Moduł Handlowo – Magazynowy
Nowe kolumny na wydruku dokumentu OFEODB
Wydruk formularza Oferty dla odbiorcy został rozbudowany o możliwość wyboru kolumn Wartość bonifikaty netto oraz Wartość bonifikaty brutto. Opcja dostępna jest w definicji dokumentu OFE → zakładka 5 Formularze → popraw → zakładka 3 Kolumny → Dodaj (F3) → Kolumna: Z pozycji dokumentu → wybór pozycji z listy rozwijanej.
Zmiany w korygowaniu dokumentów z oznaczeniem Transakcje trójstronne
Usprawniono mechanizm wystawiania korekt dokumentów sprzedaży posiadających znacznik Transakcja trójstronna. Od tej pory oznaczenie to będzie automatycznie przepisywane na korektę.
Zmiany dotyczące adresu dostawy na dokumentach Wydanie do przerzutu MM
Wprowadzono zmiany w edycji dokumentów MM-. Od teraz na panelu bocznym nie będzie dostępna sekcja Dostawa. Możliwość wskazania parametrów dostawy do kontrahenta dostępna jest na dokumentach rozchodowujących kartoteki na zewnątrz.
Usprawnienie wyglądu okien w programie
Usprawniono rozmieszczanie ikon w oknach programu w przypadku, gdy pasek ikon zawiera dużą ilość elementów, a rozdzielczość ekranu jest mniejsza niż 1680 x 1050. Od teraz podczas zmiany szerokości okna ikony, które nie zmieszczą się na pasku zostaną automatycznie ukryte pod przyciskiem Widoczność ikon.
Zmiany w oznaczaniu dokumentów sprzedaży/zakupu podlegających INTRASTAT
Zmieniono sposób przepisywania danych dotyczących kraju wysyłki/przeznaczenia na dokumentach korygujących. Od tej pory system będzie ustawiał wartości pól:
- Kraj wysyłki/przeznaczenia – znajdujące się na zakładce UE w sekcji Deklaracja INTRASTAT
- Kraj przeznaczenia – znajdujące się na pozycji dokumentu, w zakładce UE
zgodnie z ich wartościami na dokumencie źródłowym.
Zmiany w mechanizmie uzupełniania Fwz
Usprawniono mechanizm dodawania wielu dokumentów magazynowych WZ na fakturę. Dodane zostało zabezpieczenie przed powtórnym naciśnięciem przycisku Dodaj w trakcie trwania poprzedniej operacji uzupełniania dokumentów. Od teraz, w przypadku gdy okno postępu procesu dodawania pozycji WZ jest uruchomione, przycisk Dodaj nie będzie aktywny. Wprowadzone zmiany sprzyjają zachowaniu prawidłowej kolejności dodawanych pozycji oraz dokumentów.
Zmiany w oznaczaniu dokumentów do RO
Usprawniono mechanizm oznaczania dokumentów do Raportu okresowego sprzedaży. Zmiany dotyczą przypadku gdy:
-
- W konfiguracji systemu parametr Ustawienia → Drukarka fiskalna → Ustawienia globalne → Fiskalizować dokumenty FWZ, FZAL dla kontrahenta detalisty jest ustawiony na TAK
- Dokument WZ został wystawiony na kontrahenta – detalistę, a podczas uzupełniania WZ fakturą użytkownik zmienił kontrahenta na prowadzącego działalność
Od teraz w takiej sytuacji system automatycznie będzie odznaczał parametr Dokument dla raportu okresowego sprzedaży znajdujący się na FWZ, na zakładce Zestawienie VAT. Wprowadzone zmiany zapobiegają błędnym oznaczeniom dokumentów uwzględnianych w pliku JPK i nieprawidłowościom przy rozliczaniu podatku VAT.
Uwaga! Usunięcie znacznika VAT bez prawa do odliczeń nie powoduje przywrócenia wartości pola Dokument do raportu okresowego sprzedaży (RO) i jeśli dokument ma zostać uwzględniony w RO to konieczne jest ręczne zaznaczenie pola.
Usprawnienie procesu zamykania inwentaryzacji
W mechanizmie zamykania inwentaryzacji według dostaw wprowadzono dodatkowe zabezpieczenie przed błędami wynikającymi z nieoczekiwanego przerwania połączenia z bazą danych. Po wprowadzonych zmianach, w sytuacji gdy (np. w wyniku awarii prądu) inwentaryzacja nie zostanie prawidłowo zamknięta, po przywróceniu systemu możliwe będzie ponowne uruchomienie procedury zamykania. Dzięki usprawnieniu nagłówek dokumentów INW, który powstał przed awarią, nie będzie stanowić blokady w prawidłowym zakończeniu całego procesu inwentaryzacji.
Ujednolicenie wydruku dokumentów sprzedaży
Dla wydruków dokumentów sprzedaży z zaznaczonym parametrem Nowy wygląd formularza, od teraz wartości w kolumnach Stawka VAT i JM będą wyrównane do środka.
Rozszerzenie możliwości wydruku na dokumentach Zamówienia do dostawców
Dodana została możliwość wyłączenia parametru Drukuj miejsca dostawy. Opcja sterująca wydrukiem tego elementu dostępna jest w definicji dokumentu → zakładka 5 Formularze → popraw → zakładka 2 Opcje → parametr „Drukuj dane miejsca dostawy”.
Moduł Finanse i Księgowość
Zmiany w formularzu CIT-8
Usprawniono sposób wyliczania pola 130 w sekcji E.6 formularza (dotyczącego podstawy opodatkowania). Od tej pory system będzie weryfikował czy wartości pól:
- 115 (Strata)
- 119 (Podstawa opodatkowania po odliczeniach)
są równe 0. W takim przypadku podstawa do opodatkowana wyrażona w polu 130 zostanie zwiększona o kwoty z pól:
- 123 (Wartość zobowiązań zwiększających podstawę opodatkowania, o których mowa w art. 18f ust.1 pkt2 ustawy)
- 125 (Wartość wierzytelności zwiększających podstawę opodatkowania, o których mowa w art. 18f ust.7 ustawy)
Moduł Księga Podatkowa
Zmiany w PIT-5L dot. odliczenia składki zdrowotnej od dochodu
Usprawniono edycję pola Składka na ubezpieczenie zdrowotne odliczana od dochodu w deklaracji PIT-5L. Od tej pory, w przypadku gdy pole to posiadać będzie wzory do wyliczenia wartości, w menu kontekstowym aktywna będzie opcja Wymuś. Wprowadzona zmiana umożliwia wprowadzenie wartości w sytuacji, gdy firma stosuje odliczanie wartości składek zdrowotnych od kosztów.
Moduł Kadry i Płace
Zmiany w naliczaniu stawki chorobowego przy dodatkowym zatrudnieniu w trakcie trwania urlopu macierzyńskiego
Zmieniono sposób obsługi parametru w konfiguracji systemu Ustawienia → Naliczanie płac → Ustawienia płac → Chorobowe → Gdy stawka chorobowego jest przepisywana z poprzednich 3 miesięcy nie sprawdzaj czy jest niższa od najniższego wynagrodzenia. Od teraz, gdy parametr ten jest włączony oraz łącznie spełnione są warunki:
- pracownik korzysta z urlopu macierzyńskiego
- w czasie trwania urlopu macierzyńskiego jest zatrudniony na nie więcej niż 0,5 etatu (pracownik posiada drugi angaż dla umowy o pracę z ilością etatu nie większa niż 0,5)
to nie zachodzi kontrola związana z najniższym wynagrodzeniem. Wprowadzone zmiany mają na celu na prawidłowe naliczenie wynagrodzenia w przypadku wystąpienia dodatkowego zatrudnienia w czasie trwania urlopu macierzyńskiego.
Nowy składnik płacowy – Wymuś wyliczenie stawki zasiłku
Dodany został składnik płacowy WYMWYLSTA Wymuś wyliczenie stawki zasiłku. Jego zaznaczenie na liście płac powoduje ponowne wyliczenie stawki zasiłku zamiast przepisania wartości stawki z poprzedniej listy. Składnik powinien być stosowany w sytuacji, gdy pracownik po zakończeniu okresu niezdolności do pracy związanej z chorobą, rozpoczął kolejny okres niezdolności do pracy związany z ciążą, a przerwa pomiędzy tymi okresami była nie dłuższa niż 60 dni.
Składnik został dodany do słownika i w przypadku konieczności jego użycia należy dodać go ręcznie do algorytmu płacowego.
Aktualizacja formularza PIT-4
Zaktualizowano stawkę kwoty należnego wynagrodzenia z tytułu terminowej wpłaty zaliczek na PIT od wynagrodzeń pracowników, na stawkę obowiązującą w terminie od 1 lipca 2022 r. do 31 grudnia 2023 r. W okresie tym pole 52 w formularzu PIT-4 wyliczane będzie z uwzględnieniem stawki 0,6%.
Moduł Zarządzanie produkcją
Usprawnienie wyświetlania cech pozycji dokumentu
Ujednolicono sposób wyświetlania cech o typie wartości tekst oraz przypisaną ikoną. Od teraz ikony przypisane do cechy pozycji dokumentu będą widoczne w oknie Pozycje zamówień wywołanym zarówno z poziomu modułu Handlowo-Magazynowego jak i modułu Zarządzanie Produkcją.
Moduł CRM
Nowa opcja do oznaczania trybu pracy zdalnej
Wprowadzono zmiany usprawniające oznaczanie trybu pracy zdalnej operatora. W słownikach Dni pracy operatorów i Wzorce dni pracy operatorów dodany został znacznik Praca zdalna. Jego zaznaczenie powoduje wyświetlenie opisu na kalendarzu. Ponadto podczas dodawania zdarzenia system będzie weryfikował wartość znacznika i w przypadku wystąpienia oznaczenia Praca zdalna wyświetlone zostanie okno z informacją o konflikcie. Informacja ta ma charakter ostrzeżenia przed zaplanowaniem danemu operatorowi zadania, które nie byłoby możliwe do wykonania w trybie pracy zdalnej. Dodatkowo w konfiguracji systemu dodany został parametr Ustawienia – CRM – Ustawienia – Wyrażenie opisujące dzień pracy zdalnej na kalendarzu organizacji pracy operatora, w którym można wskazać własny opis wyświetlany w kalendarzu.
Usprawnienie mechanizmu usuwania zdarzeń CRM
Rozszerzono treść komunikatu pojawiającego się podczas kasowania zdarzenia posiadającego powiązanie z innym obiektem. Od teraz wyświetlana będzie informacja Nie można usunąć zdarzenia CRM, ponieważ posiada powiązania.
Moduł DMS
Usprawnienie mechanizmu akceptacji obiektów systemowych
Od tej pory dla dokumentów Zamówienie do dostawcy, które:
- wymagają akceptacji (w definicji dokumentu parametr Dokument wymaga akceptacji)
- nie zostały zaakceptowane zgodnie ze ścieżką określoną w module DMS
w oknie wydruku standardowego w module HM nie będzie aktywna opcja Akceptuj dokument.
Usprawnienie mechanizmu usuwania zdarzeń CRM
Rozszerzono treść komunikatu pojawiającego się podczas kasowania zdarzenia posiadającego powiązanie z innym obiektem. Od teraz wyświetlana będzie informacja Nie można usunąć zdarzenia CRM ponieważ posiada powiązania.
Moduł Rozrachunki
Usprawnienia w imporcie wyciągów bankowych w programie MT940
Dla formatu PekaoBiznes24 – MT940 (SP) zaktualizowane zostały kody operacji płatności podzielonych.