Data aktualizacji: 22.04.2025
Moduł Zarządzanie Produkcją 3.0
- Wprowadzono zmiany w zakładkach w szczegółach okna Zarządzanie produkcją → Zlecenia produkcyjne. Dodano możliwość wyboru kolumn w zakładkach:
- Materiały pomocnicze
- Odpady
- Produkty
Opcja jest dostępna w menu pod prawym przyciskiem myszy → Kolumny w tabeli.
- Umożliwiono generowanie zleceń produkcyjnych z dokumentów zapotrzebowania wewnętrznego. Opcja jest dostępna w module Handlowo-Magazynowym → Magazyn → Zapotrzebowania wewnętrzne → menu pod prawym przyciskiem myszy → Dodatkowe → Wystaw zlecenie produkcyjne.
- Usprawniono grupową edycję operacji produkcyjnych. Od teraz w oknie Zarządzanie produkcją → Operacje produkcyjne → PPM → Grupowa edycja operacji na zakładce 4 Produkty możliwa jest zmiana parametrów produktu, bez wyboru kartoteki. Opcja jest dostępna dla operacji o statusie innym niż Rozpoczęto.
- Umożliwiono wprowadzanie czasów zasobu technologicznego na technologii w sposób dziesiętny. W tym celu w menu System → Konfiguracja → Ustawienia → Zarządzanie produkcją 3.0 → Technologia dodano parametr Wprowadzanie czasu zasobów w sposób dziesiętny.
Po jego włączeniu, w oknie edycyjnym zasobu technologicznego znajdującego się w menu TPP → Technologie → 2 Operacje technologiczne → 8 Zasoby → 1 Podstawowe dostępne będą pola Czas dziesiętnie.
- Usprawniono edycję operacji technologicznej. W menu TPP → Technologie → 2 Operacje technologiczne → 5 Produkty → menu pod prawym przyciskiem myszy dodano opcję Dodaj grupowo (Shift+Ctrl+F3), która umożliwia grupowe dodanie produktów do danej operacji.
Produkty dodawane są z ilością 0 oraz domyślnymi parametrami.
- Wprowadzono zmiany w oknie Kontrola jakości, dostępnym w menu Kontrola jakości:
- umożliwiono dodanie na widok kolumny Dokument kontrolowany. Opcja jest dostępna w menu pod prawym przyciskiem myszy → Widok → Kolumny w tabeli. Wartość wyświetlana jest w przypadku typu kontroli powiązanej z dostawą lub dokumentem.
- w menu pod prawym przyciskiem myszy dodano opcję Pokaż element kontrolowany (CTRL+F2).
W zależności od typu powiązania wywołuje ona okno z odpowiednim obiektem, np. dla kontroli z typem powiązania Dostawa wyświetlone zostanie okno dokumentu dostawy, a dla typu powiązania Kartoteka wyświetlone zostanie okno danych kartoteki.
- umożliwiono dodanie na widok kolumny Dokument kontrolowany. Opcja jest dostępna w menu pod prawym przyciskiem myszy → Widok → Kolumny w tabeli. Wartość wyświetlana jest w przypadku typu kontroli powiązanej z dostawą lub dokumentem.
- Rozszerzono opcje Eksport zleceń do XML i Import zleceń z XML, dostępne w menu Zarządzanie produkcją → Zlecenia produkcyjne → prawy przycisk myszy → Dodatkowe → XML. Dodano obsługę pola DataPlanZak dotyczącego daty planowanego zakończenia.
- Wprowadzono zmiany dotyczące funkcjonalność Pozycje zamówień:
- zmieniono nazwę okna Pozycje zamówień na Pozycje zamówień rozchodu
- dodano okno Pozycje zamówień przychodu, które prezentuje zestawienie pozycji zamówień do dostawców oraz dokumentów zapotrzebowania, działa ona analogicznie jak Pozycje zamówień rozchodu.
- Usprawniono prezentację okna Zasoby. Z nazw kolumn zawierających cechy usunięto sufix Cecha. Od teraz wyświetlana będzie wyłącznie nazwa wprowadzona w definicji cechy.
Moduł Handlowo-Magazynowy
- Rozbudowano funkcjonalność Planowanie zakupów zakresie Kartotek do zakupu.
W oknie Kartoteki do zakupu dodano opcję Generuj zapytania ofertowe.
Po wyborze zakresu kartotek oraz dostawcy, system wyświetli okno Generowanie zapytania ofertowego do dostawcy zawierajace parametry generowanego dokumentu.
- Rozszerzono funkcjonalność Zapytania ofertowe do dostawców, dostępną w menu Zakup. W menu kontekstowym okna Dodatkowe dodano opcje Eksport / Aktualizacja oferty.
- Eksport oferty do pliku CSV (Alt+E) – umożliwia wyeksportowanie oferty w pliku CSV.
- Aktualizacja oferty z pliku CSV – umożliwia zaimportowanie cen z pliku CSV do pozycji zapytania ofertowego. Opcja ta służy wyłącznie do aktualizacji cen na istniejących pozycjach, nie ma możliwości zaimportowania pozycji do dokumentu.
- Rozbudowano opcje ustawień drukarek fiskalnych. Dla protokołów POSNET (nowy protokół) oraz Novitus XML umożliwiono drukowanie rozliczeń opakowań kaucjonowanych w części niefiskalnej paragonu.
W tym celu w menu Słowniki → Słowniki systemowe → Drukarki fiskalne → Dodaj/Popraw → zakładka 2 Dodatkowe należy zaznaczyć parametr Drukuj rozliczenie opakowań. Wówczas, po wydruku paragonu, w części niefiskalnej, zostanie wydrukowane rozliczenie opakowań.Po wydruku rozliczenia opakowań w części niefiskalnej paragonu pole Drukować, znajdujące się w oknie dokumentów sprzedaży, zostanie odznaczone i dokument będzie traktowany jak wydrukowany na standardowej drukarce. Ponadto wpis o wydruku dokumentu na drukarce fiskalnej zostanie dodany do rejestru operacji danego dokumentu.
- Usprawniono wysyłkę dokumentów do Krajowego Systemu e-Faktur.
- Od teraz do pliku XML przekazywana jest opcjonalna informacja o powodzie korekty. Wartość pobierana jest z sekcji Powód korekty w oknie Potwierdzenie dokumentu, które uruchamiane jest przy zamykaniu okna edycyjnego korekty.
- Dodano możliwość zmiany statusu KSeF z Wysłano, oczekuje na Zatwierdzono w trybie awaryjnym. Opcja jest dostępna pod przyciskiem Odszukaj wysłany dokument znajdującej się w oknie Sprzedaż → Dokumenty sprzedaży → prawy przycisk myszy → Krajowy System e-Faktur (KSeF) → Kreator wysyłki KSeF.
Możliwość zmiany statusu jest dostępna wyłącznie w przypadku, gdy:- System nie znajdzie wysłanego dokumentu na platformie KSeF
- Od wysłania dokumentu do KSeF minęło przynajmniej 10 min
- Zalogowano się użytkownikiem posiadającym prawa Administratora
- Od teraz do pliku XML przekazywana jest opcjonalna informacja o powodzie korekty. Wartość pobierana jest z sekcji Powód korekty w oknie Potwierdzenie dokumentu, które uruchamiane jest przy zamykaniu okna edycyjnego korekty.
- Usprawniono opcję Usuń (F8) w oknie Dokumenty sprzedaży. Zmiany dotyczą dokumentów sprzedaży, które nie posiadają pozycji. Dodany został mechanizm kasowania dokumentacji załączonej do usuwanego dokumentu, który działa w tle podczas wykonywania operacji.
- Usprawniono opcję realizacji zamówień do dostawców na dokumentach zakupu, dostępną w menu Zakup → Dokumenty zakupu → Dodaj/Popraw → menu pod prawym przyciskiem myszy → Podstawowe → Realizuj zamówienie. Od teraz w oknie wyboru dokumentów do realizacji możliwe jest dodanie na widok kolumn Na podstawie – opis oraz Na podstawie – data.
Analogicznie, kolumny te można wybrać podczas realizacji zamówienia z poziomu dokumentów magazynowych PZ.
Moduł Finanse i Księgowość
- W menu Dokumenty → Dokumenty źródłowe usprawniono mechanizm dekretacji dokumentów. Od teraz w przypadku użycia wielu dekretów w grupie księgowej Amortyzacja, informacje na pasku postępu będą się zmieniały w zależności od dekretu środka trwałego oraz widoczny będzie dodatkowy pasek przebiegu dekretacji dla danej podgrupy.
- W menu System → Konfiguracja → Ustawienia → Księgowość → Rejestracja sprzedaży/zakupu dodano parametr W pozycjach kosztowych wyświetlaj nazwę złożoną słowników definiowanych.
Ustawienie wartości na TAK spowoduje, że w oknie edycyjnym pozycji dokumentu sprzedaży lub zakupu (dostępnym w menu Dokumenty → Rejestracja sprzedaży/zakupu), w sekcji Dodatkowe słowniki wyświetlana będzie nazwa złożona pozycji słownika definiowanego.
Ponadto umożliwiono skalowanie okna pozycji dokumentu.
- Rozbudowano opcję Dokumenty → Import danych do poleceń księgowania. Od teraz w przypadku, gdy importowane będą spłaty dokumentów zawierające różne dane kontrahenta, wyświetlana będzie dodatkowo informacja, że dana operacja to scalanie kontrahentów i jest ona nieodwracalna.
- Dla wydruków formularzy dostępnych w menu Sprawozdania → Formularze dodano domyślne podkreślenie co wiersz. Zmiany te dotyczą wyłącznie nowej biblioteki wydruku (w menu System → Konfiguracja → Ustawienia → Księgowość → Ustawienia parametr Włączona nowa biblioteka formularzy (F3) ustawiony na TAK).”
Moduł Kadry i płace
- Uszczelniono kontrolę uprawnień użytkownika do przeglądania pracowników z innych jednostek kadrowych w oknie Polecenie wyjazdu. Od teraz w przypadku braku uprawnień użytkownika do przeglądania listy osób z jednostek kadrowych, dane wrażliwe pracowników zostaną ukryte.
- Zmodyfikowano okno Angaże, Umowy, zaszeregowania dostępne w oknie Dane kadrowe → Umowy (Ctrl+F5). Dane w sekcji Szczegóły angażu zostały podzielone na zakładki:
- Ubezpieczenia, pozostałe – zawiera pola dotyczące ubezpieczeń, urlopu bieżącego oraz pozostałe parametry, które były dostępne przed wprowadzeniem zmian.
- Poprzednie zatrudnienie – zawiera pola o charakterze informacyjnym, dotyczące urlopów z poprzedniego zatrudnienia. Ponadto wprowadzono nowe pola informacyjne: urlop opiekuńczy art.173, urlop z powodu siły wyższej, urlop dodatkowy (niepełnosprawni) oraz praca zdalna okazjonalna.
- Rozbudowano słownik Cechy pracownika, dostępny w menu Słowniki → Kadrowe o obsługę wymagalności cech. W oknie edycyjnym definicji cechy, na zakładce 1 Podstawowe dodano parametr Wymagana.
- Wprowadzono zmiany w mechanizmie pobierania danych do wniosku o dofinansowanie Wn-D, INF-D-P. Dodana została możliwość ujęcia osób niepełnosprawnych przebywających na zwolnieniach rehabilitacyjnych lub zasiłkowych. W tym celu w menu System → Konfiguracja → Ustawienia → Obsługa → Podczas generowania INF-D-P uwzględniaj osoby niepełnosprawne przebywające na zasiłkach lub na rehabilitacyjnym.
Moduł DMS
- W oknach DMS – Obieg i DMS – Akceptacja obiegu umożliwiono dodanie na widok kolumn:
- z atrybutami definiowanymi przez użytkowników. Opcja jest dostępna w menu pod prawym przyciskiem myszy → Widok → Kolumny w tabeli sekcja Atrybuty definiowane.
- Aktualny etap akceptacji, która prezentuje nazwę aktualnego etapu akceptacji. Opcja jest dostępna w menu pod prawym przyciskiem myszy → Widok → Kolumny w tabeli → sekcja DMS – Obieg – Podstawowe dane.
- Data archiwizacji, która jest uzupełniana przy archiwizacji obiegu. Opcja jest dostępna w menu pod prawym przyciskiem myszy → Widok → Kolumny w tabeli → sekcja DMS – Obieg – Podstawowe dane. Zmieniono również działanie filtru Zakres dat dla widoku Archiwalne, tak aby dotyczył daty archiwizacji.
- z atrybutami definiowanymi przez użytkowników. Opcja jest dostępna w menu pod prawym przyciskiem myszy → Widok → Kolumny w tabeli sekcja Atrybuty definiowane.
- W oknie edycyjnym DMS – Obieg (uruchomionym za pomocą opcji Dodaj (F3) lub Popraw (F5)) umożliwiono wskazanie / wyszukanie kontrahenta po numerze NIP. Od teraz wpisując pełny numer NIP u polu Kontrahent i zatwierdzając klawiszem Enter system podpowie kontrahenta ze słownika z przypisanym numerem NIP.
- Usprawniono opcję Wystaw dokument HM na podstawie (Ctrl+M) dostępną w oknie DMS – Akceptacja obiegu. Dodano możliwość wyboru rodzaju dokumentu przy pomocy klawiatury – klawisza TAB (tabulatora).
- Usprawniono opcję Wystaw dokument FK na podstawie (Ctrl+K) dostępną w oknie DMS – Akceptacja obiegu. Dodano możliwość wystawienia dokumentu:
- Polecenie Księgowania (PK). Z obiegu DMS są podpowiadane takie dane jak: data księgowania (jako data PK), data dokumentu zew. numer dok. zew., opis księgowy (nowy atrybut obiegu DMS), opis (jako uwagi na PK) oraz dokumentacja.
- SAD. Z obiegu DMS są podpowiadane takie dane jak: miejsce zakupu, kontrahent, numer zewnętrzny, data dokumentu zew., data księgowania, data wpływu, waluta, kurs, kwota netto (jako kwota waluty w SAD), pozycje DMS oraz dokumentacja.
- W oknach edycyjnych DMS – Obieg i DMS – Akceptacja obiegu dla atrybutu Kontrahent dodano wyświetlanie Numeru NIP w postaci dymku po ustawieniu kursora myszy na polu.
- Rozbudowano słownik Atrybuty obiegu, dostępny w menu Słowniki. Dodano atrybut predefiniowany Opis księgowy. Przy wystawianiu dokumentu FK na podstawie obiegu DMS wartość atrybutu jest przenoszona z na dokument Polecenie księgowania.
- Usprawniono przenoszenie danych z obiegu DMS na dokumenty wystawiane w modułach Finanse i Księgowość i Handlowo-Magazynowym. Od teraz na dokumenty wygenerowane za pomocą opcji Wystaw dokument FK na podstawie / Wystaw dokument HM na podstawie, dostępnych w oknie DMS → DMS – Akceptacja obiegu, przenoszona będzie wartość pola Opis dokumentu. Opis ten zostanie przeniesiony do pola Uwagi do dokumentu (w module HM) lub Uwagi (w module FK).
- Dodano możliwość określenia praw użytkowników do wskazanych rodzajów obiegów DMS. W Module Administratora w narzędziu Prawa do opcji (dostępnym w menu Słowniki → Grupy użytkowników) dodano gałąź uprawnień DMS – Obieg (wg rodzaju obiegów) gdzie pod prawym przyciskiem myszy znajduje się opcja Dodaj – Rodzaje obiegów dokumentów zewnętrznych.
- Wprowadzono zmiany dotyczące sposobu wysyłania alertu definiowanego na etapie akceptacji. Od teraz, w polu Typ odbioru alertu dostępna jest opcja Brak, czyli możliwość wyłączenia wysyłania alertów na danym etapie akceptacji. Pole przyjęło formę listy rozwijanej z wyborem wartości: Brak, Program, E-Mail oraz SMS.
Moduł Rozrachunki
- W menu Słowniki wydzielono sekcję Słowniki rozrachunków, gdzie dodano słownik Cechy rozrachunków. Umożliwia on zdefiniowane cech analogicznie jak cechy w innych obszarach programu.
Kolumny z cechami rozrachunków można dodać na widok w oknach rozrachunków oraz w oknie Drzewa zdarzeń (moduł CRM) w zakładce 10 Należności i zobowiązania.
Okno edycyjne rozrachunku zostało rozbudowane o panel z zakładkami:- 1 Podstawowe – zawiera standardowe informacje o powiązanym dokumencie
- 2 Cechy – umożliwia dodanie, poprawę lub usunięcie cechy wybranego rozrachunku. Wprowadzone zmiany zapisywane są natychmiast W związku z tym, że w oknie edycyjnym rozrachunku nie ma dodanych opcji zapisz ani anuluj, to zmiana cechy zapisuje się od razu w bazie danych.
Możliwa jest grupowa edycja cech rozrachunków. W tym celu w oknach dokumentów (np. Dokumenty rozliczone, Należności i zobowiązania) w menu pod prawym przyciskiem myszy → Dodatkowe → Grupowe ustawienie wartości rozrachunków (Alt+C) dodana została zakładka Cechy.
Moduł Serwis 2.0
- Usprawniono słownik Wykonawcy dostępny w menu Słowniki. W oknie edycyjnym Wykonawcy zlecenia serwisowego dodano pole Aktywny, które domyślnie jest zaznaczone, a kolumnę z wartością pola można dodać na widok okna słownikowego.
Od teraz do zlecenia serwisowego będzie można wskazać wyłącznie aktywnych wykonawców. Ponadto system nie pozwoli na dezaktywację wykonawcy w przypadku, gdy został on wskazany w rodzaju zlecenia jako główny wykonawca (Słowniki → Rodzaje zlecenia → Dodaj (F3)/Popraw (F5) → zakładka 1 Podstawowe → pole Główny wykonawca).
- Wprowadzono zmiany w prezentacji cech przedmiotu i cech zlecenia serwisowego w zleceniu serwisowym. Od teraz w oknie edycyjnym zlecenia serwisowego, na zakładkach 3 Przedmioty i 5 Cechy zlecenia, zarówno cechy zlecenia/przedmiotu jak i cechy wspólne będą prezentowane w jednej tabeli. Jednocześnie dodana została kolumna Rodzaj, w której prezentowany jest rodzaj cechy.
Moduł Wspólne
- Zaktualizowano zbiór tłumaczeń wydruków w języku angielskim.