Moduł Handlowo-Magazynowy
Aktualizacja słownika kodów CN
Wprowadzono nowe kody CN obowiązujące od 01.01.2024 r.
Zmiany w sposobie ustawiania miesiąca VAT na dokumentach zakupu
Wprowadzone zmiany dotyczą przypadków, gdy:
- w definicji dokumentu, na zakładce 2 Dodatkowe parametr Miesiąc zapisania do VAT jest ustawiony na Wpisuj zgodnie z datą wpływu.
- w menu System → Konfiguracja → Ustawienia → System → Ustawienia walutowe parametr Rodzaj daty do podpowiadania kursu w dokumentach zakupu ustawiony jest na wartość Data dokumentu zewnętrznego.
Od teraz na dokumentach zakupu spełniających ww. warunki system będzie ustawiał miesiąc VAT zgodnie z datą wpływu wprowadzoną na oknie przed pojawieniem się głównego okna dokumentu.
Zmiany w mechanizmie grupowego ustawiania ceny na dokumentach magazynowych
Wprowadzone modyfikacje dotyczą kartotek dodanych do spisu kartotek wyłączonych z umówi promocji (menu Sprzedaż → Promocje, Umowy, Gratisy → Kartoteki wyłączone z umów, promocji, rabatów), gdzie posiadają włączony parametr Nie uwzględniaj podczas udzielania bonifikaty grupowej w dok.
Od teraz w przypadku zmiany ceny za pomocą opcji pod prawym przyciskiem myszy → Podstawowe → Grupowe ustawianie bonifikaty, ceny i stawki VAT (Shift+Ctrl+B) system pominie tylko ustawienie bonifikaty i pozwoli na edycję ceny.
Zmiany w mechanizmie akceptacji dokumentów fiskalnych – wydrukowanych
Wprowadzone zmiany dotyczą opcji w menu kontekstowym dokumentu Podstawowe → Akceptacje → Akceptacja z wyborem pełnych dostaw (Shift+Alt+C). Od teraz w przypadku użycia tej opcji na dokumencie, który został zafiskalizowany i wydrukowany, system zablokuje edycję oraz wyświetli komunikat: Nie można zaakceptować zafiskalizowanego dokumentu z wyborem pełnych dostaw, ponieważ opcja ta zmienia ilości na pozycji.
Moduł Finanse i Księgowość
Usprawnienie edycji deklaracji
Dla formularza CIT/EZ stanowiącego załącznik do deklaracji CIT-8E, dodano możliwość odznaczenia pól 11-15 w sekcji D. Warunki dotyczące zatrudnienia oraz wynagrodzeń. Pola te nie są wymagane do uzupełnienia i brak zaznaczenia któregokolwiek nie będzie blokował wysyłki do systemu E-deklaracje.
Wprowadzono zmiany w edycji zaksięgowanych dokumentów z paczki
Od teraz dokumenty sprzedaży/zakupu zaimportowane do programu z paczki .pk, które zostały zaksięgowane, zostaną zablokowane do pełnej edycji. Zastosowanie opcji Popraw F5 skutkować będzie uruchomieniem okna edycji podstawowych danych.
Usprawnienie edycji formularza PIT-36
Umożliwiono wprowadzanie kwoty większej niż 100 000 000 zł w polach deklaracji. Zmiana dotyczy ręcznego wprowadzania wartości pola przychodu w załączniku PIT/B.
Zmiana w uwzględnianiu korekt w JPK-V7
Zmodyfikowano działanie parametru w menu: System → Konfiguracja → Ustawienia → Księgowość → Deklaracje → Nie wliczaj zakupów opodatkowanych stawką 0% w deklaracji VAT-7. Od teraz włączenie parametru na wartość TAK nie będzie wpływało na dokumenty korekt ręcznych sprzedaży.
Aktualizacja obsługi API do wysyłki JPK-SF
Dostosowano format komunikacyjny do wysyłki e-Sprawozdań do obowiązującej aktualnie wersji 6.0.
Moduł Księga Podatkowa
Usprawniono edycję danych właściciela
Wprowadzone zmiany dotyczą okna Dane właściciela dostępnego w menu Słowniki → Właściciele. Od teraz w przypadku próby określenia udziału bez uzupełnienia odpowiednich danych, system wyświetli komunikat Należy podać NIP lub PESEL właściciela.
Zmodyfikowano sposób edycji pól w deklaracji PIT-36L
Wprowadzone zmiany dotyczą sekcji K.Zaliczki, o których mowa w art. 44 ust. 1 pkt 1 Ustawy, oraz podatek o którym mowa w art. 30g Ustawy. Od teraz w deklaracji PIT-36L system będzie uzupełniał automatycznie wartość pól dotyczących należnych zaliczek (pola nr 84-89 oraz 108-113), natomiast pola dotyczące zapłaconych zaliczek (nr 102-107 oraz 129-134) pozostaną do ręcznej edycji przez użytkownika.
Modyfikacje mają na celu ujednolicenie działania formularzy deklaracji PIT-36 i PIT-36L.
Moduł Kadry i Płace
Zmiana definicji składnika płacowego Minimalna podstawa ZUS
Od teraz dla składnika Minimalna podstawa ZUS (PODSZ_MIN) domyślnie wprowadzony jest wzór wbudowany, który pobiera wartość składnika ze stałej płacowej Prognozowane przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto w gospodarce narodowej (PROG_WY).
Aktualizacja słownika Stałe płacowe
W menu System → Stałe płacowe dodano nowe wartości:
- Kwota wolna od potrąceń z zasiłków – komornik (KWWOL_KOMO) – od 01.03.2024 obowiązuje wartość 1261,64 zł
- Kwota wolna od potrąceń z zasiłków – alimenty (KWWOL_ALIM) – od 01.03.2024 obowiązuje wartość 764,62 zł
- Przeciętne miesięczne wynagrodzenie w poprzednim kwartale (PRC_MSC_WY) – od 01.12.2023 r. obowiązuje wartość 7540,36 zł
- Świadczenie urlopowe (SWIAU) – od 01.01.2024 r. obowiązuje wartość 2417,14 zł
- Minimalne wynagrodzenie uczniów 1 rok nauki (UCZEN_1) – od 01.03.2024 r. obowiązuje wartość 603,23 zł
- Minimalne wynagrodzenie uczniów 2 rok nauki (UCZEN_2) – od 01.03.2024 r. obowiązuje wartość 678,63 zł
- Minimalne wynagrodzenie uczniów 3 rok nauki (UCZEN_3) – od 01.03.2024 r. obowiązuje wartość 754,04 zł
- Procent waloryzacji zasiłku rehabilitacyjnego (PREHAB) – od 01.04.2024 r. obowiązuje wartość 107,6 %
- Przeciętne wynagrodzenie do odpisu ZFSŚ (PRZW_ZFSS) – od 01.01.2024 r. obowiązuje wartość 6445,71 zł
Usprawnienie edycji listy płac
Od teraz w przypadku, gdy wypłata listy następuje po dacie zwolnienia pracownika (np. okres umowy upływa 05.05.2024 r., a wypłata listy następuje 10.05.2024 r.), system wyświetli komunikat: Wypłata listy po dacie zwolnienia, sprawdź poprawność ulgi podatkowej i kosztów uzyskania przychodu. Informacja pojawia się przy edycji pracownika na liście płac oraz podczas jej zamykania.
Zmiany w naliczaniu stawki zasiłku
Zmodyfikowano sposób naliczania stawki zasiłku chorobowego w przypadku wystąpienia nieobecności z powodu siły wyższej. Od teraz absencje te będą uwzględniane jako nieobecność.
Zmiany w formularzu Świadectwo Pracy
Wprowadzono zmiany dotyczące informacji o odbytej służbie wojskowej. Od teraz w przypadku, wystąpienia symbolu absencji Służba wojskowa (WO) z kodem ZUS 111 (urlop bezpłatny), informacja o okresie odbywania służby wojskowej będzie prezentowana na wydruku.
Ujednolicenie sposobu wyliczania urlopu
Wprowadzono zmiany w Zestawieniu urlopu wykorzystanego na dany dzień, dostępnego w menu Zestawienia → Zestawienia kadrowe, w zakresie prezentacji ilości dni urlopu przysługującego proporcjonalnie. Od teraz metoda wykorzystywana na zestawieniu będzie taka sama jak metoda stosowana w oknie absencji pracownika i będzie ona uwzględniała dni urlopu bezpłatnego.
Moduł Zarządzanie Produkcją
Nowa opcja dla powiązań dokumentów produkcyjnych
W menu System → Konfiguracja → Ustawienia → Zarządzanie Produkcją 3.0 → Zlecenia, dodano parametr Automatycznie łącz dokument realizujący zam. wew. produkcyjne ze zleceniem. Może on przyjąć wartości:
- TAK – wartość domyślna. Podczas realizacji zamówień wewnętrznych produkcyjnych na dokumencie MM, dokument ten zostanie powiązany z pierwszym zleceniem/operacją produkcyjną związaną z zamówieniem wewnętrznym
- NIE – system nie powiąże automatycznie dokumentu realizującego zam. wew. produkcyjne ze zleceniem lub operacją produkcyjną
Usprawnienie edycji surowców w zleceniu produkcyjnym
Wprowadzone zmiany dotyczą edycji pola Tolerancja, znajdującego się w: Zlecenie produkcyjne → Dodaj/Popraw → Operacja produkcyjna → zakładka 2 Surowce → Dodaj/Popraw → zakładka 1 Podstawowe. Od teraz dla tolerancji ilościowej obowiązywać będzie kontrola zakresów. W przypadku wprowadzenia nieprawidłowych wartości dla granic Dolnej (-) i Górnej (+) system nie pozwoli na zapis ustawień i wyświetli jeden z komunikatów: Tolerancja dolna (-) powinna być mniejsza lub równa ilości surowca lub Tolerancja górna (+) powinna być większa lub równa ilości surowca.
Usprawnienie grupowej edycji operacji technologicznych
Opcja Grupowa edycja operacji dostępna w menu kontekstowym okna TPP → Operacje technologiczne została rozszerzona o komunikat ostrzegający przed omyłkowym nadpisaniem danych. Od teraz w przypadku, gdy na zakładce 2 Surowce w sekcjach:
- Surowce – wybrana zostanie akcja Zmień, bez wskazania wartości w polu Kartoteka
- Zmień – wskazana zostanie kartoteka w polu Surowiec
To przy próbie zapisu okna system wyświetli komunikat: Uwaga! Wszystkim BOM’om w wybranych operacjach technologicznych zostanie przypisana jedna wybrana kartoteka. Czy kontynuować?
Moduł Rozrachunki
Zabezpieczenie przed usuwaniem dokumentów z konta VAT
Dla rachunków VAT, posiadających możliwość dodawania dokumentów innych niż Przeksięgowanie VAT (w menu System → Konfiguracja → Ustawienia → Rozrachunki → Kasa, Bank, Inne → parametr Pozwól na dodawania innych dokumentów niż „Przeksięgowanie VAT” na koncie Split Payment ustawiony na TAK), dodano blokadę zabezpieczającą przed usuwaniem dokumentów powiązanych z dokumentami w zamkniętych raportach konta głównego.
Przy próbie skasowania takiego dokumentu wyświetlony zostanie komunikat: Ten dokument ma dokument powiązany w zamkniętym raporcie. Nie można go modyfikować.
B2B
Dodano możliwość definiowania wielu dodatkowych opisów kartotek
Dodano możliwość definiowania wielu dodatkowych opisów kartotek. Od teraz parametr Opis kartoteki, który będzie wyświetlany w B2B pozwala na przyjmowanie listy typów. W przypadku wyboru więcej niż jednego typu opisu, na stronie szczegółów zostaną one wyświetlone w formie rozwijanych paneli.
Zabezpieczenie przy przełączaniu parametrów w konfiguracji B2B
Zmiany dotyczą przypadku ustawienia w konfiguracji:
- Obsługa miejsc sprzedaży – TAK
- Czy przy włączonej obsłudze miejsc sprzedaży wyświetlać podsumowanie koszyka – NIE.
Od teraz podczas zapisu parametru Czy w koszyku ma być możliwość wyboru daty dostawy wyświetlana będzie informacja: Parametr Czy w koszyku ma być możliwość wyboru daty dostawy nie mógł zostać zapisany, ponieważ nie podano wartości parametru, który jest dla niego wymagany (czyPodsumowanieKoszyka).
Zmiany w widoku dokumentu
Od teraz w widoku szczegółów dokumentu wyświetlany będzie indeks kartoteki.
Zmodyfikowano opcję zmiany ilości produktów w koszyku w przypadku obsługi miejsc sprzedaży
Od tej pory możliwość zmiany ilości zamówionych produktów dostępna jest wyłącznie w podsumowaniu koszyka. Na wcześniejszym etapie zamówienia, pole Ilość widoczne w widokach Dostępne lokalnie / Dostępne globalnie / Chwilowo niedostępne będzie nieaktywne.
Dodano możliwość aktywacji/dezaktywacji użytkowników przez akwizytora
Lista użytkowników jest widoczna dla wszystkich akwizytorów, bez konieczności dokonywania zmian w konfiguracji.
Nowa opcja dla dokumentów WZ
Dla widoku Dokumenty WZ umożliwiono pobieranie wydruków dokumentów.
Streamsoft Integrator
Plugin Powiadomienia
Zmiany w definicjach powiadomień oraz wiadomościach:
- wydłużono do 1024 znaków długość pól: Adresat, CC, BCC
- rozszerzono możliwości definiowania interwałów czasowych. Od teraz dostępne są: Minuty, Godziny, Dni, Miesiące.
Plugin RestServer
- Dodano możliwość pobierania i aktualizacji cech:
- Miejsca sprzedaży
- Miejsca zakupu
- Magazynu
- Umożliwiono pobieranie produktu za pomocą ID kartoteki.
Panel Pracownika
Dodano zabezpieczenie przed edycją kalendarza w miesiącach zamkniętych w module Kadry i Płace
Od teraz w przypadku próby edycji kalendarza w widoku Ewidencji Czasu Pracy (ECP) w miesiącu, który został zamknięty w module KDPL wyświetlona zostanie informacja: Wskazany miesiąc jest zamknięty.
Usprawniono opcję Symbol dla indywidualnego wzorca dnia pracy
Od teraz możliwe jest ograniczenie ilości symboli absencji pracownika dostępnych do wprowadzenia w kalendarzu. Wybrane symbole należy określić w konfiguracji.
Magazyn Mobilny
Zmiany dla dokumentów Szybkie przesunięcia na miejsca składowania
Od teraz dla dokumentów dyspozycji szybkiej zmiany miejsca składowania możliwa jest wyłącznie obsługa pozycji za pomocą czytnika kodów kreskowych. Oznacza to brak możliwości ręcznego wskazania na urządzeniu mobilnym miejsca składowania, na który będzie przesuwana kartoteka.
Wspólne
Zmiany w mechanizmie wysyłki dokumentów
Wprowadzone zmiany dotyczą parametrów w ustawieniach drukowania dostępnych w: opcja Drukuj (F9) na wybranym dokumencie → Drukuj dokument → w oknie Wydruk dokumentu przycisk Opcje → Opcje:
- zakładka Ustawienia – parametr Koduj dokument PDF
- zakładka Ogólne – parametr Dołącz czcionki do pliku PDF
Od teraz w przypadku zaznaczenia obu ww. parametrów system wyświetli komunikat Nie jest możliwe podpisanie lub zakodowanie pliku PDF, razem z zaznaczoną opcją „Dołącz czcionki do pliku PDF”.
W celu kontynuacji wysyłki należy odznaczyć jeden z parametrów.