Moduł Zarządzanie Produkcją 3.0
- W menu TPP → Technologie → Okno edycyjne → zakładka Operacje technologiczne → Dodaj (F3) / Popraw (F5) → zakładka Surowce pod prawym przyciskiem myszy dodano opcję Import/eksport BOM do pliku txt lub csv.
- Wprowadzono zmiany w oknach Zlecenia produkcyjne i Operacje produkcyjne, które dotyczą harmonogramowania szczegółowego. Od teraz w szczegółach okna, na zakładce Zasoby dostępne są widoki:
- Planowane – prezentuje on zasoby technologiczne zgodnie z zasobami określonymi w technologii produktu z czasami przeliczonymi do ilości w zleceniu produkcyjnym. Widok ten jest aktualizowany po każdym zapisie harmonogramu, aż do momentu zmiany statusu zlecenia na Rozpoczęto.
- Definicja – zawiera dane zasobów przepisane z widoku Planowane, przed wykonaniem pierwszego harmonogramowania, dane te są przeliczane każdorazowo po wykonaniu harmonogramu. Widok służy do edycji zasobów i należy wprowadzać w nim zmiany dla zasobów w zleceniu, wpływające na harmonogramowania. W przypadku, gdy zasoby zostaną dodane bezpośrednio do zlecenia produkcyjnego, a nie będą uwzględnione w technologii, to nie zostaną one uwzględnione w widoku Definicja. Konieczna będzie ich ręczna edycja.
- Harmonogram – dane w oknie są widoczne po zapisaniu wyników harmonogramowania szczegółowego. Zasoby z tego okna są przepisywane do okna Planowane, do momenty zmiany statusu zlecenia na W produkcji. Po zmianie statusu na Rozpoczęte, po zapisaniu harmonogramowania szczegółowego dane o zasobach są aktualizowane tylko w oknie Harmonogram, natomiast dane w oknie Planowane pozostają bez zmian.
Szczegółowy opis dostępny jest pod linkiem: https://portalklienta.streamsoft.pl/zarzadzanie-produkcja/planowane-zasoby-zmiany-w-harmonogramowaniu-szczegolowym/
- W menu System → Konfiguracja → Ustawienia → Zarządzanie produkcją 3.0 → Konfiguracja paneli→ w parametrze Meldunek zwrotny na zakładce Podstawowe dodano pole Sposób meldowania, które może przyjąć wartości:
- Synchronicznie – panel meldunkowy oraz usługa REST czekają na zakończenie meldowania (działanie jest takie jak dotychczas)
- Asynchronicznie z oczekiwaniem na odpowiedź – panel meldunkowy „oczekuje” na zakończenie meldowania, natomiast usługa REST nie jest wówczas obciążona – wykonuje w pętli sprawdzenie, czy meldunek już się wystawił. Opcja zalecana dla długotrwałego meldowania.
- Asynchronicznie – panel meldunkowy „nie oczekuje” na zakończenie meldowania i umożliwia ponowne meldowanie. Meldowaniem w tle zajmuje się serwer. Metoda zalecana w przypadku, gdy po złożeniu meldunku nie ma potrzeby informacji o złożonym meldunku – np. dla wydruku etykiety.
- W menu Zarządzanie produkcją w szczegółach okna Zlecenia produkcyjne, dostępnego, na zakładce Surowce, w menu pod prawym przyciskiem myszy dodano opcje Kolumny w tabeli umożliwiającą wybór wyświetlanych kolumn.
Moduł Handlowo-Magazynowy
- Zmodyfikowano algorytm realizacji dostaw dla dokumentów uzupełniających PZ. Od teraz w przypadku, gdy w menu System → Konfiguracja → Ustawienia Dokumenty → Uzupełnienia parametr Sposób sumowania pozycji i ustalania ceny (dotyczy FA-PZ) jest ustawiony na wartość powodującą sumowanie pozycji w obrębie indeksu, to system nie wykona zbicia pozycji jeżeli kartoteki posiadają różne numery dostaw.
- Usprawniono działanie opcji Popraw cechę dostawy, dostępnej w oknie Stany magazynowe → szczegóły okna → zakładka Dostawy → menu pod prawym przyciskiem myszy. Od teraz zmiany parametrów okna (wysokość, szerokość, podział sekcji) będą zapisywane w profilach użytkownika. Wprowadzone ustawienia zostaną zapamiętane i odtworzone również w przypadku uruchomienia okna edycji dostaw z poziomu Słowniki → Spis kartotek według dostaw → menu kontekstowe → Popraw cechy źródłowej dostawy / Popraw cechy aktualnej dostawy.
- W menu Zestawienia → Zaawansowane analizy dla raportu Zaawansowana analiza sprzedaży dodano możliwość wyboru kolumn Nr magazynu i Nazwa magazynu. Opcja jest dostępna w menu pod prawym przyciskiem myszy → Widok → Kolumny w tabeli.
- Rozszerzono algorytm wyszukiwania dokumentów za pomocą opcji Szukaj znajdującej się w oknie głównym programu.
Od teraz podczas wyszukiwania fraz w gałęziach Należności i zobowiązania uwzględniane będą również dokumenty rozliczone.
- Na dokumentach zakupu umożliwiono wskazanie daty zakupu dokumentu zewnętrznego. Od teraz w przypadku, gdy spełnione są oba warunki:
- w definicji dokumentu zakupu, na zakładce 2 Dodatkowe w polu Miesiąc zapisania do VAT wskazana jest wartość Wpisuj zgodnie z datą sprzedaży/zakupu
- w menu System → Konfiguracja → Ustawienia → System → Ustawienia walutowe, parametr Rodzaj daty podpowiadania kursu w dokumentach zakupu ustawiony jest na Data dokumentu zewnętrznego
to w oknie wyświetlanym przed oknem głównym dokumentu zakupu dostępne będzie pole Data zakupu.
Pole to może przyjąć wartości:- Data – należy wskazać datę dzienną
- Rok i miesiąc – wybór dowolnej daty w obrębie miesiąca ustawi domyślnie ostatni dzień tego miesiąca
- Od daty do daty – umożliwia wskazanie zakresu dat
- w definicji dokumentu zakupu, na zakładce 2 Dodatkowe w polu Miesiąc zapisania do VAT wskazana jest wartość Wpisuj zgodnie z datą sprzedaży/zakupu
- Dodano możliwość wystawienia korekt sprzedaży na termin oraz sposób płatności. Sposób wystawienia dokumentu korygującego znajduje się w osobnym materiale dostępnym pod linkiem: https://portalklienta.streamsoft.pl/faq/korekty-sprzedazy-na-termin-i-sposob-platnosci/.
- Udostępniono nową wersję funkcjonalności INTRASTAT, w której udoskonalono algorytmy generujące deklarację o zmiany wynikające z przepisów i ich interpretacji oraz zastosowano nowe wygodniejsze i bardziej ergonomiczne założenia. Wprowadzone zmiany obejmują możliwość m.in. pełnej edycji danych do INTRASTAT z poziomu pozycji dokumentu, prezentacji słowników UE na wydrukach dokumentów czy przepisania kodów CN z kartoteki na pozycje dokumentów.
Szczegółowy opis zmian znajduje się w osobnym materiale dostępnym pod linkiem: https://portalklienta.streamsoft.pl/faq/nowe-opcje-dla-sprawozdania-intrastat/.
- Wprowadzono możliwość ukrywania zdjęć kartotek w oknie edycji pozycji dokumentu. W menu Opcje dodano Ukryj zdjęcia kartoteki.
- Włączenie opcji spowoduje pominięcie procesu załadowania zdjęcia/zdjęć i wyświetlania ich w oknie edycyjnym pozycji wszystkich dokumentów HM. Ustawienie to jest zapamiętywane w kontekście użytkownika.
Ponowna prezentacja zdjęć uruchamiana jest za pomocą opcji Wyświetlaj zdjęcia kartoteki.
- Rozbudowano możliwości realizacji Kontraktów z odbiorcami na dokumentach Zamówienia od odbiorców. W menu Słowniki → Definicje dokumentów → wybrana definicja zamówienia od odbiorców → zakładka 2Dodatkowe → od teraz pole Obsługa realizacji kontraktów może przyjąć wartości:
- Nie – oznacza brak możliwości realizacji kontraktów na danej definicji dokumentu
- Tak – Automatyczna – spowoduje automatyczne powiązanie pozycji dokumentu z kontraktem i jego realizację
- Tak – Ręczna – spowoduje brak automatycznej realizacji kontraktu, pozostawiając możliwość ręcznego powiązania pozycji dokumentu za pomocą opcji Realizuj kontrakt, znajdującej się w menu Opcje, w oknie pozycji dokumentu.
- W słownikach (menu Słowniki → Słowniki dla kartotek, Słowniki dla kontrahentów) dodano obsługę cech grup kartotek oraz cech grup kontrahentów. W oknach edycyjnych Grupy kartotek i Grupy kontrahentów dodana została zakładka 2 Cechy umożliwiająca dodanie zdefiniowanych w słownikach cech.
Uwaga!
Dodanie cechy dla grupy nadrzędnej nie powoduje skopiowania jej na grupy podrzędne. Oznacza to, że cecha przypisywana jest do wybranego poziomu grup i nie jest ona dziedziczona przez grupy niższe w hierarchii.
- Usprawniono opcję dodawania zdjęć do kartotek. Zmiany dotyczą przypadku, gdy w menu System → Konfiguracja → Ustawienia → Kartoteki magazynowe → Edycja parametr Obsługa wielu zdjęć kartoteki jest ustawiony na wartość TAK. Od teraz w danych kartoteki na zakładce 9 Zdjęcia, w oknie wyboru zdjęć dostępny jest filtr Wszystkie graficzne (*.jpg, *.jpe, *.png). Jest on ustawiony domyślnie i usprawnia wyświetlanie w katalogu plików o różnych formatach graficznych.
- Rozszerzono zakres informacji zapisywanych w narzędziu Rejestr operacji, dostępnym w menu pod prawym przyciskiem myszy. Od teraz system będzie rejestrował zmiany wartości:
Moduł Finanse i Księgowość
- Uprawniono opcję Bufor importu dokumentów zakupu z KSeF, dostępną w menu Dokumenty → Krajowy System e-Faktur (KSeF). Od teraz dla dokumentów zrealizowanych za pomocą tego narzędzia widoczne będzie pole Data zakupu.
- W oknie Dokumenty → Dokumenty źródłowe dodano możliwość wyświetlania kolumn:
- Zlecenie – numer
- Zlecenie – opis
- Jednostka organizacyjna – kod
- Jednostka organizacyjna- nazwa
- Przedstawiciel handlowy
- Uwaga (z dokumentów sprzedaży / zakupu)
Opcja jest dostępna w menu pod prawym przyciskiem myszy Widok → Kolumny w tabeli.
- Wprowadzono zmiany w oknach Rejestracja sprzedaży, Rejestracja zakupu oraz Polecenia księgowania. Od teraz możliwe jest dodanie na widok kolumny Uwaga księgowa, która prezentuje wartości wprowadzone w polu Uwagi w dokumencie. Ponadto są one wyświetlane w szczegółach okna na nowo dodanej zakładce Uwagi.
- Umożliwiono uwzględnianie wewnątrzwspólnotowych dokumentów zakupu opodatkowanych stawką zw w pliku JPK-V7. W tym celu w menu System → Konfiguracja → Ustawienia → Księgowość → Deklaracje dodano parametry:
- Wliczaj zakup opodatkowany stawką „zw” dla ewidencji wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów do deklaracji VAT-7/JPK-V7
- Wliczaj sprzedaż opodatkowaną stawką „zw” dla ewidencji wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów do deklaracji VAT-7/JPK-V7
Parametry domyślnie ustawione są na wartość NIE. Po ustawieniu na TAK, dokumenty zakupu zawierające pozycje ze stawką VAT zw zostaną uwzględnione w części ewidencyjnej deklaracji:
- Wprowadzono zmiany dotyczące definicji dokumentów sprzedaży / zakupu posiadających ustawienie Wchodzi do rozrachunków z kont. Od teraz program przepisze na rozrachunek konto bankowe z dokumentu, tylko wtedy, gdy będzie ono zgodne z walutą rozrachunku.
W przypadku, gdy rachunek bankowy kontrahenta na dokumencie będzie w innej walucie niż waluta dokumentu, to przy tworzeniu rozrachunku system ustawi konto bankowe kontrahenta, które jest wskazane jako domyślne.
- W menu Sprawozdania JPK → Konfigurator JPK na zakładce Faktury VAT dodano parametr Wykazuj sprzedaż z ewidencją transakcja zagraniczna ze stawką „np”. Parametr ten ma zastosowanie w przypadku zagranicznych miejsc sprzedaży. Po jego zaznaczeniu dokumenty sprzedaży z ewidencją 33. Transakcja zagraniczna zostaną uwzględnione w ewidencji VAT podatku należnego ze stawką np.
- Usprawniono działanie okien edycyjnych Definicji formularzy sprawozdań finansowych dostępnych w menu Sprawozdania → Formularze → Konfigurator formularzy sprawozdań. Od teraz program będzie zapamiętywać ustawienia długości i szerokości okna dla każdej definicji osobno.
Moduł Kadry i Płace
- Wprowadzono zmiany w Świadectwie pracy:
- W oknie edycyjnym formularza Wypowiedzenie warunków o pracę, dostępnego w menu Zestawienia kadrowe → Umowy → Rozwiązania, wypowiedzenia powiększono pola tekstowe umożliwiające wpisanie wpisywać przyczyny oraz nowych warunków umowy. Ponadto dodano automatyczne obliczanie daty początkowej i końcowej okresu wypowiedzenia.
- Rozbudowano możliwości tworzenia zestawień definiowanych. Dla Definiowanych zestawień płacowych, dostępnych w menu Zestawienia płacowe → Ustaw filtr dla osób dodano pozycję Orzeczenia o niepełnosprawności.
Moduł DMS
- Rozszerzono warunki usuwania obiegu DMS. Od teraz Obieg DMS będzie można usunąć wyłącznie na etapie inicjatora. W przypadku zaakceptowania obiegu i przekazania go na dalsze etapy, próba jego usunięcia będzie zablokowana a system wyświetli komunikat Nie można usunąć obiegu DMS który nie jest już na etapie inicjatora.
W przypadku konieczności usunięcia takiego obiegu, niezbędne jest wycofanie akceptacji do etapu inicjatora.
Moduł Rozrachunki
- W Buforze importu wyciągów bankowych dodano możliwość wyboru definicji dokumentów ze słownika podczas grupowej zmiany danych. Opcja jest dostępna w menu Dokumenty → Import wyciągów bankowych → prawy przycisk myszy → Grupowe ustawienie danych → pole Definicja dokumentu → opcja Wybierz (F6)
- W oknie edycyjnym danych kontrahenta (menu Słowniki → Kontrahenci) → zakładka 2 Inne → sekcja Konta bankowe → Dodaj /Popraw → w oknie Konto kontrahenta dodano pole Konto faktora.
W przypadku konta ze wskazanym właścicielem (faktorem), zaznaczenie parametru umożliwi generowanie przelewów split payment zawierających konto oraz numer NIP faktora. Zapobiega to nieprawidłowościom podczas weryfikacji przelewów po stronie banku.
Ponadto w oknie edycyjnym przelewu, w przypadku konta odbiorcy posiadającego właściciela i oznaczonego jako Konto faktora, widoczna będzie sekcja dotycząca właściciela – pole Faktor.
- Usprawniono import wyciągów bankowych:
- W przypadku rozpoznania kontrahenta na podstawie konta bankowego, dla którego wskazany jest właściciel i posiadającego oznaczenie Konto faktora, to na dokumencie powstałym w wyniku realizacji wyciągu bankowego wskazany zostanie właściciel konta (faktor).
- Od teraz komunikat Kontrahent nie posiada konta (…). Zapisać to konto dla kontrahenta? będzie wyświetlany również w przypadku, gdy do wskazanego na pozycji kontrahenta nie będzie przypisane żadne konto.
Komunikat będzie wyświetlany także, gdy dokument dotyczy właścicieli i pracowników.