Moduł Handlowo-Magazynowy
INTRASTAT
- Uaktualniono zbiór kodów rodzajów transakcji, które obowiązują od 1 stycznia 2022 r. W menu „Słowniki – Słowniki dla dokumentów – Kody rodzajów transakcji” domyślnie wyświetlany jest słownik aktualnie obowiązujących kodów wraz z ich opisami. Za pomocą opcji „Rodzaj”, dostępnej na pasku ikon lub opcji pod prawym przyciskiem myszy, istnieje możliwość zmiany wyświetlanego słownika na aktualny lub archiwalny.
Nowe kody rodzajów transakcji należy stosować w zgłoszeniach INTRASTAT poczynając od zgłoszeń składanych za styczeń 2022 roku.
- Zmieniono sposób pobierania wartości do deklaracji INTRASTAT w przypadku pozycji, które wynikają z korekty dokumentu. Od tej pory w deklaracji wykazywana jest wartość korygowanej pozycji wraz z proporcjonalnie doliczoną wartością transportu. Wprowadzone rozwiązanie umożliwia właściwe ujęcie wartości statystycznej i fakturowej dla przypadków, gdy na korygowanym dokumencie występują pozycje towarowe, usługowe oraz koszty transportu.
- Dostosowano system do przepisów dotyczących podawania kraju informacji o kraju pochodzenia towaru w zgłoszeniach INTRASTAT obowiązujących od 1 stycznia 2022 r. Dla dokumentów wewnątrzwspólnotowych (dok. sprzedaży i dok. magazynowych), w oknie edycji pozycji dokumentu udostępniono zakładkę „UE” umożliwiającą wybór kraju pochodzenia towaru.
- Usprawniono wydruk arkuszy spisowych dla inwentaryzacji według dostaw. Dla definiowanych wzorców wydruków umożliwiono dodanie kolumn:
- Cena zakupu dost. – wcześniej pod nazwą „Cena zakupu”
- Cena zakupu nadw. – wyświetla aktualną cenę zakupu spisywanych dostaw
Korekty do FwewNW
Rozbudowano opcję wystawiania korekt do faktur wewnętrznych do zakupu. Od tej pory, w przypadku, gdy na fakturze wewnętrznej do zakupu (FwewNW) zestawienie VAT zostało wymuszone przez użytkownika, to podczas generowania korekty do tego dokumentu system wyświetli komunikat: „Na dokumencie źródłowym wymuszono zestawienie VAT. Czy przepisać do korekty wartości wymuszone?” Wybór przycisku TAK spowoduje przepisanie wartości wymuszonych na dokumencie faktury wewnętrznej. Po wyborze NIE, na korektę zaczytają się pierwotne wartości zestawienia VAT z dokumentu FNW.
Wydruk dokumentów w formacie PDF
Nowe wydruki dokumentów, które są rejestrowane do bazy dodatkowych dokumentów w postaci plików PDF widoczne będą teraz na dokumencie w sekcji “Dokumentacja” jako predefiniowany rodzaj dokumentacji “Wydruk HM”.
W celu automatycznego podpięcia pliku w sekcji „Dokumentacja” konieczne jest ustawienie parametru: „System – Konfiguracja – Ustawienia – Wydruki – Wydruki definiowane – Rejestruj wydruki w bazie dodatkowych dokumentów” na wartość TAK.
Zmiana stawki VAT na dokumentach
Udostępniono obsługę parametrów w konfiguracji systemu:
- “Ustawienia – Dokumenty – Edycja pozycji – Umożliwić zmianę stawki VAT na dokumentach sprzedaży, zamówień i ofertowych w PLN”
- “Ustawienia – Dokumenty – Edycja pozycji – Umożliwić zmianę stawki VAT na dokumentach sprzedaży, zamówień i ofertowych w PLN”
na dokumentach faktura do WZ Dostawa wewnątrzwspólnotowa (FWZ_DW) oraz Faktura dostawa wewnątrzwspólnotowa (FDW).
Generowanie dokumentów dyspozycji z okna dokumentów magazynowych
Dodano opcję “Generuj dokumenty dyspozycji” na oknach dokumentów magazynowych PZ/WZ (menu Magazyn – Dokumenty magazynowe PZ / Dokumenty magazynowe WZ). Opcja dostępna jest na pasku ikon oraz w menu pod prawym przyciskiem myszy: Dodatkowe – Generuj dokumenty dyspozycji.
Nowy parametr dot. domyślnej drukarki
W konfiguracji systemu dodano parametr „Podpowiedz drukarkę domyślną z systemu Windows” (menu System – Konfiguracja – Ustawienia – Dokumenty – Wydruki). Domyślnie parametr przyjmuje wartość “NIE”. Po aktywacji parametru program każdorazowo po uruchomieniu będzie ustawiał drukarkę na domyślną drukarkę z systemu Windows. Wcześniej program, po każdym uruchomieniu, ustawiał w opcjach wydruku ostatnio zapamiętane urządzenie. W przypadku, gdy operator zmieni drukarkę w opcjach wydruku danego dokumentu, do czasu ponownego uruchomienia programu zapamiętana zostanie drukarka ustawiona przez operatora.
Aktualizacja słownika kodów CN
Do słownika kodów CN wprowadzono aktualne wpisy dla roku 2022.
Zmiany w realizacji zamówień na dokumentach FWZ (odwrócony obieg)
Zmodyfikowano opcję „Realizuj zamówienie” na dokumentach FWZ biorących udział w obiegu WZ do FWZ (odwrócony obieg). Od teraz system będzie weryfikował, czy na zamówieniu znajdują się towary handlowe i w przypadku ich wykrycia zablokuje realizację oraz wyświetli raport: „zamówienie z kartotekami handlowymi może być realizowane tylko za pomocą dokumentów WZ i FWZ standardowego obiegu (Najpierw WZ, potem FWZ).”
Rozszerzenie obsługi OSS dla Ofert dla odbiorców i Zapytań ofertowych od odbiorców
Na dokumentach „Oferty dla odbiorców” oraz „Zapytania ofertowe” dodano obsługę pól:
- Kraj nadania
- Kraj przeznaczenia
- Kraj stawek VAT
Opcja umożliwia procesowanie takich dokumentów dla transakcji OSS.
Usprawnienie filtru „Zakres dat” na oknach przeglądania
W filtrze „Zakres dat” na oknach przeglądania danych dodano następujące predefiniowane wartości:
- Poprzedni miesiąc
- Ostatnie 3 miesiące
- Ostatnie 12 miesięcy
- Aktualny rok
Dodatkowe zabezpieczenie przed zmniejszeniem ilości na pozycji dokumentów „Rozchód wewnętrzny”
Dodano dodatkowe zabezpieczenie przed zmniejszeniem ilości na pozycji dla dokumentów:
- Rozchód wewnętrzny – zmiana kartoteki (RWZK)
- Rozchód wewnętrzny – grupowa zamiana kartotek (RWZKG)
- Rozchód wewnętrzny – zamiana kartoteki (RWZKK)
- Od teraz program będzie sprawdzał czy rozchodowano w całości ilość przyjętą na powiązanej pozycji PW, w przypadku gdy:
- Rozchodowana została całość pozycji – system nie pozwoli zmniejszyć ilości
- Rozchodowana została część pozycji – system pozwoli zmniejszyć ilość przyjętą do ilości rozchodowanej
- Dla dokumentu Rozchód wewnętrzny – zamiana kartotek (RWZKK) pozwoli operatorowi podjąć decyzję czy zmniejszyć ilość
Wprowadzone zmiany zapobiegają powstaniu niezgodności w wartościach magazynów.