Data aktualizacji: 24.10.2024
Od wersji 17.2.374 w systemach Streamsoft Pro i Streamsoft Prestiż dostępna jest nowa wersja funkcjonalności INTRASTAT. Zawiera ona szereg zmian i usprawnień w zakresie oznaczania kartotek dokumentów oraz pobierania danych do deklaracji UE. Udoskonalono algorytmy generujące deklarację o zmiany wynikające z przepisów i ich interpretacji oraz zastosowano nowe wygodniejsze i bardziej ergonomiczne założenia.
Okres przejściowy
Zmiana mechanizmów pobierania danych do INTRASTAT wiąże się z koniecznością weryfikacji poprawności kodów CN w kartotekach magazynowych, a w przypadku chęci pobrania do następnej deklaracji dokumentów wystawionych przed zmianą parametru – grupowego oznaczenia włączenia ich do INTRASTAT. W związku z tym przed wygenerowaniem sprawozdania należy wykonać opisane poniżej czynności.
Weryfikacja kodów CN na kartotekach
Do tej pory w systemach Streamsoft dostępne były pola Kod PCN oraz Kod CN, które mogły być stosowane przemiennie i dowolnie. Po zmianie wersji programu i przełączeniu parametru w konfiguracji systemu stosowane będzie wyłącznie pole Kod CN. W związku z tym, na wszystkich kartotekach podlegających INTRASTAT należy zweryfikować czy pole to jest uzupełnione i czy wprowadzony kod jest właściwy.
Przypisanie odpowiedniego kodu ze słownika Kody CN można wykonać za pomocą operacji grupowej dostępnej w menu pod prawym przyciskiem myszy → Podstawowe → Operacje grupowe → Grupowe ustawianie danych → zakładka 4 Blokady, aktywacja, inne.
Metody wprowadzenia kodów CN zostały opisane w rozdziale Kartoteka.
Oznaczenie dokumentów jako podlegające INTRASTAT
W nowej wersji sprawozdania INTRASTAT budowane są w oparciu o dane z nagłówka oraz pozycji dokumentów, znajdujące się na zakładce UE. Dokumenty sprzedaży/zakupu/magazynowe, które zostały wystawione przed zmiana wersji nie zawierają zakładki UE.
Jeżeli chcemy wykonać korektę do poprzednich okresów sprawozdawczych lub deklarację z wystawionych wcześniej dokumentów, po weryfikacji i uporządkowaniu kodów CN w danych kartoteki, należy zaktualizować dane na dokumentach oraz oznaczyć je jako podlegające INTRASTAT. Przy generowaniu sprawozdania zostaną uwzględnione wyłącznie dokumenty włączone do INTRASTAT oraz nowo wystawione.
W wykonaniu tej operacji pomocne mogą być nowe operacje grupowe, których opis znajduje się w rozdziale Nowe operacje grupowe.
Zmiany w programie
Aktywacja opcji
Nowe opcje dla INTRASTAT dostępne są po włączeniu parametru w menu System → Konfiguracja → Ustawienia → Deklaracje UE → INTRASTAT → Nowa wersja opcji INTRASTAT. Dla istniejących baz parametr ten ustawiony jest domyślnie na NIE. Dla nowo założonych baz firmowych parametr automatycznie ustawiony jest na TAK.
Nowe operacje grupowe
Dostępne są rozwiązania umożliwiające dokonanie zmian operacją grupową. Operacje grupowe mogą być przydatne przy oznaczaniu dokumentów do INTRASTAT lub aktualizacji kodów CN po wprowadzeniu zmian na kartotekach.
W oknie dokumentów w menu pod prawym przyciskiem myszy → Podstawowe → Grupowe ustawianie wartości danych dokumentów (Alt+C) dodano zakładkę 3 Inne, która zawiera opcje:
Podlega INTRASTAT – po jej włączeniu i ustawieniu wartości Tak, na dokumentach dodana zostanie zakładka UE, na której znajdować się będą dane niezbędne do uwzględnienia dokumentu w sprawozdaniu. Szczegółowy opis zakładki znajduje się w rozdziale Okno edycyjne dokumentu – zakładka UE.
Dodatkowo istnieje możliwość oznaczenia Podlega INTRASTAT bezpośrednio na dokumencie, w znajdującym się w lewym dolnym rogu okna menu Opcje → Dokument:
- Ustaw kody CN na pozycjach dokumentów na podstawie kartoteki – kody CN na pozycjach dokumentu zostaną zaktualizowane zgodnie z aktualnymi kodami znajdującymi się w danych kartoteki. Operację tę należy wykonać po uprzednim uzupełnieniu / zweryfikowaniu poprawności kodów na kartotekach.
Kartoteka
Ujednolicono obsługę pól PCN i CN w oknie danych kartoteki na zakładkach 1 Podstawowe oraz 15 Instrastat. Z uwagi na tożsame znaczenie tych pól (zarówno PCN jak i CN to kody scalonej nomenklatury celnej stosowanej w Unii Europejskiej), po aktywacji nowej wersji INTRASTAT w oknach edycyjnych widoczne będą wyłącznie kody CN.
Słownik kodów CN, dostępny w menu Słowniki → Słowniki dla kartotek, jest zbiorem predefiniowanych kodów, aktualizowanym automatycznie podczas zmiany wersji programu i jest on nadrzędny w stosunku do stosowanych wcześniej kodów PCN. Oznacza to, że po przełączeniu parametru w konfiguracji, system automatycznie uzupełni pole Kod CN na podstawie wprowadzonej wcześniej wartości. W przypadku braku uzupełnienia tych pól, po włączeniu nowej wersji INSTRASTAT konieczne jest uzupełnienie kodów CN.
Uwaga!
Po aktywacji parametru w konfiguracji systemu Nowa wersja opcji INTRASTAT zalecana jest weryfikacja poprawności kodów CN na kartotekach podlegających INTRASTAT.
Kod CN dla danej kartoteki można wprowadzić:
- na zakładce 1 Podstawowe poprzez słownik dostępny pod ikoną
. Po wprowadzeniu kodu na tej zakładce, system automatycznie uzupełni pole Kod CN na zakładce 15 Intrastat.
- za pomocą operacji grupowej dostępnej w menu okna Stany magazynowe / Spis kartotek magazynowych pod prawym przyciskiem myszy: Podstawowe → Operacje grupowe → Grupowe ustawienie danych → zakładka 4 Blokady, aktywacja, inne.
Ponadto na zakładce 5 Intrastat możliwa jest edycja pozostałych danych dotyczących INTRASTAT.
Dokumenty
Nowa wersja INTRASTAT zakłada inne niż dotychczas podejście do wystawiania dokumentów i pozycji pobieranych do deklaracji UE. Od teraz w systemie możliwa jest bardziej elastyczna edycja dokumentów i pozycji uwzględnianych w deklaracjach INTRASTAT-PRZYWÓZ i INTRASTAT-WYWÓZ. Wprowadzony mechanizm jest niezależny od zamykania miesięcy magazynowych, księgowych i VAT, dzięki czemu możliwa jest edycja danych w zamkniętych miesiącach, co usprawnia proces korygowania sprawozdań.
Okno edycyjne dokumentu – zakładka UE
W tej wersji programu, w oknach edycyjnych dokumentów podlegających INTRASTAT rozbudowana została zakładka UE. Zawiera ona wszystkie parametry definiujące sposób ujęcia dokumentu oraz poszczególnych kartotek w sprawozdaniach UE. Domyślnie zaczytywane są dane zgodne z ustawieniami w systemie (m.in. z definicji dokumentu, danych kartoteki). Natomiast włączenie parametru Ręczna modyfikacja danych INTRASTAT umożliwia edycję pozostałych opcji:
- wyłączenie danego dokumentu z INTRASTAT
- typu zgłoszenia
- miesiąca uwzględniania w deklaracji
- nr VAT kontrahenta (dotyczy identyfikatora VAT kontrahenta wyrażanego w polu 22 deklaracji INTRASTAT-WYWÓZ, które widoczne jest wyłącznie w pliku XML. Szczegółowy opis pola znajduje się w osobnym materiale dostępnym pod linkiem: https://portalklienta.streamsoft.pl/faq/intrastat-pole-22/
- kraju przeznaczenia / wysyłki
- rodzaju transakcji
- warunków dostawy
- rodzaju transportu
Ponadto system umożliwia podgląd oraz edycję poszczególnych pozycji dokumentu. Za pomocą opcji Popraw (F5) uruchomione zostanie okno Pozycja INTRASTAT. Zaznaczenie opcji Ręczna modyfikacja danych INTRASTAT umożliwi zmianę danych pozycji. Domyślnie zaznaczony jest rodzaj edycji dane edytowane automatycznie (na podstawie pozycji dokumentu), co oznacza, że dana pozycja zostanie uwzględniona zgodnie z ustawieniami dotyczącymi INTRASTAT w nagłówku dokumentu i danych kartoteki.
Po zaznaczeniu opcji dane wymuszone za pomocą opcji Wymuś wyświetlone zostanie okno Pozycja dokumentu Intrastat. Umożliwia ono edycję szeregu pól danej pozycji, które zostaną uwzględnione w sprawozdaniu. Rozwiązanie to pozwala na dowolne określenie, w jaki sposób dana pozycja ma zostać uwzględniona w poszczególnych polach deklaracji INTRASTAT.
Wydruk dokumentu
W menu Słowniki → Definicje dokumentów HM → wybrana definicja dokumentu podlegającego Intrastat → zakładka 5 Formularze → Dodaj/Popraw → zakładka 2 Opcje dodano możliwość wydruku słowników UE. Opcja jest dostępna tylko dla nowych bibliotek wydruku (w definicji formularza na zakładce 1 Podstawowe parametr Biblioteka wydruku powinien być ustawiony na wartość Nowa biblioteka wydruku).
Na wydruku dokumentu prezentowane będą słowniki UE określone dla danego dokumentu:
- Rodzaj transakcji
- Rodzaj transportu
- Warunki dostawy wg INCOTERMS 2020
Definicje dokumentów
Dla definicji dokumentów wewnątrzwspólnotowych, które mogą podlegać procedurze OSS-WSTO dodana została zakładka 3 Słowniki UE, która umożliwia wskazanie Rodzaju transakcji, Rodzaju transportu oraz Warunków dostawy wg INCOTERMS 2020.
Pojawienie się oznaczenia JPK OSS_WSTO na dokumencie w zakładce Zestawienie VAT, uruchamia zakładkę UE, umożliwiającą edycję danych do INTRASTAT.