Moduł Zarządzanie Produkcją 3.0
- Usprawniono funkcjonalność Harmonogramowanie szczegółowe dostępną w menu Zarządzanie produkcją. W dotychczasowej opcji Wyróżnij wizualnie grup powiązanych zleceń (Ctrl+Shift+G) wprowadzono zmiany pod kątem ergonomii:
- nazwę opcji zmieniono na Tryb wyróżnienia grup zleceń (Shift+Ctrl+G)
- włączeniu trybu można wyróżniać grupy zleceń bezpośrednio zaznaczając zlecenia w tabeli po prawej stronie
Opcja dostępna jest po wygenerowaniu harmonogramu szczegółowego.
Moduł Handlowo-Magazynowy
- Rozszerzono obsługę opakowań oraz opakowań zbiorczych. Dodano możliwość wyłączenia zależności pomiędzy opakowaniem zbiorczym kartoteki a jego ilością na pozycji dokumentu.
W oknie edycyjnym opakowania dodano parametr Pozwól na wyłączenie zależności ilościowej:- Słowniki → Słowniki dla kartotek → Opakowania zbiorcze → Dodaj (F3) / Popraw (F4) → zakładka 1 Podstawowe
- Słowniki → Spis kartotek magazynowych → rodzaj Opakowania lub Magazyn → Stany magazynowe → rodzaj Opakowania
W oknie edycji pozycji dokumentu, w przypadku kartotek posiadających przypisane opakowania z ww. opcją, na zakładce Opakowania dodano nowe pole Brak kontroli ilości względem opakowania. Jego zaznaczenie spowoduje aktywację pola Ilość opakowań i możliwość wprowadzenia ilości w jednostkach i ilości opakowań niezależnie od siebie.
Gdy pole jest zaznaczone i zmieniona zostanie ilość opakowań program nie przeliczy ilości dla pozycji.
W przypadku wystąpienia wielu pozycji na dokumencie posiadających obsługę opakowań, jeżeli choć jedna z nich będzie miała zaznaczone pole Brak kontroli ilości względem opakowania, to na dokumencie opakowań system nie będzie wyliczał automatycznie ilości opakowań tylko przepisze ją z dokumentu źródłowego. - Słowniki → Słowniki dla kartotek → Opakowania zbiorcze → Dodaj (F3) / Popraw (F4) → zakładka 1 Podstawowe
- W zestawieniu Obrotów według kartotek dla dokumentów sprzedaży, dostępnym w menu Zestawienia → Obroty według kartotek → Obroty według kartotek dla dokumentów sprzedaży, w układzie Kontrahent – Kartoteka dodano możliwość wyświetlania kolumn związanych z adresem kontrahenta.
- Rozbudowano opcję Dokumenty magazynowe PZ, dostępną w menu Magazyn. Od teraz w oknie możliwy jest wybór dokumentu Przychód zewn.(PZ) – zakup od rolnika (PZrol).
- Na dokumentach sprzedaży usprawniono mechanizm dodawania pozycji według dostaw (w menu pod prawym przyciskiem myszy Organizacja danych → Sposób dodawania pozycji → włączona opcja Pokazuj kartoteki według dostaw ). W przypadku próby wydania ilości większej niż dostępna jest do rozchodu z danej dostawy, wyświetlony zostanie komunikat: Przekroczono maksymalną ilość do rozchodu z zadanej dostawy. Maksymalna ilość do rozchodu z zadanej dostawy = x. Ilość wybrana do rozchodu na pozycji = y. Czy na pewno rozchodować więcej dostaw? Wybór Tak spowoduje, że rozchodowana zostanie dostępna ilość ze wskazanej dostawy i pozostałą ilość system uzupełni z innej dostawy. Po wyborze Nie użytkownik pozostanie w oknie edycji pozycji.
- W menu System → Konfiguracja → Ustawienia → Dokumenty → Edycja dokumentu dodano parametr Kwota limitu dla sprzedaży rozliczanej w kasie (gotówka), który umożliwia wprowadzenie kwoty, od której system będzie kontrolował rozliczenia gotówkowe na dokumentach sprzedaży. Domyślnie przyjmuje on wartość 15 000 zł.
Działanie nowego parametru jest powiązane z innymi, dotyczącymi mechanizmu kontroli płatności gotówkowych:- Data od której sprawdzać dopuszczalną kwotę dla sprzedaży rozliczanej w kasie (gotówka)
- Sposób postępowania przy rozliczaniu dokumentu sprzedaży w kasie powyżej dopuszczalnej kwoty “gotówki”
Moduł Finanse i Księgowość
- W menu Dokumenty → Definicje dekretów wprowadzono dodatkowe zabezpieczenie przy budowaniu schematu dekretacji. Podczas zapisu pozycji dekretu dodano sprawdzenie czy konta WN i MA są z tego samego planu kont. W przypadku niezgodności system wyświetli komunikat Na jednej pozycji nie mogą być konta z różnych planów kont.
- Na oknie definicji formularza, dostępnym w menu Sprawozdania → Konfigurator formularzy sprawozdań finansowych → Definicje formularzy sprawozdań finansowych dodano parametr Rodzaj jednostki, który może przyjąć wartości:
- Jednostka Inna
- Jednostka Mała
- Jednostka Mikro
- Jednostka OP (organizacja pożytku publicznego i wolontariat)
Do widoku okna dodano kolumnę Rodzaj jednostki, która będzie prezentować wartość wskazaną dla danego formularza.
Wskazanie rodzaju jednostki umożliwi podpowiadanie przez system oznaczeń pól formularza (TAG-ów) na zakładce 2 Pola formularza. W oknie edycyjnym, w sekcji JPK, pod przyciskiem menu widoczna będzie lista TAG-ów dostępnych dla danego pola. W zależności od wybranego schematu i edytowanego pola, listy TAG-ów będą się różnić. Ponadto menu umożliwia przejście do pełnego słownika TAG-ów za pomocą opcji Wybierz (F6) oraz usunięcie wybranej wartości przyciskiem Wyczyść (Del).
W oknie Definicje formularzy, w menu pod prawym przyciskiem myszy dodano opcję Sprawdź poprawność ze schematem xsd. Opcja działa dla formularzy utworzonych przez użytkowników (formularze predefiniowane nie podlegają edycji). Po weryfikacji formularza, w przypadku wykrycia niezgodności w kolumnie Niepoprawny dla e-Sprawozdań pojawi się odpowiedni status, np. Brak dostępu do schematu .xsd, Istnieje TAG którego nie ma w .xsd, Powielone TAG-i.
Kolumna ta jest widoczna również w widoku podczas tworzenia bilansu oraz dołączania formularzy do sprawozdania finansowego.
- Dla dokumentów rejestracji zakupu i sprzedaży wystawianych w walucie umożliwiono wprowadzenie osobnych kursów dla kwot podatkowej i bilansowej. W menu Słowniki → Definicje dokumentów dodano parametr Wartość KUP i NKUP licz wg, który może przyjąć wartości:
- kursu z zestawienia VAT – wartość domyślna, oznacza dotychczasowe działanie programu, w którym kwoty bilansowa i podatkowa liczone są według jednego kursu
- kursu z nagłówka (do rozrachunków) – wybór tej wartości spowoduje, że dla wartości Kwota podatkowa pojawi się dodatkowe pole do wprowadzenia kursu waluty. W definicji dokumentu konieczne jest zaznaczenie parametru Dla dokumentu w walucie pozwól wprowadzić osobne kurs do VAT i do rozrachunków.
Podczas zapisu definicji dokumentu system weryfikuje ustawienia i w przypadku braku zaznaczenia powiązanych parametrów wyświetla ostrzeżenie: Wybrano aby wartość KUP i NKUP była liczona wg kursu z nagłówka a nie zaznaczono parametru „Dla dokumentu w walucie pozwól wprowadzić osobny kurs do VAT i do rozrachunków”. Czy na pewno zapisać? Wybór Tak spowoduje, że w oknie edycyjnym pozycji dokumentu nie będzie dostępne dodatkowe pole do wprowadzenia kursu.
- kursu z zestawienia VAT – wartość domyślna, oznacza dotychczasowe działanie programu, w którym kwoty bilansowa i podatkowa liczone są według jednego kursu
- W menu Słowniki → Słowniki FK dodano Priorytety poleceń księgowania oraz Priorytety dokumentów źródłowych.
Umożliwiają one nadanie priorytetów dla pozycji w oknach Dokumenty źródłowe i Dokumenty księgowe. Dodatkowo w widoku okien dodana została kolumna Priorytet.
- W oknie Dokumenty źródłowe umożliwiono zmianę widoku na roczny. Opcja jest dostępna w menu pod prawym przyciskiem myszy Widok roczny (Ctrl+R). Po przełączeniu widoczne będą dokumenty z całego roku obrotowego. Opcja służy do podglądu i wyszukiwania dokumentów bez konieczności zmian kontekstu okna. Edycja dokumentów w tym trybie jest wyłączona. Powrót do standardowego widoku zakresu dat, za pomocą opcji Widok miesięczny (Ctrl+M) spowoduje ustawienie miesiąca, z którego pochodzi wyszukany dokument.Przykład:
Użytkownik ma ustawiony kontekst okna dokumentów na wrzesień 2024. Zmienia widok na roczny i wyszukuje dokument z maja 2024. Po zmianie widoku na miesięczny program ustawi kontekst miesiąca: maj 2024.
- Rozszerzono widok okien Rejestracji sprzedaży i Rejestracji zakupu. W szczegółach okna dodana została zakładka Pozycje, która prezentuje standardowe wartości pozycji.
Zakładka Pozycje została również dodana w oknie DMS-Obieg, gdzie analogicznie prezentuje ona standardowe wartości pozycji oraz dodatkowo powiązane słowniki.
- W menu Słowniki → Powiązania kont dodano możliwość wskazania jednostki organizacyjnej nadrzędnej. Od teraz w przypadku wskazania jednostki nadrzędnej system wyświetli zapytanie Wskazana pozycja jest nadrzędnym elementem. Czy na pewno utworzyć powiązanie?
- Dodano możliwość pełnej edycji wzorów w definicji formularzy sprawozdań finansowych w przypadku, gdy zostały one już użyte. W menu System → Konfiguracja → Ustawienia → Księgowość → Ustawienia dodano parametr Pozwól na ograniczoną edycję definicji formularzy sprawozdań finansowych gdy są już do niej wystawione formularze. Po zmianie jego wartości na TAK, w definicji formularza możliwa będzie edycja pól niewpływających na jego strukturę, np. zmiana nazwy pola, zmiana tagu dla JPK.
Podczas próby edycji takiego formularza system wyświetli ostrzeżenie: Został już wystawiony formularz na tej definicji, możliwa ograniczona edycja. Czy kontynuować?
Pola niepodlegające edycji będą nieaktywne.
Moduł Kadry i Płace
- Usprawnienie edycji Polecenia wyjazdu. W menu Kadry → Polecenie wyjazdu listę wyboru pracowników zastąpiono wyborem ze słownika.
Ponadto okno słownika rozszerzono o filtr, który umożliwia szybkie przełączanie widoku pracowników:- Zatrudnieni
- Z zakończoną umową
- W archiwum
- Zaktualizowano algorytmy płacowe.
- W menu System → Definicja list, w opcji grupowego dodawania składników płacowych dostępnej pod prawym przyciskiem myszy → Dodaj grupę składników → Umowa o pracę uwzględniono składniki Ilość godzin zwolnienia- siła wyższa (GSIWYZ) oraz Za zwolnienie – siła wyższa (SIWYZ).
- Podczas tworzenia nowej bazy danych uwzględniono nowe składniki płacowe, które zostaną automatyczne dodane do algorytmów płacowych: Waloryzuj zasiłek rehabilitacyjny WREHAB (w algorytmie dla umowy o pracę), Kwota zlecenia KWOTA_ZL (w algorytmie dla umowy zlecenia).
- Dodano możliwość generowania przelewów na konta w wybranej walucie. W tym celu dodano nowe składniki płacowe:
- Kurs waluty do przelewu (PRZELWKURS)
- Przelew w walucie (PRZEL_W)
- Przelew dodatkowy w walucie (PRZEL2_W)
Składniki nie są dodawane automatycznie do algorytmów, a ich wartość jest wyliczana odpowiednio na podstawie składników PRZEL, PRZEL2 oraz kursu waluty określonego w nagłówku listy płac.
Dodatkowo możliwe jest ponowne przeliczenie wartości przelewów w walucie na skutek zmiany kursu w nagłówku listy płac. Zmiana kursu waluty możliwa jest zarówno na otwartej jak i zamkniętej liście płac. Ponowne przeliczenie wartości przelewów możliwe jest wyłącznie na zamkniętej liście płac i nie powoduje przeliczenia pozostałych składników płacowych.
- Umożliwiono ewidencjonowanie dochodu zwolnionego z podatku (tzw. unikanie podwójnego opodatkowania), które może mieć zastosowanie w przypadku np. pracowników delegowanych do pracy zagranicą. W tym celu utworzono nowe składniki płacowe, które można dodać w definicji algorytmu płacowego za pomocą opcji pod prawym przyciskiem myszy → Dodaj grupę składników → Dochód zwolniony z podatku (unikanie podwójnego opodatkowania).
Wzory do wyliczeń PIT-11 zostały zmodyfikowane z uwzględnieniem powyższych składników.
Moduł DMS
- Wprowadzono zmiany w opcji Wystaw dokument FK na podstawie, dostępnej w oknie DMS – Akceptacja obiegu. Od teraz podczas wystawiania dokumentu FK z tego poziomu w przypadku, gdy data dokumentu zewnętrznego jest późniejsza niż data księgowania, program nie będzie zmieniał daty dokumentu zewnętrznego na datę księgowania.
W przypadku wystawiania obiegu DMS za pomocą opcji Dodaj na podstawie DMS, dostępnej w module FK w oknie Rejestracja zakupu, program zachowa dotychczasowe działanie.
- Zmodyfikowano mechanizm usuwania oraz archiwizowania obiegów DMS. W Module Administratora, w narzędziu Prawa do opcji dodano Prawo do trwałego usuwania obiegów DMS, które domyślnie jest nadane.
Dla użytkownika, który jest inicjatorem obiegu pozwala ono na wybór czy dany obieg ma zostać trwale usunięty czy przeniesiony do archiwum. Przy próbie usunięcia system wyświetli komunikat: Czy chcesz trwale usunąć obieg czy zarchiwizować?:- Tak – obieg zostanie trwale usunięty
- Nie – powrót do okna DMS-Obieg
- Archiwizuj – obieg zostanie przeniesiony do archiwum
Brak uprawnienia oznacza, że użytkownik-inicjator będzie miał wyłącznie możliwość przeniesienia obiegu do archiwum. Przy próbie usunięcia obiegu system wyświetli komunikat: Czy chcesz zarchiwizować obieg? Po wyborze Tak obieg zostanie przeniesiony do archiwum, natomiast wybór Nie spowoduje brak wykonania jakiejkolwiek akcji i użytkownik pozostanie w oknie Obieg-DMS.
Komunikat ten pojawi się również w przypadku próby usuwania obiegów przez użytkowników innych niż inicjator, bez względu posiadane uprawnienie w Module Administratora. Użytkownicy ci mogą wyłącznie archiwizować obiegi innych operatorów, a wspomniane uprawnienie dotyczy wyłącznie użytkowników inicjujących obieg.
Jeśli obieg jest powiązany z dokumentem HM/FK lub z przelewem, to bez względu na etap akceptacji oraz uprawnienia użytkownika możliwa jest wyłącznie jego archiwizacja.
Istnieje możliwość przeniesienia do archiwum obiegu DMS na dowolnym etapie akceptacji za pomocą opcji pod prawym przyciskiem myszy → Podstawowe → Archiwizuj (Shift+Ctrl+A). Opcja jest dostępna w oknach DMS-Obieg i DMS-Akceptacja obiegu.
Ponadto w oknach tych dodano filtr Archiwalne, który umożliwia przeglądanie zarchiwizowanych obiegów. Edycja obiegów archiwalnych jest niemożliwa.
- W oknie DMS – Akceptacja obiegu rozszerzono widok w filtrze Zaakceptowane. Od teraz w tym widoku będą prezentowane również obiegi, które zostały wycofane przez zalogowanego operatora/użytkownika.
- W oknie DMS – Akceptacja obiegu wprowadzono zmiany w mechanizmie wycofania akceptacji dla zakończonego obiegu. Od teraz w przypadku edycji obiegu o statusie akceptacji Zakończona dostępny będzie przycisk Otwórz obieg (bez zmiany etapu). Akcja ta powoduje przywrócenie obiegu do edycji na ostatnim etapie akceptacji.
Ponowny wybór opcji Akceptuj (Ctrl+A) na danym obiegu wywołuje okno z możliwością edycji wartości parametrów oraz wycofania obiegu na poprzedni etap. Wcześniej mechanizm od razu przenosił obieg na poprzedni etap akceptacji.
Moduł Rozrachunki
- Wprowadzono zmiany w funkcjonalności Bufor importu wyciągów bankowych, dostępnej w menu Dokumenty. Usprawniono powiązanie wpłat z rozliczeniami oraz zamówieniami. W oknie edycyjnym pozycji dodano zakładkę Powiązania, która umożliwia wskazanie na dokumencie powiązania z zamówieniem lub rozrachunkiem, które będzie widoczne w oknach należności i zobowiązań oraz zamówień od odbiorców. Powiązanie będzie przenoszone na dokument bankowy podczas realizacji wyciągu.
Możliwe jest również grupowe dodanie powiązań w menu pod prawym przyciskiem myszy → Ustal powiązania.
- Wprowadzono zmiany dotyczące wyszukiwania kontrahenta. W przypadku, gdy w definicji banku na zakładce 7 Import wyciągów bankowych zaznaczony jest parametr Podczas realizacji rozlicz gdy podany ID_PRZELEW, to podczas importu pozycji posiadającej w opisie sekcje dotyczącą id przelewu system w pierwszej kolejności wyszuka kontrahenta po polu ID_PRZELEW, a następnie rozpocznie weryfikację według podanego konta.
- W menu Dokumenty → Rozliczanie zaliczki pracownika → sekcja Pobrane zaliczki do rozliczenia dodano możliwość wyboru zaliczki wprowadzonej dokumentem PK. Dodatkowo dla dokumentów rozliczających można wskazać dokumenty wprowadzone poprzez Bilans otwarcia należności i zobowiązań.
- Wprowadzono zmiany w programie MT940_2PCSQL.exe:
- dodano format Credit Agricole – MT940
- dodano format CitiDirect Online Banking – Swift MT940 (SP) – listopad 2024, który uwzględnia planowane modyfikacje wprowadzone w terminie 9-10 listopada 2024 przez bank CitiDirect.
Moduł Wspólne
- W menu Słowniki → Definicje dokumentów pod prawym przyciskiem myszy dodano opcję Edycja standardowych formularzy wydruków. Opcja jest dostępna tylko dla operatorów z grupy Administratorzy.
Wywołuje ona okno ze spisem wszystkich formularzy standardowych znajdujących się w bazie, które umożliwia edycję dowolnego pola formularzy wydruku.
W menu pod prawym przyciskiem okna znajduje się opcja Grupowa zmiana wartości pola, która umożliwia edycję dowolnego pola dla jednego lub wielu formularzy.
- Rozbudowano narzędzie Analizy wielowymiarowe, które jest dostępne w przypadku posiadania licencji na aplikację PIVOT. W oknie analiz wielowymiarowych dowolnego zestawienia dodano opcję Parametry.
Umożliwia ona podgląd parametrów zestawienia, z którymi aktualna analiza została wykonana.
- Zaktualizowano zbiór tłumaczeń języka programu na język angielski.