Moduł Handlowo-Magazynowy

Nowa opcja podglądu dokumentacji

W modułach Handlowo-Magazynowym oraz Finanse i Księgowość, w oknach programu zawierających dokumenty (m.in. Dokumenty sprzedaży/zakupu, Dokumenty magazynowe, Zamówienia od odbiorców, Rejestracja sprzedaży/zakupu, Dokumenty SAD) dodano wysuwany panel umożliwiający szybki podgląd dokumentacji załączonej do aktualnie wybranego dokumentu. Panel dostępny jest po prawej stronie okna, w celu podglądu dokumentacji należy ustawić się na zakładkach w szczegółach okna: Dokumentacja dla dokumentu, Dokumentacja dla pozycji.

Dodatkowo sekcja podglądu może funkcjonować w formie okna modalnego. Za pomocą opcji Pokaż w oknie podglądu (ikona pinezki) system wyświetli odrębne okno, które użytkownik może przesunąć w dowolny obszar ekranu (np. na drugi monitor). Okno to działa niezależnie, co pozwala na pracę w programie przy jednoczesnym podglądzie dokumentacji.

 

Usprawnienie sprawdzania statusu kontrahenta w VIES

Weryfikacja statusu VAT kontrahenta w systemie VIES został rozszerzona o odczyt komunikatu o błędzie. Od teraz w przypadku problemów z komunikacją z VIES wyświetlony zostanie komunikat: Nie otrzymano odpowiedzi z VIES w odpowiednim czasie lub osiągnięto ograniczenie w zakresie jednoczesnych obsługiwań zapytań. Spróbuj ponownie później.

 

Rozszerzenie mechanizmu kartotek powiązanych

W menu System → Konfiguracja → Ustawienia → Dokumenty →Edycja dokumentu dodano parametr Przy dodawaniu pozycji kodami EAN (czytnikiem) otwieraj okno kartotek powiązanych. Ustawienie wartości na TAK spowoduje, że podczas dodawania pozycji za pomocą kodów EAN system automatycznie wyświetli okno kartotek powiązanych. Parametr dotyczy zarówno standardowej edycji dokumentu jak i panelu szybkiej sprzedaży.

 

Aktualizacja słownika tłumaczeń wydruków standardowych

Słownik tłumaczeń wydruków standardowych rozszerzono o tłumaczenie fraz: Dotyczy zamówień oraz Pozycje i podsumowanie zamówień. W celu uzupełnienia słownika należy skorzystać z opcji Import tłumaczeń, dostępnej w menu Tłumaczenie wydruku znajdującym się w lewym dolnym rogu okna ustawień wydruku dokumentu.

 

Zmiany w wydrukach Faktur do paragonów

Wprowadzone modyfikacje dotyczą sposobu prezentacji stanu rozliczeń dokumentu. Od teraz w przypadku, gdy:

  • paragon uzupełniany fakturą jest rozliczony w całości – na wydruku faktury prezentowany będzie napis Zapłacono.
  • paragon uzupełniany fakturą nie jest rozliczony – na wydruku faktury prezentowany będzie napis Do zapłaty.

 

Zmiany dotyczące oznaczeń JPK na korektach sprzedaży

Wprowadzono zmiany w mechanizmie automatycznego oznaczania korekt dokumentów sprzedaży oznaczeniem dla JPK – Oznaczenie dowodu sprzedaży-FP. Od teraz system doda to oznaczenie tylko w przypadku, gdy będzie ono wskazane w definicji dokumentu Korekta faktury do paragonu → na zakładce 4 Rodzaje kartotek, Oznaczenia JPK.

 

Usprawnienie wydruku faktur w zakresie rozliczeń (np. wpłaconych zaliczek)

Dla dokumentów sprzedażowych wprowadzone zostały dodatkowe opcje umożliwiające umieszczenie na wydrukach informacji o rozliczeniach (np. wpłaconych zaliczkach). Opcje dostępne są w menu: Słowniki → Definicje dokumentów HM → Dokumenty sprzedaży → wybrana definicja:

  • zakładka 2 Dodatkowe – dodano parametr Przy zapisie okna potwierdzenia dokumentu poinformuj o istnieniu dok. nierozliczonych. Włączenie opcji spowoduje, że podczas zamykania dokumentu sprzedaży, do którego nie powiązano rozliczenia, system wyświetli komunikat: Kontrahent posiada dokumenty nierozliczone. Czy zapisać mimo tego?. Wybór TAK skutkuje zapisem faktury, natomiast po wyborze NIE użytkownik pozostanie w trybie edycji dokumentu i ma możliwość wskazania rozliczenia w oknie Potwierdzenie dokumentu.
  • zakładka 5 Formularze – wybrany formularz wydruku – zakładka 5 Stopka – dodano parametr Drukuj datę wystawienia dokumentów rozliczających. Po jego zaznaczeniu w przypadku, gdy dokument posiada spłaty, na wydruku faktury widoczna będzie pozycja Daty wystawienia dokumentów rozliczających wraz z listą dokumentów zawierającą daty, rodzaj, numery dokumentów oraz kwoty rozliczenia.

 

Zmiany dotyczące kont bankowych na dokumentach

W dokumentach sprzedaży oraz zamówieniach od odbiorców przeniesiono opcję zmiany konta bankowego do menu podręcznego (pod prawym przyciskiem myszy) na zakładkę Inne do sekcji Dodatkowe. Modyfikacja dotyczy dokumentów z włączoną obsługą dodatkowej waluty.

 

Usprawnienie zmiany waluty na dokumentach sprzedaży

Usprawniono mechanizm zmiany waluty na dokumentach sprzedaży z obsługą Netto w walucie, VAT w PLN. Wprowadzone modyfikacje dotyczą przypadku, gdy wybrany na dokumencie kontrahent posiada przypisane różne konta dla różnych walut. Od teraz zmiany w dokumencie dokonane na zakładce Waluta skutkować będą aktualizacją rachunków bankowych na zakładce Inne. W przypadku, gdy kontrahent nie posiada przypisanego konta w wybranej walucie, system wyświetli zapytanie: Wybrany kontrahent nie ma przypisanego domyślnego konta bankowego. Czy pozostawić poprzednio wybrane konto?.

 

Usprawnienie mechanizmu usuwania kartotek

Rozszerzono komunikat podczas próby usunięcia kartoteki z okna Stany magazynowe. Zmiany dotyczą kartotek ze stanem 0, które znajdują się na pozycjach dokumentów, np. na zamówieniach, ofertach dla odbiorców. Od tej pory system będzie wyświetlał informację: Wyjątek: Nie można usunąć stanu magazynowego – wystawiono już pozycje dokumentów.

Moduł Finanse i Księgowość

Usprawnienie opcji Importu/Eksportu danych do poleceń księgowania

Zaktualizowano paczki .pk oraz .xml o przekazywania daty zakupu w dokumentach zakupu.

 

Aktualizacja parametrów księgowych

Zaktualizowano wysokość podstawy ubezpieczenia zdrowotnego dla właściciela rozliczającego podatek zryczałtowany 2024 r. W zależności od wysokości przychodu, dla poniższych parametrów od 01.01.2024 r. obowiązują wartości:

  • Ryczałt-podstawa składki zdrowotnej dla 1 poziomu (przychód do 60 tys.) – 4 660,71 zł
  • Ryczałt-podstawa składki zdrowotnej dla 2 poziomu od 60 tys. do 300 tys.) – 7 767,85 zł
  • Ryczałt-podstawa składki zdrowotnej dla 3 poziomu (powyżej 300 tys.) – 13 928,12 zł

Moduł Administratora

Rozbudowa zakresu uprawnień do PPK z poziomu Modułu Administratora

Rozszerzono zakres uprawnień dotyczących obsługi Pracowniczego Planu Kapitałowego w systemie Streamsoft.  Od teraz w narzędziu Prawa do opcji, dostępnym w Module Administratora → Słowniki → Grupy użytkowników, możliwe jest zarządzanie uprawnieniami do opcji:

  • Umowy z PPK w jednostce rozliczeniowej
  • Składki obowiązkowe
  • Wydruki deklaracji
  • Operacje grupowe
  • Przelewy
  • Zestawienia

Moduł Kadry i Płace

Aktualizacja wydruków i formularzy ZUS

Zaktualizowano zaświadczenia płatnika składek ZUS Z-3 i Z-3a do aktualnie obowiązującej wersji.

 

Aktualizacja formularzy GUS

  • Dodano nowe wersje formularzy statystycznych Z-03 oraz Z-05 na rok 2024.
  • Dodano wersję zestawienia statystycznego Z-06 za rok 2023.

 

Aktualizacja słownika kodów tytułów ubezpieczenia

Dodano nowe kody obowiązujące od 1 stycznia 2024 r.:

  • 1432 – osoba niepodejmująca zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej ze względu na potrzebę udzielenia wsparcia osobie pobierającej świadczenie wspierające, podlegająca z tego tytułu ubezpieczeniom społecznym, niepodlegająca ubezpieczeniu zdrowotnemu
  • 1433 – osoba niepodejmująca zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej ze względu na potrzebę udzielenia wsparcia osobie pobierającej świadczenie wspierające, podlegająca z tego tytułu ubezpieczeniu zdrowotnemu, niepodlegająca ubezpieczeniom społecznym.

 

Aktualizacja wartości stałych płacowych

Wprowadzono nowe wartości stałych płacowych:

  • 60% średniej krajowej (WLASC) – od 01.01.2024 r. obowiązuje wartość 4694,40 zł
  • Podstawa wymiaru ubezpieczeń społecznych dla nowych firm (WLASCN):
    • Od 01.01.2024 r. obowiązuje kwota 1 272,60 zł
    • Od 01.07.2024 r. obowiązuje kwota 1 290,00 zł
  • Przeciętne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw, z wypłatami z zysku, w poprzednim kwartale (PRC_MC_WYZ) – od 01.01.2024 r. obowiązuje wartość 7 767,85 zł.

 

Nowa opcja dotycząca naliczenia wartości dla pracowników zwolnionych z podatku

W celu prawidłowego rozliczenia PIT-11 dla osób zwolnionych z podatku w algorytmach płacowych stosowane są składniki techniczne, służące do wyliczenia wartości poszczególnych pól uwzględnianych w formularzu PIT, których sposób naliczania mógł ulegać zmianom w ciągu roku. Nowa opcja umożliwia przeliczenie składników technicznych na zamkniętych listach płac, bez konieczności wystawiania list korygujących.

Szczegółowy opis nowej funkcjonalności znajduje się pod linkiem: https://portalklienta.streamsoft.pl/faq/przeliczanie-skladnikow-technicznych-dla-osob-zwolnionych-z-podatku

 

Zmiany dotyczące osób podpisujących formularze PIT

Zmodyfikowano sposób pobierania danych do pól dotyczących osób podpisujących formularz PIT. Od teraz pole to nie będzie możliwe do edycji ręcznej, a dane pobierane będą z:

  1. Konfiguracji systemu – parametry: Imię osoby odpowiedzialnej za wypełnienie PIT’u oraz Nazwisko osoby odpowiedzialnej za wypełnienie PIT’u.
  2. Danych Firmy – zakładka 5 Dane do PIT-ów, wydruków → sekcja Osoby odpowiedzialne za wypełnienie deklaracji.

Zmiany te dotyczą formularzy: PIT-11, PIT-11Z, PIT-4R, PIT-8AR.

 

Usprawnienie wydruków umów

Ujednolicono wydruk imienia i nazwiska na formularzach dotyczących umów. Od teraz na wszystkich wydrukach dane będą prezentowane w kolejności: imię, nazwisko.

 

Zmiany w obliczaniu stawki zasiłku chorobowego

Podczas ustalania podstawy wymiaru świadczeń z ubezpieczenia chorobowego system będzie uwzględniał listy płac z umów zleceń aktualnie trwających oraz z zamkniętych.

 

Zmiany w generowaniu formularzy PFRON

  • Usprawniono generowanie formularza INF-1. Od teraz system wygeneruje wydruk również w przypadku braku kodu pocztowego w Danych firmy.
  • Wprowadzono zmiany w sposobie generowania formularzy Wniosku o dofinansowanie Wn-D i Inf-D-P. W oknie Eksport do SODiR On line dodane zostało pole Limit kosztów płacy umożliwiające wybór wartości 90% lub 75%. Domyślnie pole to przyjmuje wartość zgodnie z ustawieniami w danych firmy, na zakładce 4 Działalność:
    • gdy firma jest Zakładem Pracy Chronionej, to limit kosztów płacy domyślnie ustawiany jest na wartość 90%
    • w przypadku braku oznaczenia dot. ZPCH, system automatycznie ustawia wartość pola Limit kosztów płacy na wartość 75%

 

Możliwość wydruku numerów NIP i PESEL na Aneksie do umowy o pracę

Rozbudowano opcje wydruku formularza Aneks do umowy o pracę. Od teraz w oknie ustawień wydruku dostępne są pola Drukuj NIP i Drukuj PESEL, po ich zaznaczeniu system pobierze na wydruk wartości z danych pracownika.

 

Usprawnienie sekcji Podsumowanie symboli w oknie absencji pracownika.

W mechanizmie analizy liczby występowania symbolu C – Chorobowe zakładowe 80% dodano weryfikację wieku pracownika. Od teraz, w przypadku pracownika powyżej 50 roku życia, dla symbolu wyświetlana będzie maksymalna ilość wystąpień w liczbie 14.

 

Zmiany w wydruku Stan zatrudnienia do obliczenia odpisu na ZFŚS

Zakres informacji generowanych do Zestawienia stanu zatrudnienia do celów obliczenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych został dostosowany do aktualnie obowiązujących wymogów Ustawy o Funduszach Socjalnych.

 

Zmiany w obsłudze orzeczeń o niepełnosprawności

W danych kadrowych pracownika, na zakładce 10 Niepełnosprawność odblokowano możliwość zaznaczenia parametru Pobieraj dane do „Wskaźnika zatrudnienia” z tego orzeczenia dla więcej niż jednego orzeczenia. Opcja ta ma zastosowanie w przypadku, gdy:

  • daty obowiązywania kolejnych orzeczeń znajdują się w obrębie tego samego miesiąca (np. aktualne orzeczenie jest ważne do 15.02.2024 r. a kolejne orzeczenie zaczyna się od 16.02.2024 r.)
  • dane do wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych pobierane są z orzeczeń (parametr dostępny w: System → Konfiguracja → Ustawienia → Obsługa → Dane o niepełnosprawności pobieraj: ustawiony na wartość z orzeczeń w ewidencji niepełnosprawności)

 

Rozbudowa funkcjonalności rozliczania kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe.

Obsługa rozliczania diet i delegacji dla pracowników oddelegowanych została rozszerzona o możliwość rozliczenia zwrotu kosztów korzystania z urządzeń sanitarnych dla kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. W tym celu dodany został składnik płacowy Dodatek sanitarny (DELG_DSAN). Wartość składnika należy wprowadzić ręcznie i wpływa ona na wysokość podstawy składek na ubezpieczenia społeczne.

Szczegółowe informacje w zakresie obsługi rozliczeń diet i delegacji oraz przykłady wyliczeń wynagrodzeń znajdują się pod linkami:

Rozliczanie delegacji i diet pracowników oddelegowanych do krajów UE

Przykłady rozliczenia pracowników delegowanych w systemie Streamsoft

Zmiany w wyświetlaniu aktualnych wersji formularzy statystycznych i PIT

Zmodyfikowano układ menu oraz opcję ustawiania ikon na pasku, dotyczące zestawień statystycznych i PIT. Od teraz w menu programu → Zestawienia → Zestawienia płacowe po rozwinięciu podmenu Pity lub Statystyczne dostępne będą tylko formularze w wersjach aktualnych na dany rok. Wcześniejsze wersje formularzy zostały przeniesione do osobnej gałęzi: Zestawienia → Zestawienia płacowe → Archiwalne.

Ponadto w opcji Ustaw ikony dostępnej pod prawym przyciskiem myszy na pasku ikon programu, sekcja Kategorie została rozbudowana – Kadry i płace zostały rozszerzone o podkategorię Zestawienia. Zawiera ona zbiór formularzy Pity, Statystyczne, po rozwinięciu których użytkownik ma możliwość dodania na pasek ikony wybranych zestawień.

Moduł Zarządzanie Produkcją 3.0

Usprawnienie obsługi Kontroli jakości na panelach .Net.

Usprawniono wyświetlanie listy punktów kontroli jakości, w przypadku gdy lista ta zawiera kilka stron pozycji

Moduł Serwis 2.0

Modyfikacja wydruków dla zleceń serwisowych

Od teraz na formularzach Wydruk przyjęcia zlecenia oraz Wydruk rozliczenia zlecenia, obok nazwy kontrahenta prezentowany będzie numer.

B2B

Ujednolicono wyświetlanie nazw kartotek w dokumentach

Od teraz prezentowana nazwa będzie wynikała z ustawień konfiguracyjnych.

 

Zmiany dotyczące wprowadzania haseł

Dodano możliwość stosowania w haśle polskich znaków diakrytycznych: ą, ć, ę, ł, ń, ó, ś, ź, ż.

Windykator

Usprawnienie wysyłki wiadomości windykacyjnych

Do szablonów wezwań i powiadomień dodano możliwość zastosowania tagu [kwota_wiadomosci], który przechowuje sumę wartości dokumentów wysyłanych w danej wiadomości.