Data aktualizacji: 22.08.2025
Na wydajność systemu wpływa wiele czynników. Mogą one powodować wolniejsze uruchamianie okien z dużą ilością danych, dłuższe generowanie zestawień czy opóźnienia w wyszukiwaniu i filtrowaniu informacji.
Poniżej znajdziesz sprawdzone sposoby, które pomogą przyśpieszyć działanie programu, skrócić czas wczytywania danych oraz poprawić komfort pracy.
Ilość otwartych miesięcy w modułach
W module Handlowo-Magazynowym standardowo możliwe jest otwarcie dwóch miesięcy magazynowych. Istnieje możliwość zwiększenia liczby otwartych miesięcy, jednak praca w takim trybie prowadzi do spowolnień, szczególnie podczas wystawiania dokumentów czy realizacji inwentaryzacji.
Jak przyśpieszyć?
Regularne zamykanie miesięcy – procedura ta powinna być na stałe wdrożona w obsługiwanych modułach jako element bieżącej pracy z systemem.
Mniej kolumn w oknie i wyłączenie kolumn znacznie obciążających
W programie istnieje możliwość dodania na widok okien wielu różnych kolumn, w tym takich, które są wyliczane na podstawie innych pól.
Przykłady okien danych zawierających dużą liczbę pozycji:
- Dokumenty sprzedaży / zakupu / magazynowe
- Słownik kontrahentów / kartotek magazynowych
- Spis kartotek magazynowych / Stany magazynowe
- Dokumenty źródłowe
Podczas uruchamiania okna system pobiera z bazy danych wszystkie wartości do wszystkich widocznych w oknie danych jednorazowo. Szczególnie kolumny wyliczane z innych pól mogą wydłużać czas otwierania okna.
Jak przyśpieszyć?
- Zweryfikować kolumny aktualnie widoczne w oknie i usunąć te, które nie są wykorzystywane w bieżącej pracy. Widok można dostosować ręcznie za pomocą opcji w menu pod prawym przyciskiem myszy → Widok → Kolumny w tabeli.
- W menu System → Konfiguracja → Ustawienia → Optymalizacja szybkości znajduje się parametr Wyłącz z okien przeglądania kolumny znacząco obciążające system – opcja umożliwia szybkie otwieranie okien, zawierających kolumny, w których wyświetlane są dane z wyliczeń. Zmiana wartości na Tak spowoduje, że kolumny te zostają wyłączone, natomiast wszystkie dane dostępne są w szczegółach każdej pozycji okna. Wartość tego parametru jest zapamiętywana w kontekście użytkownika.
Szczegółowy wykaz kolumn, które są uwzględniane w parametrze znajduje się podręczniku do modułu Handlowo-Magazynowego, dostępnym pod linkiem: https://podreczniki.streamsoft.pl/Handlowo-Magazynowy.pdf
Krótszy zakres dat
Określenie zbyt szerokiego zakresu dat w oknie powoduje pobieranie dużej ilości danych, co wydłuża czas uruchamiania okna. Ustawiony zakres dat jest zapamiętywany indywidualnie dla każdego użytkownika.
Jak przyśpieszyć?
Podczas bieżącej pracy zalecane jest przeglądanie danych w oknie w najmniejszym wymaganym zakresie.
Dla Administratorów
Praca w trybie produkcyjnym a wdrożeniowym
W menu System → Konfiguracja → Ustawienia → System znajduje się parametr Tryb pracy konfiguracji, który odpowiada za sposób pobierania wartości parametrów konfiguracyjnych. Dostępne są dwa tryby:
- Wdrożeniowy – za każdym odwołaniem do parametru z konfiguracji wartość parametru jest odczytywana bezpośrednio z bazy danych. Każda zmiana wartości parametrów konfiguracyjnych jest widoczna dla wszystkich stanowisk pracujących w systemie od razu po zapisaniu zmian w konfiguracji. Tryb ten ma zastosowanie w przypadku częstych zmian w konfiguracji, które mają natychmiastowo wpływać na działanie programu, bez konieczności przelogowania się użytkowników. Jest on stosowany podczas wdrażania programu w firmie lub wykonywania prac serwisowych.
- Produkcyjny – wartość każdego parametru jest odczytywana bezpośrednio z bazy danych tylko jeden raz (przy pierwszym odwołaniu do parametru), po czym jego wartość jest przechowywana w pamięci programu. Dzięki temu kolejne odczyty wartości danego parametru są szybsze i nie powodują konieczności odczytów z bazy danych. Po przełączeniu wartości parametrów konfiguracyjnych, zmiany są widoczne w systemie po ponownym uruchomieniu programu.
Jak przyśpieszyć?
Po zakończeniu prac wdrożeniowych/serwisowych zalecana jest zmiana trybu na produkcyjny.
Praca z użyciem VPN
Podczas pracy zdalnej przez klienta VPN połączenie z serwerem przechodzi przez łącze internetowe i jest dodatkowo szyfrowane. Może to powodować dłuższy czas przesyłania i przetwarzania danych w systemie, a tym samym wolniejsze działanie programu w porównaniu z pracą w sieci lokalnej. Spowolnienia mogą wynikać z:
- Opóźnień w przesyłaniu danych (ze względu na odległość pomiędzy komputerem-klientem a serwerem)
- Konieczności szyfrowania i odszyfrowywania danych
- Przepustowości i jakości łącza internetowego
- Ilości przesyłanych danych
Jak przyśpieszyć?
- Przy VPN zdecydowanie zalecamy stosowanie połączenia zdalnego przez RDP (Remote Desktop Connection) Systemu Windows
- Korzystaj z przewodowego połączenia internetowego zamiast z Wi-Fi
- Stosuj ograniczenia w zakresie pobierania i prezentowania danych w programie – np. filtry na zakres dat, typ dokumentów
- Nie korzystaj z dodatkowych aplikacji korzystających z Internetu podczas pracy z programem (wideokonferencje, transfery danych, strumieniowanie w tle)
Monitorowanie i czyszczenie bazy danych
Poniżej dobre praktyki, które pomogą w utrzymaniu wydajności systemu.
- Przekompilowanie zapamiętanych procedur – po każdej reorganizacji bazy danych zalecane jest wykonanie opcji „przekompilowania wszystkich procedur zapamiętanych” w bazie danych za pomocą opcji w narzędziu służącym do zarządzania bazami danych.
- Sweep – zalecane jest regularne czyszczenie bazy i porządkowanie danych.
- Aktualizacja statystyk indeksów – opcja dostępna jest w Module Administratora → Administracja. Zalecane jest regularne wykonywanie tej operacji, w zależności od wielkości bazy i przyrostu dokumentów (przy instalacjach jednostanowiskowych lub z bardzo niewielkim przyrostem dokumentów można zmniejszyć częstotliwość) oraz po masowych zmianach w bazie, np. import dużej ilości danych (rzędu kilkuset lub milionów rekordów). Nieaktualne statystyki indeksów spowalniają wyszukiwanie danych w tabelach.
Jeśli pomimo zastosowania opisanych powyżej wskazówek praca w programie nadal jest spowolniona, to zalecamy kontakt z Działem Service Desk Streamsoft lub Opiekunem.