Moduł Handlowo-Magazynowy
Rozszerzenie mechanizmu oznaczania dokumentów zaliczkowych w procedurze OSS
Rozbudowano mechanizm weryfikacji oznaczeń dokumentów zaliczkowych podlegających procedurze OSS. Od teraz program będzie sprawdzał, czy dokument zaliczkowy z ustawieniami:
- Kraj nadania różny od kraj przeznaczenia
- Kontrahent w rodzaju „Nie prowadzący działalności”
posiada również ustawienie ewidencji VAT na „33. Transakcja zagraniczna”. W przypadku braku tej ewidencji, system wyświetli ostrzeżenie: „Dokument posiada oznaczenie „OSS_WSTO”, jednak w zestawieniu VAT nie ma zapisu dla ewidencji VAT: „33. Transakcja zagraniczna”. Czy zapisać mimo tego?”
Usprawnienie to zapobiega sytuacji, w której nieprawidłowo wystawiony dokument nie zostanie uwzględniony w deklaracji VIU-DO. Może się to zdarzyć, gdy: parametr w konfiguracji systemu “Ustawienia … Umożliwiaj wystawienie faktury zaliczkowej wg stawek VAT podanych na zamówieniu – TAK / Stawki VAT ustalane są na podstawie aktualnych stawek VAT kartotek z zamówienia – NIE” jest ustawiony na wartość NIE a użytkownik wystawiający dokument zaliczkowy nie zauważy nieprawidłowej stawki VAT w zestawieniu VAT.
Zmiany w generowaniu korekt do dodatkowych dokumentów do skorygowania z obsługą „Netto w walucie VAT w PLN”
Usprawniono mechanizm generowania korekt w przypadku dodatkowych dokumentów do skorygowania. Zmiany dotyczą dokumentów z zaznaczoną opcją „Obsługa netto w walucie VAT w PLN”. Od tej pory podczas wystawiania korekty do takich dokumentów system będzie tworzył Przeniesienie rozrachunku PROZR_VAT, które umożliwi właściwe rozliczenie korekty.
Rozszerzenie mechanizmu realizacji zamówień wewnętrznych
Rozszerzono treść informacji na pasku postępu pojawiającym się podczas realizacji zamówienia wewnętrznego na dokumencie magazynowym. Na etapie wykonywania procesów na zleceniach produkcyjnych dodana została informacja o treści „Trwa analiza zleceń produkcyjnych”.
Zmiany w pobieraniu danych kontrahenta z wykazu podatników VAT
Usprawniono opcję „Pobierz dane z Wykazu podatników VAT” w oknie danych kontrahenta. Dodano ograniczenie zapisu maksymalnie 50 rachunków bankowych. W przypadku większej ilości kont przypisanych do kontrahenta, system zapisze pierwsze 50 rekordów. Wprowadzona zmiana zapobiega błędom podczas zapisywania zbyt dużej ilości danych, co mogło skutkować blokadą pracy w programie.
Usprawnienie automatycznej fiskalizacji dokumentów
Usprawniono mechanizm automatycznej fiskalizacji dokumentów sprzedaży. Od teraz dokument będzie wysyłany na drukarkę fiskalną, również w przypadku, gdy nie znajdzie się on w spisie (np. na oknie dokumentów jest założony filtr wykluczający taki dokument).
Zmiany w mechanizmie importu/eksportu kartotek z pliku TXT
Rozszerzono import kartotek z pliku TXT o możliwość zaimportowania kartotek z nieznaną stawką VAT. Od teraz podczas importu stawka zostanie dodana automatycznie do słownika. System domyślnie definiuje zaimportowane stawki jako rodzaj „Inne” i kraj „Polska”. W przypadku zaczytywania kartotek z zagranicznymi stawkami VAT, po wykonaniu operacji należy edytować je w słowniku i wskazać odpowiednie dane w celu poprawnego wystawiania dokumentów w procedurze OSS.
Dodatkowa weryfikacja przy dodawaniu pozycji na Zamówienia od odbiorców
Wprowadzono zmiany do opcji dodawania pozycji z „Historii sprzedaży kontrahenta” na Zamówieniach od odbiorców (dostępnej w menu kontekstowym – Dodatkowe – Zestawienia – Historia sprzedaży kontrahenta Ctrl + K). Od teraz, w przypadku gdy użytkownik będzie miał zabrane prawo do danego magazynu w Module Administratora, to podczas dodawania pozycji z tego magazynu za pomocą zestawienia „Historia sprzedaży kontrahenta” program wyświetli informację o braku dostępu. Dla usprawnienia procesu w oknie zestawienia dodane zostały kolumny „Nr magazynu” oraz „Nazwa magazynu”.
Zmiana prezentacji zestawienia sprzedaży
Wprowadzono zmiany w zestawieniu „Zaawansowane analizy sprzedaży” w zakresie prezentacji ceny zakupu. Od teraz dla pozycji zestawienia wynikającej z dokumentu Faktura do WZ (FWZ) cena zakupu nie będzie prezentowana. Zapobiega to powstawaniu nieścisłości w przypadku, gdy na WZ pobrane zostały pozycje z wielu dostaw z różnymi cenami zakupu.
Rozbudowa mechanizmu uzupełniania dokumentów WZ fakturą
Wprowadzono dodatkowe zabezpieczenie do mechanizmu uzupełniania dokumentów WZ jako podpozycji kompletu. Od tej pory w przypadku, gdy uzupełniane WZ wystawione zostały z magazynów z odmiennymi sposobami rozliczania, system zrealizuje na Fakturze do WZ dokumenty z jednego z magazynów. Ponadto wyświetlony zostanie komunikat informujący o braku realizacji pozostałych dokumentów magazynowych: „Dokument WZ … nie może zostać uzupełniony, ponieważ pochodzi z magazynu z innym sposobem rozliczania, niż wcześniej uzupełnione dokumenty”. Wprowadzone zmiany zapobiegają nieprawidłowościom podczas księgowania dokumentów FWZ.
Rozszerzenie opcji generowania listu przewozowego
Od teraz w oknie wyboru dokumentów, w filtrze „Kontrahent” możliwe jest wskazanie kontrahenta jednorazowego.
Rozbudowa katalogu tłumaczeń wydruków
Umożliwiono tłumaczenie frazy „Rejestrowy nr utylizacyjny” dla wydruków standardowych z zaznaczoną opcją „Nowy wygląd formularza”. Ponadto uaktualniono translację tej frazy, w związku z czym zalecany jest import tłumaczeń za pomocą sposobu „Dodaj brakujące i nadpisz istniejące”.
Dodatkowe zabezpieczenie w zakresie edycji dokumentów w zamkniętym miesiącu VAT
Wprowadzono dodatkowe zabezpieczenia w zakresie wliczania dokumentów zakupu do ewidencji VAT. Zmiany dotyczą przypadku, gdy:
- Miesiąc zapisania do VAT jest różny od daty wpływu
- Data wpływu pochodzi z zamkniętego miesiąca VAT.
Od tej pory system przy próbie ustawienia miesiąca VAT wg daty wpływu zablokuje zmianę i wyświetli komunikat: „Miesiąc … jest zamknięty w module FK. Ustawienie miesiąca VAT od daty wpływu jest niemożliwe”.
Komunikat ten wyświetlany jest bez względu na posiadanie prawa do zmiany miesiąca ewidencji VAT przez użytkownika. W przypadku, gdy zajdzie konieczność wskazania na dokumencie miesiąca VAT zamkniętego w module FK, uprawniony użytkownik powinien ręcznie zmienić ustawienie „Wlicz do ew. VAT” na zakładce „Zestawienie VAT”.
Wprowadzone zmiany zapobiegają nieuprawnionej edycji wartości podatku VAT rozliczanego w module Finanse i Księgowość.
Zmiany w polu szybkiego wyszukiwania
Zmieniono działanie przycisków na klawiaturze służących do czyszczenia pola szybkiego wyszukiwania. Od teraz przycisk:
- Delete – usuwa zaznaczony fragment tekstu
- Escape –usuwa cały tekst
Moduł Finanse i Księgowość
Zmiana konfiguracji menu kontekstowego w oknach programu
Zmieniono konfigurację menu kontekstowego w oknie „Dokumentów źródłowych” oraz „Należności i zobowiązań”. Opcje „Dekretuj” oraz Księguj” zostały przeniesione z gałęzi „Podstawowe” do menu głównego. Ponadto umożliwiono skonfigurowanie menu pod prawym przyciskiem myszy: w gałęzi „Widok” dodano opcję „Edycja menu”, gdzie użytkownik może zdefiniować własny zestaw opcji w menu kontekstowym.
Usprawnienie słownika „Wzorzec planu kont”
Usprawniono działanie słownika „Wzorzec planu kont” w kontekście widoku „Drzewo/Tabela”. Od teraz program zapamiętuje czy ostatni widok struktury drzewiastej był zwinięty/rozwinięty i przy kolejnym uruchomieniu okna z tym widokiem wyświetla plan kont w ostatnio użytej formie.
Nowa opcja w generowaniu pliku JPK_FA
Rozbudowano opcje generowania JPK_FA. W konfiguratorze JPK, na zakładce „Faktury VAT” dodano pole „Numer faktury korygowanej gdy dla korekt zbiorczych brak „Dotyczy”. Umożliwia ono wprowadzenie sformułowania, np. „Korekta zbiorcza”, które będzie przenoszone do pliku JPK FA. Wartość ta jest uzupełniana w sytuacji, gdy na korekcie zbiorczej sekcja „Dotyczy” nie jest uzupełniona lub ilość powiązanych dokumentów przekracza dopuszczalny limit znaków dla pola „NrFaKorygowanej” w pliku xml.
Rozszerzono weryfikację uprawnień do opcji w zakresie usuwania poleceń księgowania.
Od tej pory w przypadku braku prawa w Module Administratora: „Finanse i Księgowość – Dokumenty – Księgowanie dokumentów – Usuń”, blokada obejmować będzie opcje dostępne na pasku ikon, menu kontekstowym oraz skrót klawiszowy Ctrl+F8.
Zmiany w wydruku deklaracji VAT-UE
Ujednolicono wyrównanie tekstu na wydruku deklaracji VAT-UE (5). Od teraz kolumna „Numer Identyfikacyjny VAT kontrahenta” będzie wyrównana do lewej.
Moduł Księga Podatkowa
Nowe rozwiązania podatkowe obowiązujące od 1 lipca 2022 r.
Dostosowano system do rozliczania podatku dochodowego i naliczania składki zdrowotnej zgodnie z przepisami obowiązującymi od 1 lipca 2022. Zmiany dotyczą m.in.:
- zmiany stawki podatku z 17% na 12%
- wyłączenie stosowania ulgi dla klasy średniej oraz rozporządzenia z dn. 7.01.2022
- możliwość odliczenia części składki zdrowotnej od podstawy opodatkowania
- możliwość zmiany formy opodatkowania za 2022
Szczegółowy opis wprowadzonych zmian znajduje się instrukcji dostępnej w poniższym linku: https://portalklienta.streamsoft.pl/faq/ksiega-przychodow-i-rozchodow-po-zmianach-przepisow-od-1-lipca-2022-r/
Moduł Kadry i Płace
Zmiany w mechanizmie automatycznego wystawiania korekt
Wprowadzono zmiany w mechanizmie automatycznego wystawiania korekt. Od tej pory parametr w konfiguracji systemu “Ustawienia – Naliczanie płac – Ustawienia płac – Pozostałe – Wystawiaj automatyczne korekty list płac (w celu rozliczenia nierozliczonych absencji)” będzie możliwy do edycji wyłącznie po zalogowaniu się hasłem serwisowym. Parametr ten domyślnie ustawiony jest na NIE, w przypadku zmiany wartości wyświetlone zostanie ostrzeżenie: „UWAGA! W związku z licznymi zmianami w przepisach zalecamy zakładanie korekt do list płac w sposób ręczny. Listy automatyczne są tworzone zawsze z bieżącą datą wypłaty.”
Wprowadzono zmiany w obsłudze wniosków pracowniczych
- Obsługę parametru w konfiguracji systemu: “Ustawienia – Naliczanie płac – Ewidencja – Wypełnianie Od-Do. Nie wpisuj urlopu wypoczynkowego w dni wolne” rozszerzono o realizację wniosków pracowniczych
- Umożliwiono realizację wniosku o urlop na przełomie roku
Zmiana obsługi składnika płacowego PPK_PRZ
W definicji składnika płacowego „Przychód od składek PPK pracodawcy” (PPK_PRZ) wprowadzono zmiany w obrębie parametru „Wlicz do brutto”. Składnik ten niezmiennie był wliczany do brutto bez względu na oznaczenie parametru, od teraz znacznik „Do brutto” jest widoczny jako zaznaczony i nieaktywny. Wprowadzone zmiany umożliwiają uwzględnianie PPK_PRZ w rozbiciu składnika „Brutto” (BRUTT) w oknie Słowniki à Definicja list à Rozłóż składnik (Ctrl+F2).
Usprawnienie generowania Wniosku o świadczenie rehabilitacyjne (ZUS ZNp-7)
Po wprowadzonych zmianach do formularza pobierany będzie kod zawodu z ostatniego zaszeregowania pracownika.
Rozszerzenie opcji wydruku aneksu do umowy
Formularz „Aneks do umowy” o pracę został rozszerzony o możliwość sterowania drukowaniem składników zaszeregowania. Do pola dotyczącego stawki wynagrodzenia dodany został znacznik umożliwiający włączenie/wyłączenie wydruku.
Moduł DMS
Zmiany w mechanizmie akceptacji
Ujednolicono działanie dwukliku na oknach w widoku tabeli prostej i zaawansowanej. Po wprowadzonych zmianach w obu trybach widoku dwuklik będzie działał jako opcja „Akceptuj (CTRL+A)”, bez względu na ustawienie parametru w konfiguracji systemu “Ustawienia – Obsługa – Funkcja podwójnego kliknięcia na tabelach”.
Moduł Rozrachunki
Usprawnienie importu wyciągów bankowych”
Usprawniono format “PKO BP – iPKO Biznes – MT940 (SP)” w zakresie konwertowania daty wykonania operacji dla transakcji walutowych. Od teraz program do podania kursu odczytywał będzie pole daty operacji w banku zamiast daty waluty.
Streamsoft Integrator
Plugin Integrator
- Dodano możliwość przypisywania zadań harmonogramu do grup.
- W oknie harmonogramu dodano opcję filtrowania zadań po grupach.
- Dodano możliwość rozdzielenia plików logów programu wg grup harmonogramu.
- Zmodyfikowano okno główne programu, od teraz okna konfiguracyjne będą otwierane w formie zakładek.
- W oknie głównym programu, na pierwszej zakładce dodano listę zmian „Co nowego”. W przypadku, gdy uruchomiona wersja programu jest niższa od obecnie dostępnej, przy numerze wersji dodatkowo prezentowany będzie symbol gwiazdki informujący o nowej wersji programu dostępnej do pobrania.
Plugin BaseLinker
- Dodano możliwość zastąpienia standardowej konfiguracji katalogu produktów procedurami SQL. Do dyspozycji jest procedura zwracająca listę produktów do eksportu do BaseLinker oraz procedura zwracająca dane o produkcie.
- Dodano obsługę KGO. Od teraz podczas importu pozycji zamówienia, w przypadku gdy kartoteka podlega KGO, to program od ceny sprzedaży będzie odejmował cenę KGO. Podczas eksportu ceny program będzie dodawał koszt KGO z wyjątkiem konfiguracji, w której cena pochodzi z procedury SQL.
Panel pracownika
Usprawnienie logowania do Panelu Pracownika – Ustawienia.
Rozszerzony został zakres dozwolonych znaków w polu „hasło”.
Windykator
Dostosowanie aplikacji do Firebird 3.0
Zmieniono sterowniki dostosowując aplikację do współpracy z silnikiem bazodanowym Firebird 3.0
Zmiany w mechanizmie pobierania numerów rachunków bankowych
Od teraz system będzie weryfikował czy w Danych firmy, na zakładce „3 Banki” konto bankowe jest oznaczone jako aktywne. Do wiadomości generowanej w aplikacji przekazywane będą tylko aktywne rachunki bankowe. Zapobiega to pobieraniu nieaktualnych kont bankowych widniejących na dokumentach uwzględnionych do windykacji.
Kurier
Zmiana obsługi licencji
Od wersji 0.14.46 do prawidłowego działania aplikacji wymagana jest licencja integracji (w celu pozyskania pliku „StInt.lic” należy skontaktować się z Działem Handlowym). Plik należy umieścić w katalogu aplikacji Kurier analogicznie jak dotychczasowy plik.
Nowe opcje w aplikacji
- Umożliwiono nadanie kolejnych przesyłek do dokumentu, do którego został już wygenerowany list przewozowy. Uwaga! Poprzednie przesyłki widoczne będą tylko w aplikacji Kurier.
- Dodano parametr określający czy po wyborze kilku dokumentów wagi z cech dokumentów mają się sumować – sumujWagiWybranychDok (true/false)
- Dodano opcję podglądu raportu nadania z menu w oknach historii i wyboru przesyłek do raportu
- Dodano parametr określający czy dane osoby kontaktowej mają być pobierane z dokumentu – pobierajDaneOsKontaktowej(true/false)
DSV
Rozszerzono obsługę o nowy moduł – przewoźnik DSV. Parametry konfiguracji dostępne są w dokumentacji
DPD
Dodano usługę zlecenia odbioru od klienta. Opcja dostępna jest w aplikacji jako inny typ przesyłki
GEIS
Dodano parametr określający czy usługa awizacji SMS ma być domyślnie wybrana – serwisSMS(true/false)
RABEN
- Dodano obsługę nowych adresów URL serwisów RABEN. Przełączenie na nowy adres wymaga kontaktu z firmą RABEN. Certyfikat klienta nie jest wymagany do komunikacji z nowymi adresami.
- Dodano obsługę usług dodatkowych dotyczących powiadomień SMS i EML
DHL
Dodano parametr określający wartość przesyłki, od której domyślnie będzie wybrana usługa ubezpieczenia – autoUbezpPowyzejWartosci
Wspólne
Zmiana działania okna alertów wyświetlanych w programie.
Od tej pory wyświetlany w programie alert nie będzie deaktywował aktualnie wybranego pola, co mogło spowodować zakłócanie pracy użytkownika. Okno alertu nadal będzie wyświetlane do momentu jego ręcznego wyłączenia przez użytkownika.