Moduł Kadry i Płace

Ulga podatkowa dla umowy zlecenie

Rozbudowano algorytm dla umowy zlecenia o możliwość korzystania ze składnika ULGA – Ulga podatkowa. W przypadku konieczności użycia składnika należy ręcznie dodać go do algorytmu. Ulga zostanie naliczona pod warunkiem oznaczenia jej w zaszeregowaniu pracownika.

 

Przełączanie widoku zakładek na oknie edycyjnym listy płac

W oknie edycyjnym listy płac pracownika dodano możliwość przełączania widoku nagłówków zakładek edycyjnych. Nagłówki mogą być wyświetlanie w jednym lub wielu wierszach. Opcja „Zakładki w wielu wierszach” jest dostępna w menu kontekstowym oraz za pomocą skrótu CTRL+M. Wybrane ustawienie jest zapamiętywane w kontekście aktualnego algorytmu płacowego.

 

Usprawnienie zbiorczej wysyłki PIT-11

Rozszerzono opcję zbiorczej wysyłki PIT-11. W oknie „Deklaracje PIT-11Z” w menu kontekstowym dodano opcję „Usuń nieprawidłowe UPO” umożliwiającą ponowna wysyłkę PIT-11Z do systemu e-Deklaracje.

 

Zmiany w eksporcie do Płatnika

  • Dostosowano eksport do nowej wersji Płatnika (KEDU_5_4).
  • Rozszerzono zakres stosowania ustawienia w konfiguracji „Ustawienia – Program Płatnik – Ustawienia – Wysyłaj wyzerowane ujemne kwoty”. Od teraz obejmował on będzie wartości w składniku płacowym „Podstawa zdrowotnego”.
  • W związku ze zmianami w przepisach wprowadzono zmiany w eksporcie danych do programu Płatnik. Od tej pory w deklaracji RCA uwzględnione będą osoby posiadające jedynie ubezpieczenie zdrowotne. Dotychczas uwzględniane były one na deklaracji RZA, która została wyłączona z obsługi.
  • Umożliwiono generowanie pustych deklaracji RCA dla członków rad nadzorczych. W oknie ustawień eksportu danych do Płatnika dostępna jest opcja „Zrób puste RCA także dla umowy zlecenia i rady nadzorczej”. Wcześniej znacznik ten dotyczył tylko umów zlecenie.

 

Zmiany we wzorcu ewidencji obecności

Rozszerzono zakres danych zapisywanych w rejestrze operacji o zmiany dokonywane w Słowniku „Wzorzec ewidencji obecności”.

 

Rozbudowano możliwości rozliczania składek właścicieli

Dodane zostały składniki umożliwiające podanie wartości przychodu/dochodu dla wszystkich przewidzianych form opodatkowania:

  • W_KP_DOCH – Dochód w miesiącu – karta podatkowa
  • W_PL_DOCH – Dochód w miesiącu – podatek liniowy
  • W_SP_DOCH – Dochód w miesiącu – skala podatkowa

Składniki należy dodać ręcznie do algorytmu płacowego. Na ich podstawie wyliczone zostaną wartości podstawy składki zdrowotnej oraz kwota składki.

 

Usprawnienie w wyliczaniu stawki zasiłku

Usprawniono wyliczanie stawki zasiłku w przypadku zbiegu urlopu i chorobowego oraz konieczności dopełnienia składników. Dodany został parametr w konfiguracji systemu “Ustawienia – Naliczanie płac – Ustawienia płac – Chorobowe – Dopełnianie składników – przy zbiegu urlopu i chorobowego urlop tylko ze stałych”, który może przyjąć wartości:

  • NIE – wynagrodzenie za urlop uwzględniane jest w całości
  • TAK – wynagrodzenie za urlop uwzględniane jest tylko z części kwoty wynagrodzenia za urlop wynikającej ze stałych składników wynagrodzenia.

Zmiany podyktowane są brakiem jednoznacznych wytycznych ZUS dla opisanego wyżej przypadku i umożliwiają sterowanie składnikami, z których naliczona ma być stawka urlopu. W celu zachowania dotychczasowego sposobu działania programu parametr ten domyślnie ustawiony jest na wartość NIE.

 

Usprawnienie wyświetlania okna rozbicia stawki

Wprowadzono możliwość sterowania opcją wyświetlania rozbicia stawki po wskazaniu symbolu absencji w oknie ewidencji. W konfiguracji systemu dodany został parametr “Ustawienia – Obsługa – Pokaż rozbicie naliczenia stawki po wskazaniu absencji w oknie ewidencji”, domyślnie jest on wyłączony. W celu aktywacji opcji wyświetlania okna z rozbiciem stawek należy zmienić wartość parametru na TAK.

 

Optymalizacja przeliczania składników płacowych

Zoptymalizowano przeliczenia niektórych składników płacowych – wprowadzone zmiany znacznie przyśpieszyły czas zamykania list płac.

 

Nowe wersję deklaracji PIT

Dodano nowe wersje deklaracji PIT:

  • PIT-11(28)
  • PIT-8AR(12)
  • PIT-R(21)

 

 

Aktualizacja składników w formularzach deklaracji

Zmodyfikowano metodę aktualizacji składników uwzględnianych w polach kwotowych dla formularzy (System – Definicja list – przycisk „Definicje pól kwotowych dla formularzy” na pasku ikon). Wprowadzone zmiany dotyczą w przypadku gdy:

  • w danym formularzu (np. PIT-11) użytkownik wprowadził własny wzór w polu
  • wykonano aktualizację systemu z wersji znacząco niższej (np. z wersji z oznaczeniem 9.0.352. do wersji 10.0.355)
  • w aktualnej wersji obowiązuje nowy wzór formularza lub zmienił się standardowy wzór w polu

Od teraz system w tej sytuacji w oknie Definicji pól kwotowych formularza, przy Nr pola będzie wyświetlał przycisk, za pomocą którego użytkownik będzie miał możliwość pozostawienia wzoru sugerowanego lub zmiany na własny, zdefiniowany we wcześniejszej wersji.

 

Stawka zasiłku przy składnikach kwartalnych

Zmieniono sposób naliczania stawki zasiłku przy stosowaniu na liście płac składników kwartalnych. Od teraz składniki, które parametr „Wliczać do zasiłków” mają ustawiony na wartość „premia kwartalna” będą obliczane proporcjonalnie do ilości pełnych miesięcy przepracowanych w poprzednich kwartałach, tzn. składnik zostanie podzielony przez 12 miesięcy, a następnie pomnożony przez pełne miesiące przepracowane w danym kwartale. Wcześniej w sytuacji, gdy pracownik był zatrudniony krócej niż rok, to składniki kwartalne były uwzględniane zawsze w 1/12 wysokości, bez względu na długość zatrudnienia.

 

Zabezpieczenie przed usunięciem składników płacowych

Dodano zabezpieczenie przed usunięciem składników z definicji listy, dla których zostały policzone listy płac. Możliwość usunięcia takich składników została ograniczona dla użytkowników z prawami administratorów – podczas próby usunięcia program wyświetli ostrzeżenie: „Uwaga! Usuwany składnik … ma wyliczone wartości na listach płac. Usunięcie składnika z definicji listy nie spowoduje usunięcia tych wartości. W przypadku konieczności usunięcia wartości składników skontaktuj się z serwisem. Czy kontynuować?”

W przypadku próby usunięcia składnika przez nieuprawnionego użytkownika wyświetlony zostanie komunikat: „Nie można usunąć składnika …., ponieważ ma wyliczone wartości na listach płac. Wyłącznie użytkownik z uprawnieniami administracyjnymi może usuwać składniki, które mają naliczone wartości na listach płac. Proszę skontaktować się z administratorem.”

 

Rozliczanie okresów zasiłkowych

Zmieniono sposób obliczania płacy zasadniczej w przypadku rozliczania okresów zasiłkowych z innego miesiąca niż miesiąc listy. Od teraz przy obliczaniu wartości składnika PLZAS system będzie stosował pomniejszenie o 1/30 płacy pracownika obowiązującej w miesiącu wystąpienia zasiłku. Wcześniej w wyliczeniach stosowana była płaca z miesiąca listy. Wprowadzone zmiany zapobiegają nieprawidłowym wyliczeniom wynagrodzeń w przypadku zmiany wysokości płacy zasadniczej oraz wystąpienia zasiłku.

 

Wymiana danych PPK

Do funkcjonalności Wymiana danych PPK dodano możliwość sprawdzenia list płac powiązanych z dokumentem PPK oraz usunięcia wybranej listy płac z dokumentu PPK.  Opcja dostępna jest w oknie „Wymiana danych PPK” –> sekcja „Pozycje dokumentu” –> ikona „Listy płac wykorzystane w dokumencie”. W wywołanym oknie „Listy płac” prezentowane są dokumenty, z których system pobrał dane. Po rozwinięciu listy wyświetlani są znajdujący się na niej pracownicy. W górnej części okna znajduje się przycisk „Usuń listę z dokumentu”. Opcja ta może być wykorzystana w sytuacji, gdy zachodzi konieczność zmiany w dokumencie Składka PPK, który nie został jeszcze wysłany do Instytucji Finansowej PPK. Umożliwia ona otworzenie listy płac lub konkretnego pracownika celem poprawy wyliczeń, a następnie ponowne pobranie wartości składek na dokument PPK. Wcześniej w takim przypadku, podczas próby otworzenia listy/pracownika prezentowany był komunikat informujący o braku możliwości wykonania takiej operacji ze względu na składki przekazane do PPK.

 

Informacja o sposobie wyliczenia składnika

Udostępniono możliwość wyjaśnienia sposobu wyliczeń niektórych składników płacowych. Opcja „Sposób wyliczenia składnika” jest dostępna w menu pod prawym przyciskiem myszy, po jej wywołaniu prezentowany jest raport zawierający informacje o zastosowanych składnikach i ich wartościach oraz o poszczególnych działaniach.

 

Obsługa kosztów uzyskania oraz przychodów z tytułu praw autorskich

W algorytmie dla umowy o pracę usprawniona została obsługa kosztów uzyskania oraz przychodów z tytułu praw autorskich. Dotychczas koszty te ujmowane były w składniku dotyczącym kosztów uzyskania (KOSZT). Po wprowadzonych zmianach koszty z tytułu praw autorskich (KOSZT_PAUP) są odrębnie uwzględniane w podstawie podatku. Dodany został również składnik Przychód prawa autorskie (PRZ_PAUP).  W przypadku konieczności użycia składników należy dodać je do algorytmów, a ich wartości w oknie edycyjnym listy płac należy uzupełnić ręcznie lub za pomocą wzoru. Zastosowane rozwiązania umożliwiają prawidłowe rozliczenie PIT-11 dla pracowników posiadających 50% koszty uzyskania przychodu.

 

PIT-11Z

Rozbudowano funkcjonalność wysyłki zbiorczej deklaracji PIT (PIT-11Z). Od teraz poszczególne deklaracje pracowników podpięte do wygenerowanej paczki dokumentów posiadają możliwość edycji oraz wydruku. W szczegółach okna „Deklaracje PIT-11Z” dodane zostały ikony:

  • Popraw
  • Drukuj – w menu dostępne są warianty: Drukuj aktualną pozycję, Drukuj zaznaczone pozycje, Drukuj wszystkie pozycje

 

Kontrola progu podatkowego

Wprowadzono zmiany w sposobie kontroli przekroczenia progu podatkowego. Dotyczą one pracowników, którzy posiadają przychody z tytułu:

  • Rady nadzorczej
  • innego stosunku pracy

 

Kontrola przychodów w takim przypadku może odbywać się na 2 sposoby:

  1. Łączenie przychodów z różnych źródeł ( sumowanie przychodów z różnych angaży)
  2. Rozliczanie każdego źródła przychodu odrębnie

W celu określenia sposobu kontroli dodano znacznik „Łącz dochody przy kontroli progu” dostępny w oknie edycyjnym zaszeregowania pracownika.

Jego zaznaczenie spowoduje łączne sumowanie ww. przychodów pracownika w procesie kontroli przekroczenia progu podatkowego i w przypadku jego przejścia – naliczenie podatku wg stawki 32%.

Parametr ten jest domyślnie zaznaczany – w przypadku nowego zaszeregowania dot. rady nadzorczej, jeżeli pracownik nie złożył odpowiedniego oświadczenia, należy usunąć znacznik z pola.