Moduł Handlowo-Magazynowy
- Rozszerzono realizację pozycji z Zamówień do dostawców za pomocą opcji Ctrl+R. Od teraz na dokumentach zakupu Faktura do PZ (FPZ) możliwa będzie realizacja kartotek z rodzaju „Inne z VAT”.
- Dodano możliwość wybrania kolumn:
- Dni na termin zakup
- Płatność – Zakup
- Płatnik – Zakup
na widok okna słownikowego „Kontrahenci”. Opcje dostępne są w menu kontekstowym okna -> Widok -> Kolumny w tabeli.
- Rozszerzono mechanizmy opcji rozbicia płatności dokumentu na raty dostępnej w oknie Potwierdzenia dokumentu (sekcja Inne rozliczenia – Rozbij na raty) o weryfikację limitów kontrahenta.
W przypadku, gdy limity zostaną przekroczone, system nie pozwoli na rozbicie kwoty dokumentu na raty i wyświetlona zostanie informacja z systemu kontroli limitów. Dokument może zostać wystawiony tylko przez użytkownika posiadającego prawo do przełamania blokady.
- Dodano możliwość edytowania danych INTRASTAT na zakładce “Dodatkowe dane pozycji” podczas ograniczonej edycji dokumentu.
- W związku ze zmianą przepisów w zakresie limitu płatności gotówkowych do 8000 zł obowiązujących od 01.01.2024 r., konfigurację systemu rozszerzono o ustawienia kontroli rozliczeń gotówkowych na dokumentach sprzedaży. W gałęzi Ustawienia – Dokumenty – Edycja dokumentu dostępne są parametry:
- Data od której sprawdzać dopuszczalną kwotę dla sprzedaży rozliczanej w kasie (gotówka) – domyślnie wprowadzona jest data 2024-01-01, użytkownik ma możliwość edycji daty.
- Ustawienia – Dokumenty – Edycja dokumentu – Sposób postępowania przy rozliczaniu dokumentu sprzedaży w kasie powyżej dopuszczalnej kwoty “gotówki” – przyjmuje wartości:
- Pozwól (wartość domyślna),
- Zabroń,
- Pytaj.
Parametry te sprawdzane są przy zapisie okna potwierdzenia dokumentów i obowiązują tylko dla kontrahentów prowadzących działalność gospodarczą.
- Do mechanizmów importu i eksportu cenników w formacie TXT dodano możliwość eksportowania oraz importowania pola ceny minimalnej Opcja dostępna jest w menu kontekstowym w oknach Spisu kartotek magazynowych oraz Stanów magazynowych: Podstawowe – Import/Export – Import/Eksport w formacie TXT – Import cennika\Eksport cennika – Popraw parametry importu/eksportu
- Sprzedaż – Dokumenty pro forma – Realizuj. Na oknie pojawiającym się przed realizacją dokumentu dodano parametr “Przenieś uwagi dokumentu”.
Finanse-Księgowość
- System – Dane firmy.
- Zmieniono opis parametru: “Urząd Skarbowy do deklaracji VAT 7 i PIT-4R pobierz z danych właściciela” na “Urząd Skarbowy do JPK_V7, PIT-8A, PIT-8B – PIT-8S pobierz z danych właściciela”
- Na zakładce “5.Dane do PIT-ów, wydruków” opis: “Urząd skarbowy do wymiany elektronicznej deklaracji podatkowych” zmieniono na: Urząd skarbowy do wymiany elektronicznej deklaracji podatkowych (Moduł KDPL PIT-4)”.
- Zmieniono treść informacji dot. braku urzędu skarbowego wyświetlanej podczas generowania JPK. Od teraz brzmi ona: “Nie zostało uzupełnione pole: “Urząd skarbowy” w Danych firmy (Zakładka: “1.Dane podstawowe”)”. Poprzedni komunikat nie wskazywał jednoznacznie lokalizacji ustawienia w programie.
- Do formularza Pit-28(24) dodana został weryfikacja urzędu skarbowego na etapie zatwierdzania. W przypadku braku wskazanego urzędu pojawi się informacja: “Wybrany urząd skarbowy ma błędnie określony kod wysyłany do systemu e-Deklaracje. Należy wpierw poprawnie określić urząd skarbowy właściciela (w opcji Słowniki -> Właściciele)” i deklaracja nie zostanie zatwierdzona.
- Dokumenty – Rejestracja sprzedaży. Dla dokumentów sprzedaży dodano pole edycyjne: “Data dok. ksieg.”, które określać będzie datę z jaką dany dokument zostanie zaksięgowany. Wartość pola domyślnie ustawiana jest zgodnie z parametrem w konfiguracji: “Ustawienia – Księgowość – Rejestracja sprzedaży/zakupu – Księguj dokumenty sprzedaży według daty sprzedaży” na wartość z pola „Data sprzedaży” lub „Data dokumentu”
- „Data dok. księg.” Widoczna jest tylko dla nowo dodanych dokumentów. Dokumenty, które zostały wprowadzone wcześniej działają zgodnie z poprzednią konfiguracją. Będzie ona również widoczna na dokumentach wystawianych w module Handlowo-Magazynowym, na zakładce Zestawienie VAT, gdzie analogicznie jak w module Finanse i Księgowość, dostępna jest tylko dla nowo dodanych dokumentów.
Pole „Data dok.ksieg.” zostało wprowadzone m.in z powodu zmian dotyczących tzw. ustawy „Slim Vat 2.0”.
- Operacje – Operacje roczne – Generowanie bilansu otwarcia na nowy rok. Na oknie generowania dodano parametr: “Generuj dla waluty” po zaznaczeniu, którego dokument BO przeniesie saldami dla danej waluty (w rozbiciu na waluty). W efekcie takiego działania, po wygenerowaniu BO dla wszystkich walut w zestawieniach z kont zostanie uzyskana pełna zgodność pomiędzy obrotami BO WN/MA dla poszczególnych walut a BZ WN/MA z roku poprzedniego. Gdy jest zaznaczona opcja: “Generuj dla waluty” obecna funkcja “Dla generowania ustaw zapisy na kontach tylko w PLN” staje się nieaktywna. Dodatkowo umożliwiono podanie przez użytkownika: “Opisu księgowego”.
- Dokumenty – Definicje dekretów. Rozszerzono możliwości budowy dekretu dla dokumentów sprzedaży w kontekście transakcji podlegających procedurze OSS. Dla pozycji dekretu, pole “Rodzaj sprzedaży” zostało rozbudowane o możliwość wyboru wartości: “Całość (oprócz 33.Transakcja zagraniczna)”. Pozwoli to na zaawansowaną budowę dekretu uwzględniającą księgowanie wartości dokumentów dot. sprzedaży wysyłkowej.
- Dla dokumentów PKVAT-Zakup umożliwiono dodanie dla pozycji dekretu ewidencji: “33.Transakcja zagraniczna”.
Rozrachunki
- Rozbudowano możliwości naliczania różnic kursowych na dokumentach:
- importowych
- eksportowych
- dostawy wewnątrzwspólnotowej
- nabycia wewnątrzwspólnotowego
W definicjach tych dokumentów, na zakładce „2 Dodatkowe” dodane zostało pole „Różnice kursowe”, które może przyjąć jedną z wartości:
- Niepodatkowe i Podatkowe – sposób dekretacji różnic kursowych będzie się odbywał dotychczasowym trybem
- Podatkowe – podczas dekretacji różnic kursowych nie będą powstawać „Kwota różnicy straty (r. bilansowa – r. podatkowa) oraz „Kwota różnicy zysku (r. bilansowa – r. podatkowa)
Na istniejących bazach parametr domyślnie przyjął wartość „Niepodatkowe i Podatkowe”, zmiana oznaczenia będzie działa dla nowych dokumentów. Natomiast na nowotworzonych bazach danych będzie on domyślnie ustawiony na „Podatkowe”
- Import wyciągów bankowych. W konfiguracji systemu: Ustawienia – Rozrachunki – Kasa, Bank, Inne dodano parametr: „Podczas realizacji importu wyciągu bankowego dla “Nie rozliczaj, pokaż okno rozliczeń” pokaż dokumenty późniejsze (nowsze)”. Parametr domyślnie posiada wartość NIE. Po jego zmianie, podczas realizacji wyciągu w oknie Należności i zobowiązań będą widoczne dokumenty z datą późniejszą (nowszą) niż wystawiany dokument bankowy.
Wspólne
- Zakup – Dokumenty zakupu – Dodaj. Dodawanie pozycji za pomocą czytnika kodów EAN będzie brało pod uwagę parametr “Organizacja danych – Sposób dodawania pozycji – Kartoteki z magazynów dla miejsca zakupu”. Po włączeniu powyższego parametru i sczytaniu kodu EAN pojawi się okno wyboru magazynu.
- Dodatkowo dodano zapisywanie ostatnio wybranego magazynu przy sposobie dodawania pozycji “Za pomocą okna filtru”.