Moduł Handlowo-Magazynowy

Rozszerzenie mechanizmu oznaczania dokumentów zaliczkowych w procedurze OSS

Rozbudowano mechanizm weryfikacji oznaczeń dokumentów zaliczkowych podlegających procedurze OSS. Od teraz program będzie sprawdzał, czy dokument zaliczkowy z ustawieniami:

  • Kraj nadania różny od kraj przeznaczenia
  • Kontrahent w rodzaju „Nie prowadzący działalności”

posiada również ustawienie ewidencji VAT na „33. Transakcja zagraniczna”. W przypadku braku tej ewidencji, system wyświetli ostrzeżenie: „Dokument posiada oznaczenie „OSS_WSTO”, jednak w zestawieniu VAT nie ma zapisu dla ewidencji VAT: „33. Transakcja zagraniczna”. Czy zapisać mimo tego?”

Usprawnienie to zapobiega sytuacji, w której nieprawidłowo wystawiony dokument nie zostanie uwzględniony w deklaracji VIU-DO. Może się to zdarzyć, gdy: parametr w konfiguracji systemu “Ustawienia … Umożliwiaj wystawienie faktury zaliczkowej wg stawek VAT podanych na zamówieniu – TAK / Stawki VAT ustalane są na podstawie aktualnych stawek VAT kartotek z zamówienia – NIE” jest ustawiony na wartość NIE a użytkownik wystawiający dokument zaliczkowy nie zauważy nieprawidłowej stawki VAT w zestawieniu VAT.

Zmiany w generowaniu korekt do dodatkowych dokumentów do skorygowania z obsługą „Netto w walucie VAT w PLN”

Usprawniono mechanizm generowania korekt w przypadku dodatkowych dokumentów do skorygowania. Zmiany dotyczą dokumentów z zaznaczoną opcją „Obsługa netto w walucie VAT w PLN”. Od tej pory podczas wystawiania korekty do takich dokumentów system będzie tworzył Przeniesienie rozrachunku PROZR_VAT, które umożliwi właściwe rozliczenie korekty.

Rozszerzenie mechanizmu realizacji zamówień wewnętrznych
Rozszerzono treść informacji na pasku postępu pojawiającym się podczas realizacji zamówienia wewnętrznego na dokumencie magazynowym. Na etapie wykonywania procesów na zleceniach produkcyjnych dodana została informacja o treści „Trwa analiza zleceń produkcyjnych”.

Zmiany w pobieraniu danych kontrahenta z wykazu podatników VAT
Usprawniono opcję „Pobierz dane z Wykazu podatników VAT” w oknie danych kontrahenta. Dodano ograniczenie zapisu maksymalnie 50 rachunków bankowych. W przypadku większej ilości kont przypisanych do kontrahenta, system zapisze pierwsze 50 rekordów. Wprowadzona zmiana zapobiega błędom podczas zapisywania zbyt dużej ilości danych, co mogło skutkować blokadą pracy w programie.

Usprawnienie automatycznej fiskalizacji dokumentów
Usprawniono mechanizm automatycznej fiskalizacji dokumentów sprzedaży. Od teraz dokument będzie wysyłany na drukarkę fiskalną, również w przypadku, gdy nie znajdzie się on w spisie (np. na oknie dokumentów jest założony filtr wykluczający taki dokument).

Zmiany w mechanizmie importu/eksportu kartotek z pliku TXT
Rozszerzono import kartotek z pliku TXT o możliwość zaimportowania kartotek z nieznaną stawką VAT. Od teraz podczas importu stawka zostanie dodana automatycznie do słownika. System domyślnie definiuje zaimportowane stawki jako rodzaj „Inne” i kraj „Polska”. W przypadku zaczytywania kartotek z zagranicznymi stawkami VAT, po wykonaniu operacji należy edytować je w słowniku i wskazać odpowiednie dane w celu poprawnego wystawiania dokumentów w procedurze OSS.

Dodatkowa weryfikacja przy dodawaniu pozycji na Zamówienia od odbiorców
Wprowadzono zmiany do opcji dodawania pozycji z „Historii sprzedaży kontrahenta” na Zamówieniach od odbiorców (dostępnej w menu kontekstowym – Dodatkowe – Zestawienia – Historia sprzedaży kontrahenta Ctrl + K). Od teraz, w przypadku gdy użytkownik będzie miał zabrane prawo do danego magazynu w Module Administratora, to podczas dodawania pozycji z tego magazynu za pomocą zestawienia „Historia sprzedaży kontrahenta” program wyświetli informację o braku dostępu. Dla usprawnienia procesu w oknie zestawienia dodane zostały kolumny „Nr magazynu” oraz „Nazwa magazynu”.

Zmiana prezentacji zestawienia sprzedaży
Wprowadzono zmiany w zestawieniu „Zaawansowane analizy sprzedaży” w zakresie prezentacji ceny zakupu. Od teraz dla pozycji zestawienia wynikającej z dokumentu Faktura do WZ (FWZ) cena zakupu nie będzie prezentowana. Zapobiega to powstawaniu nieścisłości w przypadku, gdy na WZ pobrane zostały pozycje z wielu dostaw z różnymi cenami zakupu.

Rozbudowa mechanizmu uzupełniania dokumentów WZ fakturą
Wprowadzono dodatkowe zabezpieczenie do mechanizmu uzupełniania dokumentów WZ jako podpozycji kompletu. Od tej pory w przypadku, gdy uzupełniane WZ wystawione zostały z magazynów z odmiennymi sposobami rozliczania, system zrealizuje na Fakturze do WZ dokumenty z jednego z magazynów. Ponadto wyświetlony zostanie komunikat informujący o braku realizacji pozostałych dokumentów magazynowych: „Dokument WZ … nie może zostać uzupełniony, ponieważ pochodzi z magazynu z innym sposobem rozliczania, niż wcześniej uzupełnione dokumenty”. Wprowadzone zmiany zapobiegają nieprawidłowościom podczas księgowania dokumentów FWZ.

Rozszerzenie opcji generowania listu przewozowego
Od teraz w oknie wyboru dokumentów, w filtrze „Kontrahent” możliwe jest wskazanie kontrahenta jednorazowego.

Rozbudowa katalogu tłumaczeń wydruków
Umożliwiono tłumaczenie frazy „Rejestrowy nr utylizacyjny” dla wydruków standardowych z zaznaczoną opcją „Nowy wygląd formularza”. Ponadto uaktualniono translację tej frazy, w związku z czym zalecany jest import tłumaczeń za pomocą sposobu „Dodaj brakujące i nadpisz istniejące”.

Dodatkowe zabezpieczenie w zakresie edycji dokumentów w zamkniętym miesiącu VAT
Wprowadzono dodatkowe zabezpieczenia w zakresie wliczania dokumentów zakupu do ewidencji VAT. Zmiany dotyczą przypadku, gdy:

  • Miesiąc zapisania do VAT jest różny od daty wpływu
  • Data wpływu pochodzi z zamkniętego miesiąca VAT.

Od tej pory system przy próbie ustawienia miesiąca VAT wg daty wpływu zablokuje zmianę i wyświetli komunikat: „Miesiąc … jest zamknięty w module FK. Ustawienie miesiąca VAT od daty wpływu jest niemożliwe”.

Komunikat ten wyświetlany jest bez względu na posiadanie prawa do zmiany miesiąca ewidencji VAT przez użytkownika. W przypadku, gdy zajdzie konieczność wskazania na dokumencie miesiąca VAT zamkniętego w module FK, uprawniony użytkownik powinien ręcznie zmienić ustawienie „Wlicz do ew. VAT” na zakładce „Zestawienie VAT”.

Wprowadzone zmiany zapobiegają nieuprawnionej edycji wartości podatku VAT rozliczanego w module Finanse i Księgowość.

Zmiany w polu szybkiego wyszukiwania
Zmieniono działanie przycisków na klawiaturze służących do czyszczenia pola szybkiego wyszukiwania. Od teraz przycisk:

  • Delete – usuwa zaznaczony fragment tekstu
  • Escape –usuwa cały tekst