Moduł Zarządzanie produkcją 3.0
- Dodano opcję „Weryfikacja zapętlenie technologii” dostępną w oknie Technologie – menu kontekstowe – Organizacja danych. Nowa funkcjonalność sprawdza czy istniejące technologie nie podlegają zapętleniu podczas generowania z nich zleceń produkcyjnych, a informacja o poprawności lub wykrytych nieprawidłowościach zostanie wyświetlona w raporcie.
- Rozszerzono opcje harmonogramowania szczegółowego. Od teraz dla operacji widocznych w oknie ”Symulacja harmonogramu produkcji” możliwa będzie zmiana parametru „Wiodący” dla zasobów typu „kompetencja” (grup kompetencyjnych). Opcja dostępna jest w menu kontekstowym operacji -> „Edytuj parametry harm. zasobu”.
- Usprawniono mechanizm poprawy meldunków zwrotnych. Od teraz nie będzie wyświetlane okno z informacją o braku aktualizacji opakowań.
- Zarządzanie produkcją – do okien: zlecenia produkcyjne oraz operacje produkcyjne, na zakładkach surowce i produkty dodano kolumny: z jednostką zastępczą (Jm zast.) oraz wyliczoną ilość z jednostki zastępczej (Ilość w jed.zast.).
- Rozszerzono opcję grupowej edycji danych technologii o możliwość dodawania i usuwania folderów. Okno grupowej edycji technologii zostało rozbudowane o zakładkę „3 Folder”, na której należy określić wykonywaną akcję oraz wskazać odpowiedni folder.
- Dodano parametr w konfiguracji “Ustawienia – Zarządzanie produkcją 3.0 – Zlecenia – Zmieniaj ilości produktu i zlecenia, podczas łączenia zamówień ze zleceniem produkcyjnym. Parametr domyślnie ustawiony jest na wartość TAK, co oznacza dotychczasowe działanie systemu. Zmiana parametru na NIE spowoduje, że ilość w zleceniu produkcyjnym i produkcie nie będzie przeliczana podczas dodawania zamówienia do zlecenia produkcyjnego.
- Do funkcjonalności Harmonogramowanie szczegółowe dodano obsługę zasobów wiodących w operacji. Działanie tych zasobów polega na skracaniu czasu pracy pozostałych zasobów w wyniku harmonogramowania, do czasu zasobu wiodącego. Opcja ma zastosowanie, gdy liczba zasobów w operacji jest większa niż 1, zasób wiodący jest grupą kompetencyjną i jego czas może być skracany w wyniku działania parametru “Efektywność proporcjonalnie”. Aktywacja opcji następuje po zaznaczeniu pola „Wiodący” dostępnego w oknie: Technologia lub Zlecenie produkcyjne > Operacja produkcyjna > zakładka „8 Zasoby” > zakładka „5 Harmonogramowanie”.
Istnieje możliwość ustawienia tylko jednego zasobu wiodącego w operacji, w przypadku wyboru kolejnego zasobu, poprzednie zaznaczenie zostanie usunięte.
- W oknie Operacje technologiczne rozszerzono opcję “Szukaj” o możliwość wyszukiwania po fantomie.
- Usprawniono edycję zleceń produkcyjnych. W konfiguracji systemu dodano parametr “Ustawienia – Zarządzanie produkcją 3.0 – Zlecenia – Pozwól usuwać z operacji, materiały i produkty, które są ustawione jako indeks meldowany”. Ustawienie parametru na wartość:
- NIE – spowoduje, że przy próbie usunięcia produktu wyświetlona zostanie informacja „Nie można usunąć produktu, ponieważ ten produkt jest głównym, meldowanym w operacji”
- TAK – system pozwoli na usunięcie materiału/produktu
Moduł Handlowo-Magazynowy
- Usprawniono mechanizm rozliczania transakcji zaliczkowych. Do okna Wyliczone odliczenia zaliczek dostępnego podczas rozliczania zaliczki na dokumencie końcowym, dodano możliwość skopiowania danych z tabel do schowka. Opcja Kopiuj do schowka (Ctrl+C) znajduje się w menu kontekstowym na zakładkach Wartości wyliczone standardowo oraz Proponowane wartości.
- Wprowadzono zmiany w mechanizmie tłumaczeń wydruków standardowych dokumentów przy wydruku seryjnym. Od teraz system będzie podpowiadał język tłumaczenia zgodnie z kolejnością: 1. domyślny dla kontrahenta, 2. z ogólnej konfiguracji, 3. wskazany ręcznie z menu przy wydruku.
- Słownik kodów CN został zaktualizowany o wykaz obowiązujący od 2023 roku. Dostępny jest on w menu → Słowniki → Słowniki dla kartotek → Kody CN
- Dla formularzy wydruków posiadających włączoną opcję „Drukuj kod QR z danymi przelewu wg formatu rekomendowanego przez ZBP” wprowadzono zmiany, które umożliwiają prawidłowe odczytanie kodu przez aplikacje zewnętrzne, również na dokumentach zapisanych w formacie PDF.
- Wprowadzono usprawnienie w działaniu zestawień z gałęzi „Obroty wg kartotek”. W konfiguracji systemu dodany został parametr “Ustawienia – Dokumenty – Zestawienia – Zestawienia obrotu wg kartotek oparte o tabelę tymczasową”, który umożliwia zmianę działania zestawień z dotychczasowych transakcji edycyjnych na metodę operowania na tabelach tymczasowych “global temportary table”. Zmiana ta znacznie usprawnia pracę użytkownikom, którzy przez długi czas operują na danych z ww. zestawień. Wartość parametru obowiązuje dla firmy i domyślnie ustawiony jest na NIE, w celu skorzystania z opcji należy zmienić ją na TAK.
- “Słowniki – Spis kartotek magazynowych” oraz “Magazyn – Stany magazynowe”. Dodano możliwość wyświetlenia kolumn:
- Stan TOTAL – prezentuje stanów ze wszystkich magazynów, na których jest dostępna dana kartoteka
- Stan dyspozycyjny TOTAL – prezentuje sumę stanów dyspozycyjnych ze wszystkich magazynów, na których jest dostępna dana kartoteka
- Sprzedaż – Dokumenty sprzedaży – Dodaj – Paragon. Na uproszczonym oknie potwierdzenia dodano podsumowanie z sumą rozliczeń oraz kwotą pozostałą do zapłaty lub reszty do zwrotu.
- Sprzedaż – Dokumenty sprzedaży – Dodaj – Dostawa – Wybierz. Umożliwiono wybór dodatkowego adresu kontrahenta ze słownika.
- Umożliwiono wystawienie automatycznej korekty wewnętrznej do dokumentu, dla którego wcześniej taka korekta nie powstała. W tym celu, na definicji korekty należy wskazać domyślny dokument do wystawienia. Następnie po poprawie korekty, jeśli system nie znajdzie wcześniej wystawionej korekty wewnętrznej, nastąpi automatyczne wygenerowanie takiego dokumentu.
- Sprzedaż – Zamówienia od odbiorców – Realizacja zamówienia wg numerów dostaw. Umożliwiono zmianę sortowania pozycji.
Moduł CRM
- “CRM – Drzewo zdarzeń – Dodaj (F3) – Zapisz”. Usprawniono dodawanie zdarzeń CRM dla operatorów posiadających oznaczenie Praca zdalna w kalendarzu. Po wprowadzonych zmianach, przy zapisie zdarzenia nie będzie pojawiała się informacja o konflikcie z tym oznaczeniem.
Finanse-Księgowość
- Sprawozdania – Deklaracje – CIT-8ST(1). Dodano nową deklarację CIT-8ST w wersji 1.
- Sprawozdania – Deklaracje – CIT-8. Udostępniono nową wersję CIT-8 (32).
- Sprawozdania – Deklaracje – VAT-8 i VAT-9M. Dodano nowe deklaracje VAT-8 oraz VAT-9M. Deklaracje od 2018 roku składane są wyłącznie w sposób elektroniczny.
- Sprawozdania – Deklaracje – CIT-8E. Udostępniono nową wersję CIT-8E (3). W związku z możliwością przejścia na ryczałt od dochodów spółek w trakcie roku, przed dodaniem nowego formularza w oknie Parametry deklaracji należy wskazać okres (rok podatkowy), za jaki składana jest deklaracja oraz podać ilość miesięcy, w których przedsiębiorstwo podlegało opodatkowaniu CIT-em estońskim. Możliwe jest wygenerowanie pliku xml deklaracji, który należy przesłać Urzędu Skarbowego za pomocą zewnętrznej platformy.
- Sprawozdania – Deklaracje – CIT-8E. Dodano nową deklarację CIT-8E wraz z załącznikiem CIT/EZ.
- Operacje – Operacje roczne – Otwieranie/zamykanie lat księgowych. Podczas dodawania nowego roku umożliwiono określenie zakresu roku obrachunkowego innego niż rok kalendarzowy. Zakres dat może krótszy lub dłuższy niż 12 miesięcy oraz występować na przełomie lat.
- Sprawozdania – JPK – Konfigurator JPK. Na zakładce: “8. e-Sprawozdania” umożliwiono określenie większej ilości kodów PKD. Od teraz podczas generowania pliku JPK-SF program będzie weryfikował kody PKD z konfiguratora, a w przypadku ich braku pobierze kod wprowadzony w Danych firmy na zakładce „4 Działalność”.
- Dokumenty – Korekty – Korekty VAT do eksportu i dostaw wew. Dodano możliwość usuwania dokumentu “Zwrot VAT”. Czynność ta zostanie zapisana w rejestrze operacji dokumentu źródłowego.
Dodatkowo podczas edycji dokumentu źródłowego, przed wystawieniem dokumentu ZwVAT program zweryfikuje czy był on już usuwany przez użytkownika i zapyta czy wystawić ponownie.
Od teraz również usunięcie dokumentu “Naliczenie VAT” zostanie zapisane w rejestrze operacji. Dodatkowo umożliwiono edycję miesiąca VAT na korektach NVAT oraz ZWVAT (program wystawi w takim wypadku PKVAT).
- Dokumenty – Korekty – Korekty VAT do eksportu i dostaw wew. Od teraz dokumenty Korekty VAT: NVAT oraz ZWVAT nie zostaną wystawione, gdy w konfiguracji systemu poniższe parametry będą ustawione na wartość NIE:
- “Ustawienia – System – Włącz obsługę zamykania miesięcy VAT”
- “Ustawienia – System – Obsługa potwierdzeń korekt sprzedaży, dok. eksportowych i wewnątrzwspólnotowych”.
W następstwie, opcja “Operacje – Sprawdź poprawność miesiąca” dostępna będzie dopiero po włączeniu tych parametrów.
- Sprawozdania – JPK – JPK-Inne. Dodano możliwość generowania pliku JPK_MAG z dokumentami PW. W tym celu należy w konfiguratorze JPK, na zakładce „5 Magazyny” zaznaczyć parametr: “Generuj PW do struktury PZ”. Dodano również możliwość wyboru dokumentów PW, które mają być generowane.
- Dla deklaracji JPK-V7 dodano możliwość wydruku na UPO danych podatnika.
W tym celu należy w konfiguracji systemu włączyć parametr: “Ustawienia – Księgowość – Deklaracje – Wydruk danych podatnika na UPO dla JPK-V7” na TAK.
Kadry i Płace
- Wydruk świadectwa pracy – Zaktualizowano podstawę prawną udzielania urlopu na czas służby wojskowej. Od teraz informacja o odbytej służbie wojskowej będzie prezentowana tylko w ust. 6 pkt.10. Okres urlopu bezpłatnego wykorzystanego podczas odbywanej służby nie będzie wykazywany w ust. 6 pkt.2.
- Wprowadzono zmiany w sekcji „Podatki” w zaszeregowaniu pracowników, dotyczące możliwości wyłączenia pobierania zaliczki na podatek dochodowy dla umowy o pracę. Od teraz akcja „Nie naliczaj” dostępna na liście rozwijanej pola „Podatek”, obowiązuje dla typów umów: o pracę, o dzieło, zlecenie. Zastosowanie wartości „Nie naliczaj” ma zastosowanie gdy podatnik przewiduje, że jego roczne dochody (opodatkowane według skali) nie przekroczą 30 000 zł oraz złoży płatnikowi wniosek (PIT-2) o niepobieranie zaliczek w danym roku podatkowym.
- Dodano nowe wartości stałych płacowych:
- Kwota wolna od potrąceń z zasiłków – alimenty (KWWOL_ALIM) – od 01.03.2023 obowiązuje wartość 681,37 zł
- Kwota wolna od potrąceń z zasiłków – komornik (KWWOL_KOMO) – od 01.03.2023 obowiązuje wartość 1125,26 zł
- DIETA: Dieta – podróże krajowe – od 01.01.2023 obowiązuje kwota 45,00 zł
- PREHAB Procent waloryzacji zasiłku rehabilitacyjnego – od 01.04.2023 r. obowiązuje wartość: 109,4%
- Dostosowano system do nowych regulacji prawnych dotyczących kontroli pracowników na obecność alkoholu lub innych substancji działających podobnie do alkoholu przez pracodawcę. W Danych kadrowych pracownika, na zakładce 11 Zdjęcie, uwagi, dokumenty, w sekcji Dokumentacja umożliwiono dodanie dokumentacji z wykonanego badania pracownika. W oknie wczytywania pliku pole Akta osobowe zostało rozszerzone o:
- Część E – Kontrola trzeźwości
- Część X – Pozostała dokumentacja
Do korzystania z sekcji Dokumenty wymagane jest posiadanie bazy dodatkowych dokumentów.
- Rozbudowano system o rozwiązania pozwalające na prowadzenie polityki kadrowej oraz rozliczanie pracowników zgodnie z przepisami wynikającymi z tzw. dyrektywy Work-Life Balance. Wprowadzone zostały zmiany w zakresie:
- Umów o pracę – możliwość wskazania wielu miejsc pracy oraz terminów rozpoczęcia i zakończenia pracy
- Umów o pracę na okres próbny – umożliwiono wskazanie 1,2,3 – miesięcznego okresu próbnego wraz z możliwością jego przedłużenia, dodano kontrolę wprowadzanych umów następujących po okresie próbnym.
- Dodano obsługę absencji wynikających z urlopu opiekuńczego oraz zwolnienia z powodu siły wyższej. W tym celu zdefiniowano nowe:
- składniki płacowe: Godziny urlopu opiekuńczego (GUROP), Dni urlopu opiekuńczego (DNIUROP), Ilość godzin zwolnienia – siła wyższa (GSIWYZ), Za zwolnienie – siła wyższa (SIWYZ). Składniki zostaną automatycznie dodane do algorytmu dla Umowy o pracę.
- rodzaje nieobecności: Zwolnienie – siła wyższa, Zwolnienie – siła wyższa – godzinowe, Urlop opiekuńczy. Nowe symbole absencji należy utworzyć we własnym zakresie.
- Dostosowano obsługę zasiłku macierzyńskiego oraz urlopu rodzicielskiego:
- Opracowano nowe rodzaje nieobecności: Rodzicielskie 81.5%, Rodzicielskie 70%, Macierzyński 81,5%.
- Zdefiniowano nowe składniki płacowe: Dni macierzyńskiego/rodzicielskiego 81.5% (DNIMA815), Dni macierzyńskiego/rodzicielskiego 70% (DNIMA70)
Pełny opis zmian znajduje się w linku: https://portalklienta.streamsoft.pl/faq/dyrektywa-work-life-balance-w-systemach-streamsoft/
- Udostępniono nowe rozwiązania w zakresie rejestracji i rozliczania pracy zdalnej. Wprowadzono następujące zmiany:
- Nowy rodzaj nieobecności: Praca zdalna okazjonalna
- Nowe składniki płacowe do rozliczania płacy zdalnej
- Nowy składnik zaszeregowania: Stawka ekwiwalentu za godzinę pracy zdalnej
- W wydruku ewidencji czasu pracy dodano kolumnę z informacją o czasie pracy zdalnej.
Pełny opis zmian znajduje się w linku: https://portalklienta.streamsoft.pl/faq/rejestracja-i-rozliczanie-pracy-zdalnej-w-systemach-streamsoft/
- Dane kadrowe – Wydruki – Umowy. Dostosowano wydruk Informacja o dodatkowych warunkach zatrudnienia do aktualnych przepisów. Okno konfiguracji wydruku zostało rozbudowane o zakładki zawierające szereg pól oraz sekcji umożliwiających zarówno ręczne wprowadzenie danych, jak i skorzystanie z wcześniej zdefiniowanych pozycji słowników.
Nowy formularz zawiera m.in. możliwość opcjonalnego wydruku informacji dotyczących norm pracy dla niepełnosprawnych oraz sekcje dotyczące:- przysługujących pracownikowi przerwach w pracy o raz odpoczynku dobowym i tygodniowym
- potwierdzaniu i usprawiedliwianiu nieobecności w pracy
- zasadach przemieszczania się pomiędzy zakładami
- zapewnionych przez pracodawcę szkoleniach oraz ogólnych zasad polityki szkoleniowej w firmie
- przysługujących pracownikowi składnikach wynagrodzenia – sekcja zawiera listę stałych składników zaszeregowania, które należy zaznaczyć, aby znalazły się na wydruku. Dodatkowo nazwy składników na wydruk można edytować dwukrotnie klikając na pozycję.
- Zmiany w funkcjonalności Kasy pożyczkowe. W oknie ustawień wydruku Deklaracja przystąpienia do PKZP dodano pole REGON. Pole to należy uzupełnić ręcznie. Zmiana została wprowadzona w związku terminem końcowym wdrożenia przepisów Ustawy o kasach zapomogowo-pożyczkowych z dnia 11 sierpnia 2021 r. przypadającym na 10 kwietnia 2023 r.
- Rozbudowano zabezpieczenia przed nieprawidłowym wprowadzeniem zaszeregowań. Od teraz przy próbie dodania zaszeregowania w ramach zamkniętego angażu, system wyświetli komunikat: Uwaga! Angaż jest zamknięty. Czy na pewno chcesz dopisać do niego kolejne zaszeregowanie?. Wprowadzona zmiana ma na celu zachowanie prawidłowej chronologii wprowadzanych danych.
- Eksport do programu Płatnik dostosowano do schematu KEDU_5_5.
- Formularz Świadectwo pracy dostosowano do przepisów i wzoru wynikających z nowelizacji Kodeksu Pracy, która weszła w życie w dniu 26 kwietnia 2023 r. Wprowadzono zmiany dotyczące:
- wykorzystania urlopu opiekuńczego
- zwolnienia z powodu siły wyższej
- ilości wykorzystanych dni pracy zdalnej okazjonalnej
- dodatkowo wprowadzono zmiany w wyglądzie formularza dotyczące kolejności danych.
- Wprowadzono zmiany dotyczące sposobu odliczenia kwoty wolnej od podatku oraz stosowania preferencji podatkowych:
- W menu „Oświadczenia, upoważnienia, inne” dodano wersję formularza PIT-2, która obowiązuje od 01-01-2023 roku.
- W oknie edycyjnym zaszeregowania pracownika, w polu „Ulga podatkowa PIT-2” umożliwiono wprowadzenie nowych wartości ulgi podatkowej:1/12 kwoty wolnej, 1/24 kwoty wolnej, 1/36 kwoty wolnej.
We wszystkich wbudowanych algorytmach system nalicza ulgę podatkową zgodnie z ustawieniem powyższego pola w danym zaszeregowaniu pracownika. W tym celu do algorytmów: Umowa zlecenie, o dzieło, Prawa autorskie, Rada Nadzorcza dodane zostały również składniki: ULGA_ZL, ULGA_DZ, ULGA_PA, ULGA_RN.
Szczegółowe informacje w zakresie wprowadzonych zmian w PIT-2 znajdują się pod linkiem https://portalklienta.streamsoft.pl/faq/zmiany-w-pit-2-w-systemach-streamsoft/
- Opcja „Dodaj grupę” dostępna w menu kontekstowym okna Definicje list został rozbudowana o zestaw składników płacowych “Umowa o dzieło”.
Ponadto opcja ta została zaktualizowana w kontekście wbudowanych algorytmów płacowych: uzupełniono brakujące składniki oraz przeformatowano domyślne rozmieszczenie składników na formatce.
- Zestawienia płacowe – Pity. Dodano możliwość podpisywania podpisem elektronicznym plików wysyłanych do Panelu Pracownika. W związku ze specyfiką działania kluczy kwalifikowanych każdy PIT należy podpisać osobno. W tym celu w oknie „Wybór opcji” dodane zostało pole „Podpisz przed wysłaniem każdą deklarację”.
- Dodano nową wartość stałej płacowej: Współczynnik ekwiwalentu urlopowego. Od 1.01.2023 jej wartość wynosi 20,83 zł.
- Zestawienia kadrowe – Oświadczenia, upoważnienia, inne – PIT-2 na rok 2023. Dodano wersję 9 formularza oraz uaktualniono treść objaśnień.
- Zestawienia płacowe – Statystyczne. Dodano nowe wersje Z-03, Z-05 na rok 2023 oraz Z-06 za 2022.
- Zaktualizowano kod tytułu ubezpieczenia 0543- Wspólnik jednoosobowej spółki z o.o. oraz wspólnicy spółki jawnej, komandytowej lub partnerskiej oraz akcjonariusz prostej spółki akcyjnej wnoszący jako wkład świadczenie pracy lub usług, komplementariusz spółki komandytowo-akcyjnej.
- Zaktualizowano stałe płacowe obowiązujące od 01-01-2023:
- SAM_1: Ryczałt za 1km, samochód do 900 cm3, wartość wynosi 0,89zł,
- SAM_2: Ryczałt za 1km, samochód powyżej 900 cm3, wartość wynosi 1,15zł
Uwaga! Według brzmienia ustawy powyższe wartości obowiązują od dnia 17.01.2023 r. Z uwagi na brak jednoznacznych oficjalnych informacji, w jaki sposób powinna zostać rozliczona kilometrówka za część roku 2023 przed zmianą stawek, w systemach Streamsoft Pro i Streamsoft Prestiż powyższe wartości wprowadzono z datą obowiązywania od 01.01.2023. Skutkuje to ujednoliconym rozliczeniem kosztów związanych z pojazdem w styczniu. W przypadku odmiennej interpretacji należy zastosować ręczne wyliczenie kwoty ryczałtu.
- Opracowano wyjaśnienie wyliczenia składnika KOMOR (potrącenie urzędowe) oraz KOMALIM (potrącenie alimentacyjne). Opcja dostępna jest podczas edycji listy płac, pod prawym przyciskiem myszy w oknie wyliczenia składnika.
- Zaktualizowano podstawę prawną w formularzu „Skierowanie na badanie lekarskie”.
- Pracowniczy Plan Kapitałowy – Opcję „Grupowej rezygnacji uczestników” rozszerzono o możliwość zmiany daty końcowej ostatnio wprowadzonego okresu rezygnacji. W oknie ustawień operacji dodano pole „Ustaw”, w którym należy wybrać akcję „końcową datę w ostatniej rezygnacji”.
- Pracowniczy Plan Kapitałowy. Wydruk „Deklaracja o rezygnacji z dokonywania wpłat do Pracowniczych Planów Kapitałowych” został rozszerzony o objaśnienia.
- Wprowadzono zmiany dla opcji „Rozliczanie podatku wspólne z małżonkiem/dzieckiem”. Od teraz dla list płac wypłacanych po dacie zwolnienia nie będzie stosowanie zmniejszenia procentu podatku. Zmiana została wprowadzona na podstawie wyjaśnień stosowania oświadczeń z PIT-2 po ustaniu umowy o pracę czy umowy cywilnoprawnej. Przekazując wypłaty po dniu rozwiązania umowy o pracę lub rozwiązania umowy cywilnoprawnej pobierając zaliczkę na podatek dochodowy, spółka nie jest zobowiązana uwzględniać oświadczeń złożonych w trakcie trwania umowy.
W komunikacie pojawiającym przy zaznaczaniu pola w oknie edycyjnym listy płac dodana została informacja o wyłączeniu:
- Składki na związki zawodowe – odliczenia od dochodu na PIT-11. Opracowano nowe składniki płacowe do naliczeń składek na związki zawodowe oraz odliczeń na PIT-11:
- ZWZ Składki na związki zawodowe -wartość składnika może być wpisywana ręcznie lub obliczana za pomocą indywidualnie zdefiniowanego wzoru.
- ZWZ_ODL Składki na związki zawodowe podlegające odliczeniu od dochodu
Wprowadzona została również nowa stała płacowa – ZWZ_LIMIT Limit składek na związki zawodowe podlegających odliczeniu od dochodu. Nowe składniki płacowe zostały dodane do słownika składników, w przypadku konieczności ich użycia należy własnoręcznie dodać je do algorytmu płacowego za pomocą opcji Dodaj do algorytmu istniejący składnik.
Dzięki zastosowaniu wbudowanych składników, PIT-11 nie wymaga już budowania własnych wzorów do kontroli kwoty limitu, którą można odliczyć od podatku.
Szczegółowe informacje nt. stosowania ulgi z tytułu składek na związki zawodowe w systemie znajdują się pod linkiem: https://portalklienta.streamsoft.pl/faq/ulga-z-tytulu-skladek-na-zwiazki-zawodowe/
- Zaktualizowano wartości stałych płacowych obowiązujące od 2023-01-01:
- WLASC 60% średniej krajowej – wartość wynosi 4161,00zł.
- PREHAB Procent waloryzacji zasiłku rehabilitacyjnego – wartość wynosi 103,90%.
- PRC_MSC_WY Przeciętne miesięczne wynagrodzenie w poprzednim kwartale- wartość wynosi 6733,49zł.
- PRC_MC_WYZ Przeciętne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw, z wypłatami z zysku, w poprzednim kwartale- wartość wynosi 6965,94zł.
- Pracownicze Plany Kapitałowe- nowe rozwiązania dotyczące Autozapisu:
- Do menu „Wydruki deklaracji” dodano nowy formularz „Informacja o wznowieniu”
- W Danych kadrowych pracownika, na zakładce 8 ZUS, PPK. Dodano znacznik „Autozapis” informujący o automatycznym wznowieniu przesyłania składek do PPK, po okresie rezygnacji. Zastosowanie operacji „Grupowa rejestracja uczestników” dla pracowników, których do ostatniego dnia lutego obowiązywała rezygnacja z PPK, spowoduje automatyczne zaznaczenie w danych kadrowych znacznika „Autozapis”. Podczas wprowadzania wpisu dla pojedynczych pracowników należy parametr zaznaczyć ręcznie.
- Informacja o autozapisie może być wyświetlana jako kolumna w oknie „Dane kadrowe” oraz podczas tworzenia zestawów plików „Wymiany danych z PPK”
- Zestawienia kadrowe -Wydruki dla ZUS – Zaświadczenie płatnika składek Z-3, Z-3a. Zaktualizowano formularze do obecnie obowiązującej wersji.
- Na oknie danych listy płac umożliwiono wprowadzenie daty powstania dokumentu płacowego księgowego zapłaty za ZUS. Zakres dat to miesiąc następny od daty wypłaty. Program podpowiada datę zgodnie z osobowością:
- do 15. dnia następnego miesiąca – płatnicy posiadający osobowość prawną,
- do 5. dnia następnego miesiąca – jednostki budżetowe i samorządowe zakłady budżetowe
- 20. dnia następnego miesiąca – pozostali płatnicy składek
Moduł DMS
- Wprowadzono zmiany do mechanizmu akceptacji dokumentów HM powstałych w wyniku opcji Kopiuj dokument (Shift + Ctrl + F5). Od tej pory w przypadku, gdy skopiowany dokument podlega akceptacji, to jego obieg w module DMS zostanie zainicjowany dopiero po zastosowaniu opcji Popraw F5.
- Rozbudowano funkcjonalność „Dokumenty OCR”. Od teraz import danych z OCR na obieg DMS obejmuje również nr rachunku bankowego.
- Usprawniono prezentację dokumentacji w postaci zdjęć lub obrazów do „DMS – Obieg” i „DMS – Akceptacja”. Od teraz obrazy zaczytywane na zakładce „Dokumentacja”, będą ustawiane zawsze zgodnie z zapisaną w danym pliku orientacją. Wprowadzone zmiany mają zastosowanie w przypadku zaczytywania zdjęć dokumentów wykonanych za pomocą smartfonu, które ze względu na swoją specyfikę mogą posiadać znacznik orientacji decydujący o wyświetlaniu obrazów w zewnętrznych programach w pozycji poziomej lub pionowej.
- “DMS – Obieg” \ “DMS – Akceptacja obiegu” przy podglądzie dokumentacji graficznej na oknie edycyjnym dodano funkcjonalności skalowania, przesuwania i obracania grafiki.
- Dodano możliwość wprowadzenia parametrów filtrowania już przy uruchamianiu okna „Repozytorium DMS”, co pozwala na zawężenie ilości zaczytywanych danych i usprawnieniu pracy w oknie. Uruchamianie okna filtrów na starcie uzależnione jest od parametru w konfiguracji “DMS – Widok – DMS – Repozytorium dokumentacji – pytaj o filtry podczas uruchamiania”. Domyślnie posiada ono wartość “Nie”, co oznacza dotychczasowe działanie (pobranie całej zawartości repozytorium przy uruchomieniu okna).
- Rozszerzono możliwości akceptacji ad-hoc dla obiektów DMS. Parametr dostępny w oknie definicji ścieżki akceptacji : „Operator wybierany podczas akceptacji (AdHoc)” został zmieniony na „Operator / grupa operatorów (AdHoc) – wybierany podczas akceptacji”. Zaznaczenie tego parametru skutkować będzie pojawieniem się podczas akceptacji okna z wyborem: Operatora/Grupy operatorów, po wskazaniu rodzaju program wyświetli odpowiedni słownik.
Rozrachunki
- Usprawniono mechanizm wystawiania przelewów do dokumentów, w których kwota netto została częściowo rozliczona, np. za pomocą PK. W konfiguracji systemu dodany został parametr: “Ustawienia – Rozrachunki – Przelewy – Dla przelewu Split Payment pozostałą kwotę VAT wylicz na podstawie wystawionych przelewów”, który może przyjąć wartość:
- NIE – wartość domyślna parametru. Oznacza stosowanie dotychczasowego, proporcjonalnego sposobu wyliczania kwoty VAT przelewu Split Payment. Edycja kwoty VAT możliwa jest za pomocą opcji Wylicz na podstawie wystawionych przelewów, dostępnego w menu pola.
- TAK – spowoduje, że podczas wystawiania przelewu system będzie weryfikował powiązane rozliczenia i automatycznie wyliczał kwotę VAT na podstawie wystawionych wcześniej przelewów.
Moduł Środki Trwałe
- Środki trwałe – Inwentaryzacja. Podczas usuwania pozycji z arkusza spisowego dodano informację: “Uwaga, usunięcie wybranej pozycji z arkusza bez wykonania stosownego dokumentu (np. LT) będzie skutkowało jej ponownym przywróceniem w trakcie zamykania i weryfikacji inwentaryzacji. Czy na pewno usunąć pozycję?”. Sposób działania mechanizmu pozostał bez zmian, natomiast wprowadzone ostrzeżenie ma na celu zapobieganie nieprawidłowościom podczas zamykania inwentaryzacji.
Księga Podatkowa
- Dodano nową wersję PIT-28 (25) obowiązujący za 2022 rok.
- Dokumenty – Księga podatkowa. Rozbudowano opcję “Przenumeruj” dostępną w menu kontekstowym okna Księga Podatkowa. Od teraz program wyświetlał będzie zapytanie o numer, od którego ma zacząć numerację dokumentów, co umożliwia kontynuację numeracji po przeniesieniu księgi z innego programu. Pole edycyjne okna domyślnie posiada wartość 1.
Wspólne
- Wprowadzono zmiany optymalizujące działanie alertów w systemie.
- “System – Podpisz dokument PDF”. W polu “Użycie certyfikatu z klucza USB – Urządzenie” dodano informację o dacie wygaśnięcia certyfikatu.
- Zaktualizowano zbiór tłumaczeń języka programu na język angielski.
- Rozszerzono funkcjonalność „Pobierz dane z GUS” dostępną w oknie danych kontrahenta. Od teraz mechanizm importu danych z GUS obejmował będzie również informacje o zakończeniu działalności. W przypadku pobrania takiej informacji zostanie ona wyświetlona w oknie tabeli wraz z datą zakończenia. Wpis oznaczony będzie kolorem czerwonym.