Zarządzanie Produkcją 3.0
- Na panelu meldunkowym oraz start-stop (.Net) na oknie wyboru operacji dodano opcjonalny filtr na wydział produkcyjny. Filtr ten jest dostępny po zaznaczeniu opcji “Filtr na wydział produkcyjny” w konfiguracji paneli .net.
- “Zarządzanie produkcją – Harmonogramowanie szczegółowe” dodano informacje o indeksie meldowanym operacji na elementach wykresu reprezentujących pracę zasobów.
- TPP – Technologie – Zakładka Koszty – Obok kosztu technologicznego dodano koszt strukturalny technologii, czyli zsumowane do rodzajów kosztów wszystkie koszty z technologii i technologii na półprodukty.
W koszcie technologicznym koszt półproduktów zawiera się w koszcie surowców.
- Grupowa edycja danych – dodano możliwość ustawienia rodzaju surowca na „półprodukt z nestingu”. Zmiana jest dostępna dla:
- menu TPP – Operacje technologiczne
- menu Zlecenia produkcyjne – Operacje produkcyjne
- Rozbudowano widok panelu .Net Kontroli jakości na etapie wyboru obiektu kontroli jakości (np. kartoteki). Dodane zostało pole “Szukaj” umożliwiające zawężenie wyników.
Handlowo-Magazynowy
- Menu Sprzedaż – Dokumenty sprzedaży – Okno edycji dokumentu – Okno potwierdzenia dokumentu. Dla dokumentów sprzedaży, które nie wchodzą do rozrachunków dodano możliwość określenia pola “Terminu płatności” w nowej sekcji “Dodatkowe”.
- Sprzedaż – Panel szybkiej sprzedaży. Jeśli w definicji dokumentu włączono obsługę kart programu lojalnościowego, to przy dodawaniu pierwszej pozycji na dokument program będzie odpytywał o numer karty programu lojalnościowego.
- “Sprzedaż – Korekty sprzedaży” i “Magazyn – Korekty magazynowe”. Mechanizm zwrotu towaru na dokumentach Korekt sprzedaży i korekt magazynowych został rozbudowany o obowiązkowe wskazanie dostawy logistycznej. W przypadku, gdy:
- kartoteka jest identyfikowalna (w danych kartoteki jeden z parametrów: Numer dostawy lub termin ważności jest ustawiony na „wymuś”)
- jest możliwość zwrotu więcej niż jednej dostawy (pozycja korygowana została wydana z dwóch lub więcej dostaw logistycznych)
to podczas zwrotu towaru system wyświetli okno „Wybór dostaw logistycznych” , w którym należy określić jaka ilość z jakiej dostawy jest przyjmowana.
System kontroluje, czy wprowadzona ilość nie przekracza ilości wydanej i w przypadku niezgodności wyświetla komunikat.
Wybór przycisku „Tak” skutkuje powrotem do okna „Wybór dostaw logistycznych”, natomiast po wyborze przycisku „Nie”, okno to zostaje zamknięte i użytkownik powraca do poziomu okna dokumentu korekty.
- Okno edycji pozycji dokumentu – sekcja “Informacje dodatkowe” – Ostatnia cena zakupu. Dodano przycisk informacyjny, za pomocą którego wyświetlane są informacje dot. pochodzenia wyświetlonej wartości:
- Dla dokumentów sprzedaży: data i numer wewnętrzny dokumentu źródłowego
- Rozbudowano opcję „Drukuj adres kopertowy” dostępną dla dokumentów sprzedaży w trybie nowego wyglądu formularzy. Do tej pory podczas wydruku dokumentu dla kontrahenta posiadającego dodatkowy adres o typie wskazanym na definicji formularza, adres ten był umieszczany na wydruku w sekcji odbiorcy. Od teraz, gdy kontrahent będzie posiadał dodatkowy adres, program przy wydruku umieści nowe pole „Adres do korespondencji” uzupełnione o dane z zakładki 9 Dodatkowe adresy. Ponadto na wydruku w nowej sekcji pojawi się znacznik informujący, w którym miejscu należy zgiąć kartkę papieru z wydrukowanym dokumentem, aby adres był widoczny w okienku koperty.
- Dostosowano System do przepisów obowiązujących od 1 lipca 2021 r. dotyczących oznaczania faktur uproszczonych w Raporcie okresowym sprzedaży. W tym celu w konfiguracji Systemu dodano parametr „ Ustawienia – Księgowość – Deklaracje – Data, od której oznaczać „fakturę uproszczoną” jako „Dokument dla RO (wejdą do Raportu okresowego sprzedaży)”. Domyślnie wartość parametru ustawiona jest na datę 2021-07-01
- Usprawniono panel szybkiej sprzedaży w zakresie obsługi okna dotyczącego karty rabatowej. Dodano możliwość zamknięcia okna klawiszem ESC oraz potwierdzenie wprowadzenia nr karty rabatowej klawiszem ENTER. Wcześniej operacje zamknięcia oraz potwierdzenia odbywały się tylko za pomocą przycisków wyświetlanych na ekranie panelu.
- Wprowadzono zmiany w drukowaniu formularzy standardowych w trybie nowego wyglądu formularzy. Od tej pory domyślną czcionka wykorzystywaną do drukowania oraz zapisywania w formacie PDF będzie „Arial” (zamiast „Segoe UI”). Zmiana podyktowana jest niepoprawnym drukowaniem czcionki „Segoe UI” w niektórych systemach.
- Słownik „Sposoby płatności” został rozbudowany o nowy rodzaj „Zapłacono (środki w drodze)”, dostępny jest on w oknie definicji sposobu płatności, na zakładce 1 Podstawowe, w polu „Rodzaj”. Nowy rodzaj płatności nie będzie weryfikował:
- limitów określonych w danych kontrahenta z zakładki 5 Limity, Blokady, Cele i zgody, Split payment:
- Maksymalna ilość dokumentów kredytowych
- Maksymalna ilość dokumentów przeterminowanych
- Maksymalna ilość dni przeterminowanych należności
- Maksymalna ilość pozycji na dokumentach
- Ilość dni na zwrot opakowań
- limitów określonych w danych kontrahenta z zakładki 5 Limity, Blokady, Cele i zgody, Split payment:
- przeterminowanych dokumentów wystawionych na kontrahenta
Rozwiązanie to znajduje zastosowanie przy transakcjach sprzedaży realizowanych za pośrednictwem operatorów płatniczych lub za pobraniem. Dokument oznaczony rodzajem płatności „Zapłacono (środki w drodze)” traktowany będzie jako opłacony w kontekście limitowania należności kontrahenta, natomiast w rozrachunkach dokument ten będzie widoczny jak nierozliczony – do momentu rozliczenia go z wpłatą środków np. od operatora.
W Module Administratora dodano uprawnienia sterujące dostępem użytkowników do nowego sposobu płatności: Grupy użytkowników – Prawa do opcji – Prawa – Firmy – Streamsoft – Handlowo-Magazynowy – Sposoby płatności – opcja Dodaj-sposoby płatności – wybór „Zapłacono (środki w drodze)”
CRM
- Dostosowano działanie wbudowanego klienta poczty do zmian wprowadzonych w konfiguracji serwerów poczty w systemach operacyjnych Microsoft. Od teraz wbudowany klient poczty będzie obsługiwał protokół TLS 1.2.
Kadry i Płace
- Wprowadzono zmiany do rozliczania soboty jako 6tego dnia tygodnia w kontekście dnia zaplanowanego do przepracowania jako dzień pracujący. Od teraz, gdy sobota jest zaplanowana jako dzień pracujący (grafik lub symbol dnia pracy we wzorcu) system traktuje rozliczenie tego dnia standardowo i nie naliczy nadgodzin 100%, nawet jeśli w konfiguracji Systemu włączony jest parametr „Ustawienia – Naliczenia płac – Ewidencja – Nadgodziny. Za pracę w sobotę (6 dzień w tygodniu) naliczaj 100%”. Zmiany te mają zastosowanie w sytuacjach, gdy w zamian za pracę w sobotę pracownik ma inny dzień wolny.
- Rozbudowano wydruk rachunku do umowy zlecenia. Dodano informację o kwotach płacy godzinowej, kwocie zlecenia oraz o wysokości naliczonych zasiłków ZUS.
- Zestawienia kadrowe – Umowy. Do umowy zlecenia dodano znacznik “Drukuj Pesel”, który decyduje o widoczności Pesel zleceniobiorcy na wydruku.
- Dane kadrowe – Umowy – Zaszeregowania. Dodano menu umożliwiające wyczyszczenie pola “Wzorzec ewidencji obecności”.
- Zestawienia – Płacowe – Pity. Dodano nową wersję PIT-8AR(11)
- Zestawienia – Płacowe – Pity. Dodano nową wersję PIT-4R(12)
- Wprowadzono zmiany w sposobie kontroli przekroczenia progu podatkowego. Dotyczą one pracowników, którzy posiadają przychody z tytułu:
- Rady nadzorczej
- Innego stosunku pracy
Kontrola przychodów w takim przypadku może odbywać się na 2 sposoby:
- Łączenie przychodów z różnych źródeł ( sumowanie przychodów z różnych angaży)
- Rozliczanie każdego źródła przychodu odrębnie
W celu określenia sposobu kontroli dodano znacznik „Łącz dochody przy kontroli progu” dostępny w oknie edycyjnym zaszeregowania pracownika.
Jego zaznaczenie spowoduje łączne sumowanie ww. przychodów pracownika w procesie kontroli przekroczenia progu podatkowego i w przypadku jego przejścia – naliczenie podatku wg stawki 32%.
Parametr ten jest domyślnie zaznaczany – w przypadku nowego zaszeregowania dot. rady nadzorczej, jeżeli pracownik nie złożył odpowiedniego oświadczenia, należy usunąć znacznik z pola.
- Zestawienia – Kadrowe – Wydruki dla ZUS. Zaktualizowano druki zaświadczeń Z-3 oraz Z-3a.
- Dodano nową wartość stałej płacowej obowiązującą od 1.01.2022 r. – najniższe wynagrodzenie o wartości 3 010,00zł.
- Dodano nową wartość stałej płacowej obowiązującą od 1.01.2022 r. – najniższe wynagrodzenie o wartości 3 010,00zł.
- Ulga podatkowa miesięczna – 425zł
- Ulga podatkowa roczna – 5 100zł
- Dostosowano program do zmian obowiązujących od roku 2022:
- zmieniono sposób naliczania składek zdrowotnych (brak możliwości odliczenia od podatku)
- uwzględniono dodatkową ulgę w przychodzie dla pracowników (tzw. “ulga dla klasy średniej”)
- Dane kadrowe – Edycja – Dokumenty. Dodano komunikat wyświetlany podczas importu dokumentu innego niż PDF.
- Moduł ewidencji czasu pracy – Rozszerzono katalog wpisów w rejestrze operacji. Od tej pory w rejestrze zapisywane będą zmiany wzorca ewidencji obecności.
- Zmieniono naliczanie ulgi podatkowej w przypadku przekroczenia progu podatkowego. Od wypłat w roku 2022 ulga podatkowa będzie naliczana zawsze, niezależnie od oznaczenia w zaszeregowaniu pola „Naliczaj ulgę po przekroczeniu progu podatkowego”.
- Zmieniono pojęcie przychodu do naliczania ulgi dla klasy średniej. Kwota tej ulgi uzależniona jest od wysokości osiągniętego przychodu. Do tej pory analizowane było łączne brutto osiągnięte przez pracownika, po zmianie w algorytmie obliczającym kwotę należnej ulgi dla klasy średniej uwzględniane jest brutto pomniejszone o naliczone zasiłki.
- Zmodyfikowano sposób naliczania ulgi dla klasy średniej na listach płac, w przypadku, gdy łączny przychód pracownika od początku roku przekroczy ustalony limit 133 692 zł. Mimo, iż miesięczny przychód pracownika zawierać się będzie w granicach uprawniających do korzystania z ulgi, nie zostanie ona naliczona, a przy zamykaniu listy płac wyświetlony zostanie raport z informacją o przekroczeniu górnej granicy łącznego przychodu.
- Dane kadrowe – Umowy – Zaszeregowanie. Dodano znacznik “Naliczaj ulgę dla klasy średniej”.
- Dane kadrowe – edycja. Na zakładce Adresy dodano znacznik „Adres właściwy do IFT” przeznaczony dla podatnika będącego nierezydentem.
- Słowniki – kadrowe – Normy czasu pracy. Dodano normy czasu pracy na rok 2022.
- System – Stałe płacowe. Dodano nowe wartości stałych płacowych, z datą obowiązywania od 2022-01-01:
- Prognozowane przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto w gospodarce narodowej PROG_WY: 5 922 zł,
- 30-krotna średnia krajowa 30XSR: 177 660 zł,
- Ograniczenie dobrowolnego chorobowego 250PRZEC: 14 805 zł.
- System – Definicja list- Dodaj grupę – Umowa o pracę Rozszerzono mechanizm dodawania składników płacowych o
składnik “Ulga dla klasy średniej”. - Dodano komunikat o zmianie nazw składników i zakładki dla osób zwolnionych z podatku.
- Dane kadrowe – Umowy – Zaszeregowanie. Dodano możliwość wskazania w polu „Podatek” z jakiej ulgi podatkowej korzysta pracownik (ulga dla osób poniżej 26 r.ż., ulga dla rodzin 4+, ulga dla seniorów, ulga dla powracających do kraju). W tym samym miejscu udostępniono możliwość wyłączenia naliczania podatku dla umów zleceń i dzieło. Pole wyboru zastąpiło dotychczasowy znacznik “Naliczaj podatek”.
- W oknie edycyjnym listy płac pracownika zmieniono nazwę zakładki „Osoby poniżej 26 r.ż.” na „6 Osoby zwolnione z podatku”. Zmianie uległy również nazwy składników płacowych na tej zakładce. Od teraz dotyczy ona wszystkich przypadków zwolnień z podatku, a składniki będą wykorzystywane dla wszystkich przypadków zwolnień z podatku (Ulga dla osób poniżej 26 r.ż., Ulga dla seniorów, Ulga dla rodzin 4+, Ulga dla powracających do kraju). Sposób wyliczeń wartości składników pozostaje bez zmian.
Rozrachunki
- Rozrachunki – Przelewy. Dla przelewów podatkowych dodano możliwość wyboru symbolu formularza “DSF-1”, dotyczącego deklaracji o wysokości daniny solidarnościowej
- Program MT940_2PCSQL.exe. Format “BNP Paribas – BiznesPl@net – MT940 (SP)”. Usprawniono rozpoznawanie transakcji płatności podzielonej oraz usunięto z nazwy człon “BGŻ”.
Raporty i Formularze
- “Raporty i analizy – Serwer raportów – Dodaj(F3) / Popraw(F5)” dodano pole “Format pliku”, które umożliwia wybranie indywidualnego formatu pliku dla generowanego raportu (PDF lub XLS). W przypadku braku wskazania domyślnie odczytywany jest format z pliku konfiguracyjnego serwera raportów.
Moduł Administratora
- Dodano nowe prawo “Prawa \ Firmy \ … \ Wspólne \ Analizy wielowymiarowe”.
Opcja jest dostępna dla grup użytkowników (menu Słowniki > Grupy użytkowników) po wybraniu przycisku „Prawa do opcji”:
Prawo to steruje dostępem do opcji analiz wielowymiarowych dostępnej w wielu oknach systemu. Prawo jest domyślnie włączone, po zmianie jego wartości ikona „Analizy wielowymiarowe” będzie dla danej grupy użytkowników nieaktywna.
Wspólne
- Opcja eksportu i importu aplikacji mobilnych (dostępna w menu Rozszerzenia à Aplikacje mobilne à Definiowanie grup i aplikacji mobilnych) została rozbudowana o system kontroli wersji.
Od teraz podczas eksportu aplikacji mobilnej system zapisuje w niej dane oraz numer. Na ich podstawie, podczas importu tego pliku do programu, dokonywana jest weryfikacja i w przypadku wykrycia starszego wariantu aplikacji wyświetla się komunikat:
Mechanizm ten zapobiega pomyłkowemu wprowadzeniu do programu aplikacji w wersji starszej niż wersja aktualnie używana.