyliczania zajęć komorniczych
Wprowadzono zmiany mechanizmie wyliczania zajęć komorniczych w przypadku, gdy w danych kadrowych pracownika na zakładce 7 Zajęcia wynagrodzenia zdefiniowane zostało ograniczenie raty. Od tej pory przy obliczaniu łącznej kwoty potrącenia system będzie uwzględniał wystąpienie więcej niż jednej listy płac w miesiącu oraz różnych rodzajów umów (umowa o pracę i umowa zlecenie).
Rozszerzenie opcji przelewów wynagrodzeń w walucie
Dodano możliwość generowania przelewów na konta w wybranej walucie. W tym celu dodano nowe składniki płacowe:
- Kurs waluty do przelewu (PRZELWKURS)
- Przelew w walucie (PRZEL_W)
- Przelew dodatkowy w walucie (PRZEL2_W)
Składniki nie są dodawane automatycznie do algorytmów, a ich wartość jest wyliczana odpowiednio na podstawie składników PRZEL, PRZEL2 oraz kursu waluty określonego w nagłówku listy płac.
Dodatkowo możliwe jest ponowne przeliczenie wartości przelewów w walucie na skutek zmiany kursu w nagłówku listy płac. Zmiana kursu waluty możliwa jest zarówno na otwartej jak i zamkniętej liście płac. Ponowne przeliczenie wartości przelewów możliwe jest również na zamkniętej liście płac i nie powoduje przeliczenia pozostałych składników płacowych. W celu jego wykonania należy wejść do listy płac, wybrać ikonę Drukuj → Lista płac, w sekcji Tryb przeliczeń wybrać opcję Przeliczenie przelewów w walucie, a następnie wykonać Podgląd.
Rozszerzenie słownika Tryby zwolnienia
W menu Słowniki → Kadrowe → Tryby zwolnienia dodano podstawę prawną rozwiązania umowy: Art.30 § 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy w brzmieniu obowiązującym od dnia 10 listopada 2024 r.
Zmiany w wyliczaniu stawki zasiłku
Wprowadzono zmiany w obliczaniu stawki zasiłku w przypadku, gdy jest ona wyliczana z podstaw wprowadzonych w menu Płace → Podstawy do stawek chorobowego. Od teraz system będzie kontrolował liczbę dni przepracowanych w celu uwzględnienia lub pominięcia danego miesiąca.
Zmiany dotyczące kosztów uzyskania 50%
Po wprowadzonych zmianach podstawą do wyliczenia kosztów 50% jest wynagrodzenie z prawami autorskimi pomniejszone o składki ZUS od tego wynagrodzenia.
Moduł Zarządzanie Produkcją
Zmiany w oknach Zlecenia produkcyjne i Operacje produkcyjne dotyczące harmonogramowania szczegółowego
Od teraz w szczegółach okien, na zakładce Zasoby dostępne są widoki:
- Planowane – prezentuje on zasoby technologiczne zgodnie z zasobami określonymi w technologii produktu z czasami przeliczonymi do ilości w zleceniu produkcyjnym. Widok ten jest aktualizowany po każdym zapisie harmonogramu, aż do momentu zmiany statusu zlecenia na Rozpoczęto.
- Definicja – zawiera dane zasobów przepisane z widoku Planowane, przed wykonaniem pierwszego harmonogramowania, dane te są przeliczane każdorazowo po wykonaniu harmonogramu. Widok służy do edycji zasobów i należy wprowadzać w nim zmiany dla zasobów w zleceniu, wpływające na harmonogramowania. W przypadku, gdy zasoby zostaną dodane bezpośrednio do zlecenia produkcyjnego, a nie będą uwzględnione w technologii, to nie zostaną one uwzględnione w widoku Definicja (konieczna będzie ich ręczna edycja).
- Harmonogram – dane w oknie są widoczne po zapisaniu wyników harmonogramowania szczegółowego. Zasoby z tego okna są przepisywane do okna Planowane, do momentu zmiany statusu zlecenia na W produkcji. Po zmianie statusu na Rozpoczęte, po zapisaniu harmonogramowania szczegółowego dane o zasobach są aktualizowane tylko w oknie Harmonogram, natomiast dane w oknie Planowane pozostają bez zmian.
Szczegółowy opis dostępny jest pod linkiem:
https://portalklienta.streamsoft.pl/zarzadzanie-produkcja/planowane-zasoby-zmiany-w-harmonogramowaniu-szczegolowym/
Nowa opcja dla list materiałowych BOM
W menu TPP → Technologie → Okno edycyjne → zakładka Operacje technologiczne → Dodaj (F3) / Popraw (F5) → zakładka Surowce pod prawym przyciskiem myszy dodano opcję Import/Eksport BOM do/z pliku txt lub csv.
Usprawnienie opcji Pozycje zamówień
W menu Zarządzanie produkcją → Pozycje zamówień dodano zabezpieczenie przed powiązaniem pozycji ze zleceniem, które w całości jest powiązane z innym zamówieniem. Przy próbie dodania powiązania system wyświetli komunikat: Cała ilość ze zlecenia produkcyjnego została już powiązana z zamówieniem. Nie można powiązać zamówienia z wybranym zleceniem produkcyjnym.
Moduł DMS
Zmiany w mechanizmie usuwania oraz archiwizowania obiegów DMS
- Od teraz obieg DMS będzie można usunąć wyłącznie na etapie inicjatora. W przypadku zaakceptowania obiegu i przekazania go na dalsze etapy, próba jego usunięcia będzie zablokowana, a system wyświetli komunikat Nie można usunąć obiegu DMS który nie jest już na etapie inicjatora.
W przypadku konieczności usunięcia takiego obiegu, niezbędne jest wycofanie akceptacji do etapu inicjatora. - W Module Administratora, w narzędziu Prawa do opcji, dostępnym w oknie Grupy użytkowników, dodano Prawo do trwałego usuwania obiegów DMS, które domyślnie jest nadane.
Dla użytkownika, który jest inicjatorem obiegu pozwala ono na wybór czy dany obieg ma zostać trwale usunięty czy przeniesiony do archiwum.
Zmiany dotyczące wycofania akceptacji obiegu DMS
W menu DMS → DMS – Akceptacja obiegu wprowadzono zmiany w mechanizmie wycofania akceptacji dla zakończonego obiegu. Od teraz w przypadku edycji obiegu o statusie akceptacji Zakończona dostępny będzie przycisk Otwórz obieg (bez zmiany etapu). Akcja ta powoduje przywrócenie obiegu do edycji na ostatnim etapie akceptacji.
Integracja z e-Doręczenia
W systemie umożliwiono odbiór i wysyłkę dokumentów w ramach platformy e-Doręczeń. W tym celu konieczne jest posiadanie licencji na moduł DMS oraz skonfigurowanie komunikacji z serwisem rządowym. Szczegółowe informacje o konfiguracji oraz obsłudze funkcjonalności znajdują się pod linkiem: https://portalklienta.streamsoft.pl/faq/e-doreczenia/
Moduł Rozrachunki
Rozbudowa funkcjonalności importu wyciągów bankowych
Wprowadzono zmiany w funkcjonalności Bufor importu wyciągów bankowych, dostępnej w menu Dokumenty. Usprawniono powiązanie wpłat z rozliczeniami oraz zamówieniami. W oknie edycyjnym pozycji dodano zakładkę Powiązania, która umożliwia wskazanie na dokumencie powiązania z zamówieniem lub rozrachunkiem, które będzie widoczne w oknach należności i zobowiązań oraz zamówień od odbiorców. Powiązanie będzie przenoszone na dokument bankowy podczas realizacji wyciągu.
Możliwe jest również grupowe dodanie powiązań w menu pod prawym przyciskiem myszy → Ustal powiązania.
B2B
Nowa opcja dla logowania
Umożliwiono domyślne logowanie się użytkownika do przypisanego mu miejsca sprzedaży. Mechanizm jest aktywowany za pomocą parametru w konfiguracji B2B: Czy automatyczne logowanie na domyślne miejsce sprzedaży. Po jego włączeniu, podczas logowania użytkownik zostanie bezpośrednio przeniesiony do swojego domyślnego miejsca sprzedaży, bez konieczności wyboru miejsca z listy.
Zmiany w interfejsie platformy
Zaktualizowano ikony mediów społecznościowych (X, LinkedIn).
Panel Pracownika
Usprawnienie wyświetlania kalendarza ECP
Od teraz w widoku ECP → Kalendarz po zakończonej edycji pola pozostanie ono podświetlone. Usprawnia to pracę użytkownika wprowadzającego zmiany w kalendarzu sygnalizując miejsce, w którym ostatnio wykonał modyfikacje.
Kurier
Allegro
Dodano komunikat o braku obsługi generowania protokołu nadania.
Raben
Dodano obsługę usługi dodatkowej ADV3 – awizacja dostawy w systemie odbiorcy.
Wspólne
Nowa opcja Edycja standardowych formularzy wydruków
W menu Słowniki → Definicje dokumentów → wybrana grupa dokumentów pod prawym przyciskiem myszy dodano opcję Edycja standardowych formularzy wydruków. Opcja jest dostępna tylko dla operatorów z grupy Administratorzy. Wywołuje ona okno ze spisem wszystkich formularzy standardowych znajdujących się w bazie, które umożliwia edycję dowolnego pola formularzy wydruku. W oknie tym, w menu pod prawym przyciskiem okna dostępna jest opcja Grupowa zmiana wartości pola, która umożliwia edycję dowolnego pola dla jednego lub wielu formularzy.